Craig-McFeely, Julia (2011). Finding What You Need, and Knowing What You Can Find: Digital Tools for Palaeographers in Musicology and Beyond. In: Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter 2 - Codicology and Palaeography in the Digital Age 2, pp. 307-339. Norderstedt: Books on Demand (BoD). ISBN 978-3-8423-5032-8

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Abstract

This chapter examines three projects that provide musicologists with a range of resources for managing and exploring their materials: DIAMM (Digital Image Archive of Medieval Music), CMME (Computerized Mensural Music Editing) and the software Gamera. Since 1998, DIAMM has been enhancing research of scholars worldwide by providing them with the best possible quality of digital images. In some cases these images are now the only access that scholars are permitted, since the original documents are lost or considered too fragile for further handling. For many sources, however, simply creating a very high-resolution image is not enough: sources are often damaged by age, misuse (usually Medieval ‘vandalism’), or poor conservation. To deal with damaged materials the project has developed methods of digital restoration using mainstream commercial software, which has revealed lost data in a wide variety of sources. The project also uses light sources ranging from ultraviolet to infrared in order to obtain better readings of erasures or material lost by heat or water damage. The ethics of digital restoration are discussed, as well as the concerns of the document holders. CMME and a database of musical sources and editions, provides scholars with a tool for making fluid editions and diplomatic transcriptions: without the need for a single fixed visual form on a printed page, a computerized edition system can utilize one editor’s transcription to create any number of visual forms and variant versions. Gamera, a toolkit for building document image recognition systems created by Ichiro Fujinaga is a broad recognition engine that grew out of music recognition, which can be adapted and developed to perform a number of tasks on both music and non-musical materials. Its application to several projects is discussed.

Item Type: Book Section, Proceedings Item or annotation in a legal commentary
Translated abstract:
AbstractLanguage
Dieser Beitrag stellt drei Projekte vor, die der musikwissenschaftlichen Forschung bei der Erschließung ihres Quellenmaterials dienlich sind: DIAMM (Digital Image Archive of Medieval Music), CMME (Computerized Mensural Music Editing) und das Programm Gamera. DIAMM verbreitet seit 1998 digitale Abbildungen von Handschriften in bestmöglicher Qualität und macht sie der Forschung auf diese Weise weltweit zugänglich. In manchen Fällen bieten diese Bilder mittlerweile den einzigen Zugriff auf die Quelle, weil Originale verloren gegangen oder stark beschädigt sind. Bei vielen Handschriften reicht eine reine Digitalisierung in hoher Auflösung allerdings nicht aus: Sie sind auf Grund ihres Alters, einer nicht sachgerechten Behandlung oder schlechter Lagerung beschädigt. Für den Umgang mit beschädigtem Material hat das Projekt mit handelsüblicher Software Methoden einer digitalen Restaurierung entwickelt, die verlorengegangene Daten vielfältiger Materialien wieder sichtbar machen konnten. Darüberhinaus verwendet das Projekt ultraviolette wie infrarote Lichtquellen, um eine bessere Lesbarkeit bei Rasuren, Hitze- oder Wasserschäden zu gewährleisten. Der Beitrag diskutiert sowohl die Bedingungen digitaler Restaurierung als auch die Interessen der bewahrenden Institutionen. Mit CMME und einer daran angeschlossenen Datenbank musikgeschichtlicher Quellen und Editionen steht den Forschenden ein Hilfsmittel bereit, um dynamische Editionen und diplomatische Transkriptionen anzufertigen: Im Gegensatz zur starren Form einer bedruckten Seite kann ein digitales Editionsprogramm Transkriptionen für eine Reihe von unterschiedlichen Auszügen und Versionen weiterverarbeiten. Gamera schliesslich ist ein Bausatz für eine automatisierte Bilderkennung, der auf der Basis einer Software für Musikerkennung entwickelt wurde und auf eine Reihe von musikwissenschaftlichen und anderen Quellenmaterial mit jeweils unterschiedlicher Zielsetzung angewendet werden kann. Anwendung und Nutzen in verschiedenen Forschungsprojekten werden diskutiert.German
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Craig-McFeely, JuliaUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Editors:
EditorsEmailORCIDORCID Put Code
Fischer, Franzfranz.fischer@uni-koeln.deUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Fritze, Christianechristiane.fritze@sub.uni-goettingen.deUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Vogeler, Georggeorg.vogeler@uni-graz.atUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Corporate Contributors: Institut für Dokumentologie und Editorik (IDE)
URN: urn:nbn:de:hbz:38-43569
Title of Book: Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter 2 - Codicology and Palaeography in the Digital Age 2
Series Name at the University of Cologne: Schriften des Instituts für Dokumentologie und Editorik
Volume: 3
Page Range: pp. 307-339
Number of Pages: 0
Date: 2011
Publisher: Books on Demand (BoD)
Place of Publication: Norderstedt
ISBN: 978-3-8423-5032-8
Language: English
Divisions: Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 2: Archäologie, Altertumskunde und Kulturen des Mittelmeerraums > Archäologisches Institut > Abteilung für Historisch-kulturwissenschaftliche Informationsverarbeitung
Subjects: Data processing Computer science
Library and information sciences
Music
Geography and history
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Handschriftenkunde, Paläographie, Digitale Geisteswissenschaften, Historische Hilfswissenschaften, Digitalisierung, Musikwissenschaft, EditorikGerman
Palaeography, Manuscripts, Scripts, Digitization, Digital Humanities, Medieval Studies, MusicologyEnglish
References: http://www.i-d-e.de [IDE-Homepage] http://www.i-d-e.de/schriften/2-kpdz1 [Presentation of volume 1] http://www.i-d-e.de/schriften/3-kpdz2 [Presentation of volume 2] http://kups.ub.uni-koeln.de/2939/ [KPDZ1 online]
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/4356

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