Bober, Allmuth (2010). Zur Wirkungsweise der körperlichen Stütze während der Gestützten Kommunikation (FC). Analyse des Forschungsstands und Ableitung weiterführender Forschungsfragen. PhD thesis, Universität zu Köln.

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Abstract

Es gibt zwei Erklärungen der Wirkungsweise der körperlichen Stütze bei der Gestützten Kommunikation (FC): Die Vertreter der Methode nehmen an, die Stütze befähige den FC-Nutzer, eigene Texte zu erstellen; hingegen vermuten die Kritiker, die stützende Person informiere den FC-Nutzer durch ideomotorische Bewegungen darüber, welche Buchstaben anzuwählen sind. Je nachdem, welches dieser beiden Wirkmodelle zutrifft, sind unterschiedliche Beobachtungen zu erwarten hinsichtlich der linguistischen Merkmale der Texte, der Bewegungskoordination während der Stütze sowie der unabhängig vom Stützprozess feststellbaren Kompetenzen der beteiligten Personen. Entsprechende Vorhersagen werden abgeleitet, anschließend wird zu jeder geprüft, ob die in den Studien zur FC dokumentierten Beobachtungen eher dem entsprechen, was laut dem Erklärungsmodell der Befürworter empirisch vorfindbar sein müsste, oder eher dem, was bei Gültigkeit der Annahmen der Kritiker zu erwarten ist. Auf diese Weise werden Forschungsfragen zur Wirkungsweise der körperlichen Stütze identifiziert, deren Beantwortung noch aussteht und unser Wissen über die Wirkungsweise der FC vermehren könnte.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated title:
TitleLanguage
The Mode of Action of the Physical Support during Facilitated Communication (FC). Analysis of the State of the Art and Derivation of Continuative Research QuestionsEnglish
Translated abstract:
AbstractLanguage
Facilitated Communication (FC) is still a controversial approach. There are two positions how to explain the function of facilitation: One FC favorable position supports the notion that physical support enables FC users to generate original texts, while another more FC critical standpoint claims that the facilitating persons utter ideomotoric movements that inform FC users which letters to select on a keyboard. The two conflicting hypothetical constructs how the physical support is generated result in different predictions about selected observation criteria like linguistic text characteristics, movement coordination, and characteristics of facilitators and FC users. From these criteria predictions for the two models are derived. Based on these predictions all available published articles about FC are reviewed and analyzed. The key question is if research findings better fit the hypothetical construct suggested by proponents of FC, or the position proposed by critics. It is claimed that the mode of FC operation is still not known, but research questions are identified, which can be investigated by future empirical investigations in order to find final decisions about supporting and critical positions in this controversial field. English
Creators:
CreatorsEmailORCID
Bober, Allmuthabober@rz-online.deUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-33363
Subjects: Education
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Gestützte Kommunikation, Unterstützte Kommunikation, Autismus, ideomotorische BewegungenGerman
facilitated communication, augmentative and alternative communication, autism, ideomotor actionEnglish
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Heilpädagogik und Rehabilitation
Language: German
Date: 2010
Date of oral exam: 31 January 2011
Referee:
NameAcademic Title
Nußbeck, SusanneProf. Dr.
Full Text Status: Public
Date Deposited: 28 Mar 2011 09:45
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/3336

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