Ege, Ronja
(2020).
Potenziale transkulturellen Lernens im Geographieunterricht –
Eine Untersuchung von Schüler*Innenvorstellungen zu Kultur und Raum.
PhD thesis, Universität zu Köln.
Preview |
PDF
Diss_Ronja_Ege_2020_digitale_Version_Kups.pdf Bereitstellung unter der CC-Lizenz: Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
Die Erstarkung nationalistisch ausgerichteter Gegenwartspolitik, spiegelt eine kritische Einstellung gegenüber „Fremdkulturen“ wider. Dem zugrunde liegt ein Orientierungssystem, das auf der Dichotomie „wir“ und „die Anderen“ beruht. Diese etablierte und oftmals negativ konnotierte Gestalt des „Fremden“, fußt auf einem essentialistischen Kulturverständnis, das in unserer stark kosmopolitisch ausgerichteten und globalisierten Gesellschaft nicht adäquat erscheint. Das für die Geographiedidaktik neue Konzept des transkulturellen Lernens hält eine konstruktivistische Sichtweise auf das Verstehen von Kultur bereit. In Abgrenzung zum strak verbreiteten interkulturellen Lernen, lenkt transkulturelles Lernen den Blick auf kulturelle Gemeinsamkeiten und alltägliche Kulturproduktionen, jenseits kultureller Grenzen. Im Rahmen der Untersuchung wurden mit Hilfe eines Mixed-Method-Designs Alltagsvorstellungen zu Kultur und Raum von insgesamt 250 Schüler*Innen ermittelt. Ferner wurde das theoretisch vorhandene Potenzial transkulturellen Lernens durch die darauffolgende Unterrichtsintervention explorativ getestet. Dabei wurde anhand der beliebten Sub- und Popkultur Hip-Hop, die selbst ein transkulturelles Phänomen darstellt, eine Unterrichtseinheit für die Schüler*Innen einer 9. Klasse eines Gymnasiums entwickelt. Zentrale Lernziele waren das Erkennen der Existenz transkultureller Phänomene sowie die eigene Involviertheit damit. Diese Lernziele dienten als Basis, um den befragten Schüler*Innen eine Entwicklungsgrundlage für eine alternative Kultur(raum)vorstellung anbieten zu können. Die resultierenden Forschungsergebnisse der Interventionsstudie, stellen insbesondere die Veränderungen und Konstanten in den Schüler*Innenvorstellungen dar.
| Item Type: | Thesis (PhD thesis) |
| Translated title: | Title Language Potential of transcultural learning in Geography Lessons -
An examination of student ideas
to culture and space
Potentials of transcultural learning in
Geography Lessons -
An examination of students ideas
to culture and space English |
| Translated abstract: | Abstract Language The strengthening of nationalist-oriented contemporary politics reflects a critical attitude towards “foreign cultures”. This is based on an orientation system that is caused by the dichotomy “we” and “the others”. This established and often negatively connoted figure of the "foreign" is based on an essentialist understanding of culture that does not seem adequate in our strongly cosmopolitan and globalized society.
The concept of transcultural learning, which is new for geography didactics, offers a constructivist view of the understanding of culture. In contrast to the widely spread intercultural learning, transcultural learning directs the view to cultural similarities and everyday cultural productions, beyond cultural boundaries.
As part of the study, everyday ideas about culture and space of a total of 250 students were determined with the help of a mixed-method design. Furthermore, the theoretically existing potential of transcultural learning was exploratively tested by the subsequent classroom intervention. Based on the popular sub and pop culture hip-hop, which is itself a transcultural phenomenon, a teaching unit was developed for the students of a 9th grade. The central learning objectives were to recognize the existence of transcultural phenomena and the way how everybody is involved with them. These learning goals served as the basis to be able to offer the students a development basis for an alternative cultural (spatial) conception. The research results of the intervention study show in particular the changes and constants in the students' ideas about culture and space. English |
| Creators: | Creators Email ORCID ORCID Put Code Ege, Ronja ronja.ege@hotmail.com UNSPECIFIED UNSPECIFIED |
| URN: | urn:nbn:de:hbz:38-295728 |
| Date: | 2020 |
| Language: | German |
| Faculty: | Faculty of Mathematics and Natural Sciences |
| Divisions: | Faculty of Mathematics and Natural Sciences > Department of Mathematics and Science Education > Institute of Geography Education |
| Subjects: | Education Geography and travel |
| Uncontrolled Keywords: | Keywords Language Kultur, Kultur und Raum, transkulturelles Lernen, Geographiedidaktik, kulturgeographische Forschung, mixed-methods, Hip-Hop, Schülervorstellungen, Vorstellungsforschung, Interventionsstudie German Culture, culture and space, transcultural learning, geography didactics, cultural-geographic research, mixed-methods, hip-hop, students ideas, imagination research, intervention study English |
| Date of oral exam: | 8 October 2020 |
| Referee: | Name Academic Title Budke, Alexandra Prof. Dr. Jahnke, Holger Prof. Dr. |
| Refereed: | Yes |
| URI: | http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/29572 |
Downloads
Downloads per month over past year
Export
Actions (login required)
![]() |
View Item |
