Siebert, Julia M. (2009). Hört - aber fair! ZuHör-Kompetenzen zur Vermeidung von Beziehungsstörungen. Eine Studie zum Erlernen und Lehren Auditiver Kompetenzen. PhD thesis, Universität zu Köln.

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Abstract

In ihrer Dissertation "Hört - aber fair! ZuHör-Kompetenzen zur Vermeidung von Beziehungsstörungen. Eine Studie zum Erlernen und Lehren Auditiver Kompetenzen" untersucht die Autorin das ZuHör-Verhalten von Studierenden/Pädagogen/Lehrenden/Erziehenden sowie die Bedeutsamkeit Auditiver Kompetenzen für zwischenmenschliche und berufliche Erfolge. Anhand des von ihr entwickelten "Trainings Auditiver Kompetenzen" (TAK) zeigt die Untersucherin auf, wie kompetentes ZuHören bzw. "Auditive Kompetenzen" in Richtung eines einfühlsamen ZuHörens und Sprecher-synchronen Verstehens signifikant erlernt bzw. gelehrt werden. Aus ihrer konsequent auditiven Perspektive gelingt es der Jungforscherin einen neuen Forschungsbereich: Auditive Kompetenzen sowohl fachtheoretisch als auch praxisrelevant zu definieren und zu diskutieren. Mittels zahlreicher Beispiele, interdisziplinärer Hintergrundinformationen, Fragestellungen und Advance Organizer bzw. Visualisierungen reichert sie ihre Studie "plastisch & drastisch" an, entwickelt "Auditive Kompetenzen" als entscheidende Kernkompetenz und begründet in ihrer empirischen Felduntersuchung, dass Kommunikation, Erziehung und Beziehungen vor dem Hintergrund bereits erlernter Hör-Muster von nun an in Wissenschaft und Praxis gleichermaßen neu und "durchs Ohr gedacht" bzw. bedacht werden müssen.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated title:
TitleLanguage
Listening - but fairly! Listening Skills to avoiding trouble and misunderstanding in human relations. A study for learning and teaching Auditive Capability.English
Translated abstract:
AbstractLanguage
In her dissertation "Listening - but fairly! Listening Skills to avoiding trouble and misunderstanding in human relations. A study for learning and teaching Auditive Capability" he author examines listening behaviour of students/pedagogues/teachers/educationists as well as the meaning of Auditive Skills for interpersonal relations and professional success. By means of her "Training Auditiver Kompetenzen" (TAK) the researcher is pointing out how professional Auditive Skills become an empathic and sensitive capability and how a speaker-synchronized understanding attunes by teaching and learning TAK. While following a consequent auditive point of view the young research scientist succeeds in establishing a new field of research: Auditive Capability, a topic she defines and discusses theoretically as well as on a practical base. Using various examples, multidisciplinary background information and applying numerous Advance Organizer resp. visualization she enriches her study "plastically & drastically"; she stresses "Auditve Skills" as a core capability and justifies in her empirical field study how & that communication, education and human realtions need to become reconsidered, revised and thought over "through the ear" under the premise of pre-existing acquired auditive patterns. English
Creators:
CreatorsEmailORCID
Siebert, Julia M.jmsiebert@web.deUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-28304
Subjects: Psychology
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
auditiv, zuhören, Kommunikation, Beziehungsstörungen, KompetenzenGerman
auditive, listening, communication, relations, skillsEnglish
Faculty: Faculty of Management, Economy and Social Sciences
Divisions: Faculty of Management, Economy and Social Sciences > no entry
Language: German
Date: 2009
Date of oral exam: 13 August 2009
Referee:
NameAcademic Title
Kluge, Karl-J.Prof. Dr.
Full Text Status: Public
Date Deposited: 23 Sep 2009 09:28
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/2830

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