Steven, D., Ehrlich, J. R., Veltmann, C., Rolf, S., Sommer, P., Schmidt, B., Chun, J. and Deneke, T. (2019). Implantation of transcatheter pacemaker systems (TPS) for ventricular stimulation. Recommendations of the Working Group 1 on Rhythmology of the German Cardiac Society (DGK). Kardiologe, 13 (2). S. 87 - 92. HEIDELBERG: SPRINGER HEIDELBERG. ISSN 1864-9726

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Abstract

ZusammenfassungDie technische Weiterentwicklung der Behandlung bradykarder Herzrhythmusstorungen hat dazu gefuhrt, dass heute uber die Leistengefa ss e Transkatheter-Schrittmacher (TPS) eingebracht werden konnen. Diese werden im rechten Ventrikel verankert und beinhalten sowohl die Sonde als auch das Aggregat mit elektronischen Bauteilen und Batterie. Die Systeme sind derzeit lediglich fur einen Einsatz im VVI(R)-Modus geeignet. Die Implantation erfolgt analog zu anderen Transkatheter-Verfahren uber einen venosen Leistenzugang. Die Batterielaufzeit dieser MRT-fahigen Systeme wird mit etwa 10Jahren angegeben. Die TPS-Implantation geht nach den bislang vorliegenden Daten mit einer hohen Erfolgs- und geringen Komplikationsrate einher. Fur interventionell tatige Kardiologen/Elektrophysiologen scheint die effektive und sichere TPS-Implantation unter Anleitung zugig erlernbar zu sein. Die bisherigen Register und Studien zeigen, dass Infektionen, implantationsbedingte Komplikationen und v.a. Perikardtamponaden auch im Vergleich zu konventionellen Systemen selten auftreten und erfolgreich behandelt werden konnen. AbstractThe ongoing technical development of the treatment of bradycardic rhythm disturbances has led to the fact that nowadays transcatheter pacemaker systems (TPS) can be inserted via the inguinal vessels. New small devices containing not only the probe but also the device with battery and electronical components, have been designed for transcatheter placement in the right ventricle. Until now only VVI(R) stimulation mode is available. The implantation is performed via an inguinal venous access as already established for other transcatheter procedures. The battery life span of these magnetic resonance imaging (MRI) compatible devices is expected to be around 10years. The currently available data suggest that TPS implantation can safely be performed with high success and low complication rates. Cardiologists and electrophysiologists are apparently able to quickly learn the effective and safe TPS implantation after thorough training under supervision. The currently available data from registers and studies show that infections and implantation-related complications and especially heart tamponade rarely occur also in comparison to conventionally implanted systems and can be successfully treated.

Item Type: Journal Article
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Steven, D.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Ehrlich, J. R.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Veltmann, C.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Rolf, S.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Sommer, P.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Schmidt, B.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Chun, J.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Deneke, T.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-152516
DOI: 10.1007/s12181-019-0309-2
Journal or Publication Title: Kardiologe
Volume: 13
Number: 2
Page Range: S. 87 - 92
Date: 2019
Publisher: SPRINGER HEIDELBERG
Place of Publication: HEIDELBERG
ISSN: 1864-9726
Language: German
Faculty: Unspecified
Divisions: Unspecified
Subjects: no entry
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Cardiac & Cardiovascular SystemsMultiple languages
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/15251

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