Albus, C., Ladwig, K. -H. and Herrmann-Lingen, C. (2014). Psychocardiology: clinically relevant recommendations regarding selected cardiovascular diseases. Dtsch. Med. Wochenschr., 139 (12). S. 596 - 602. STUTTGART: GEORG THIEME VERLAG KG. ISSN 1439-4413

Full text not available from this repository.

Abstract

Zusammenfassung Psychosoziale Risikofaktoren (Arbeitsstress, niedrige Sozialschicht, mangelnde soziale Unterstutzung, Arger, Angst, Depressivitat), uberdauernde Personlichkeitsmuster (z.B. Feindseligkeit) sowie die posttraumatische Belastungsstorung konnen die Entwicklung und den Verlauf zahlreicher Herz-Kreislauf-Erkrankungen negativ beeinflussen. Eine systematische Erfassung dieser Faktoren hilft, das Risiko angemessen einzuschatzen und bei der Behandlung zu berucksichtigen. Die vorgestellten Behandlungsempfehlungen stutzen sich auf aktuelle Positionspapiere und Leitlinien. Der Arzt-Patienten-Kontakt sollte grundsatzlich nach den Prinzipien einer patientenzentrierten Kommunikation erfolgen und alters- sowie geschlechtsspezifische Besonderheiten berucksichtigen. Die psychosomatische Grundversorgung ist eine wirksame, niedrigschwellige Option zur Behandlung psychosozialer Risikofaktoren und sollte regelma ss ig angeboten werden. Bluthochdruckpatienten konnen (allerdings mit ma ss igem Effekt) von Entspannungsverfahren oder Biofeedback profitieren. Patienten mit koronarer Herzerkrankung, Herzinsuffizienz oder nach Herzoperationen soll ein individuell angepasstes, multimodales Behandlungskonzept angeboten werden, das Wissensvermittlung, Sport- und Bewegungstherapie, Motivationsforderung, Entspannungsverfahren und Stressmanagement umfasst. Bei einer psychischen Komorbiditat ist oft zusatzlich eine psychotherapeutische Behandlung indiziert. Eine antidepressive Pharmakotherapie sollte bei einer mindestens mittelschweren depressiven Storung angeboten werden, wobei bevorzugt selektiven Serotonin-Wiederaufnahme-Hemmer (SSRI) eingesetzt werden sollten. Psychotherapie und SSRI, insbesondere Sertralin, sind bei bestimmungsgema ss em Gebrauch sicher und wirksam hinsichtlich einer Verbesserung der Lebensqualitat. Eine Prognoseverbesserung ist nicht eindeutig belegt. Patienten mit implantiertem Defibrillator sollten im Rahmen der psychosomatischen Grundversorgung, bei psychischer Komorbiditat mit Psychotherapie und ggf. auch SSRI, behandelt werden. Trizyklische Antidepressiva sollten wegen unerwunschter kardialer Wirkungen bei Herzpatienten moglichst vermieden werden. Abstract Psychosocial risk factors (work stress, low socioeconomic status, impaired social support, anger, anxiety and depression), certain personality traits (e.g. hostility) and post-traumatic stress disorders may negatively influence the incidence and course of multiple cardiovascular disease conditions. Systematic screening for these factors may help to adequately assess the psychosocial risk pattern of a given patient and may also contribute to the treatment of these patients. Recommendations for treatment are based on current guidelines. The physician-patient interaction should basically follow the principle of a patient centered communication and should gender and age specific aspects into consideration. Integrated biopsychosocial care is an effective, low threshold option to treat psycho-social risk factors and should be offered on a regular basis. Patients with high blood pressure may profit from relaxation programs and biofeedback procedures (however with moderate success). An individually adjusted multimodal treatment strategy should be offered to patients with coronary heart disease, heart failure and after heart surgery. It may incorporate educational tools, exercise therapy, motivational modules, relaxation and stress management programs. In case of affective comorbidity, psychotherapy may be indicated. Anti-depressant pharmacotherapy with selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) in the first line should only be offered to patients with at least moderate severe depressive episodes. Psychotherapy and SSRIs, particularly sertraline, have been proven to be safe and effective with regard to improvements of the patient's quality of life. A prognostic benefit has not been clearly proven so far. Patients with an implanted cardioverter/defibrillator (ICD) should receive psychosocial support on a regular basis. Concomitant psychotherapy and/or psychopharmacotherapy (SSRIs) should be offered in case of a severe mental comorbidity. Generally, tricyclic antidepressants should be avoided in cardiac patients because of adverse side effects.

Item Type: Journal Article
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Albus, C.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Ladwig, K. -H.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Herrmann-Lingen, C.UNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-445222
DOI: 10.1055/s-0033-1360102
Journal or Publication Title: Dtsch. Med. Wochenschr.
Volume: 139
Number: 12
Page Range: S. 596 - 602
Date: 2014
Publisher: GEORG THIEME VERLAG KG
Place of Publication: STUTTGART
ISSN: 1439-4413
Language: German
Faculty: Unspecified
Divisions: Unspecified
Subjects: no entry
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
CORONARY-HEART-DISEASE; IMPLANTABLE CARDIOVERTER-DEFIBRILLATORS; QUALITY-OF-LIFE; POSTTRAUMATIC-STRESS-DISORDER; ACUTE MYOCARDIAL-INFARCTION; RANDOMIZED-CONTROLLED-TRIAL; PSYCHOSOCIAL RISK-FACTORS; ATRIAL-FIBRILLATION; SECONDARY PREVENTION; DEPRESSIVE SYMPTOMSMultiple languages
Medicine, General & InternalMultiple languages
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/44522

Downloads

Downloads per month over past year

Altmetric

Export

Actions (login required)

View Item View Item