Gerhard, Kristina
ORCID: 0000-0003-4526-8433, Kaspar, Kai
ORCID: 0000-0002-5092-6798, Rüth, Marco
ORCID: 0000-0002-9923-002X, Jäger-Biela, Daniela
ORCID: 0000-0001-8017-6564 and König, Johannes
ORCID: 0000-0003-3374-9408
(2022).
Technologisch-pädagogisches Wissen (TPK) und Technologisch-pädagogische Ausbildungsinhalte (TP OTL): Dokumentation der Instrumente für die Kompetenzmessung und Erfassung von Lerngelegenheiten bei (angehenden) Lehrkräften.
Documentation.
Abstract
Im Projekt „Heterogenität und Inklusion gestalten – Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung (ZuS)“ der Universität zu Köln wurden ein Testinstrument zum technologisch-pädagogischen Wissen (TPK) und ein Instrument zu technologisch-pädagogischen Ausbildungsinhalten (TP OTL) entwickelt. Das Testinstrument zum TPK dient zur Wirksamkeitsprüfung von bildungswissenschaftlichen Lerngelegenheiten auf professionelles Wissen (angehender) Lehrkräfte zu Anforderungen der digitalen Bildung. Das Testinstrument besteht aus 34 geschlossenen Testaufgaben im Single-Choice-Format zu drei Kompetenzbereichen (Lehr-Lern-Prozess, Leistungsbeurteilung und Lernen der Lernenden) mit jeweils zwei Inhaltsbereichen von technologisch-pädagogischem Wissen. Der Test zum TPK wurde pilotiert (n = 117 und n = 237) und die IRT Skalierung der Items weist gute Item-Kennwerte auf (gewichtete Abweichungsquadrate für die Items liegen zwischen .80 und 1.20, durchschnittliche Item-Diskrimination über .38, EAP-Reliabilität, vergleichbar mit Cronbachs Alpha, von .83). Im Rahmen eines Reviews mit Expert*innen (n = 17) wurde die Inhaltsvalidität geprüft, indem die Expert*innen eine Relevanzeinschätzung der Items sowie eine Einschätzung und Bewertung der Inhaltsdimensionen und kognitiven Anforderungen vornahmen. Das Instrument zu TP OTL dient zur Erfassung von wahrgenommenen technologisch-pädagogischen Ausbildungsinhalten im Studium. Das Instrument adressiert analog zum TPK-Test drei Kompetenzbereiche und umfasst 31 Items im dichotomen Antwortformat. Beide Instrumente sind geeignet für (angehende) Lehrkräfte aller Schulformen, Schulstufen und Unterrichtsfächer und können per Papier-Bleistift-Verfahren und/oder Online-Verfahren realisiert werden. In der Dokumentation sind für beide Instrumente u. a. die Beschreibung des Konzepts, die Items und die Kodier- und Auswertungsanleitungen enthalten. Die Dokumentation ist auf Anfrage verfügbar bei Prof. Dr. Johannes König (johannes.koenig@uni-koeln.de).
| Item Type: | Monograph (Documentation) |
| Translated title: | Title Language Technological Pedagogical Knowledge (TPK) and Technological Pedagogical Opportunities to Learn (TP OTL): Documentation of the instruments for competence measurement and assessment of learning opportunities for (pre-service) teachers English |
| Translated abstract: | Abstract Language In the project “Heterogenität und Inklusion gestalten – Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung (ZuS)” at the University of Cologne, a test instrument for technological pedagogical knowledge (TPK) and an instrument for technological pedagogical opportunities to learn (TP OTL) were developed. The TPK test instrument is used to test the effectiveness of technological pedagogical content opportunities to learn on (pre-service) teachers’ professional knowledge of digital education requirements. The test instrument consists of 34 closed-ended test items in single-choice format on three competency areas (instructional process, assessment, and student learning), each with two content areas of technological pedagogical knowledge. The test on the TPK was piloted (n = 117 and n = 237) and the IRT scaling analysis has good item characteristics (weighted mean square of each item, between .80 and 1.20, item discrimination index on average .38, EAP-reliability, comparable to Cronbach’s alpha, of .83). In the course of an expert review (n = 17), the content validity was tested in that the experts evaluated the relevance of the items as well as of the content dimensions and cognitive demands. The instrument for TP OTL is used to assess technological-pedagogical training content that students have encountered in the course of study. In analogy to the TPK test, the instrument addresses three competence areas and comprises 31 items in a dichotomous response format. Both instruments are appropriate for (pre-service) teachers of all types of schools, school levels and subjects and can be implemented in paper-pencil and/or online format. The documentation for both instruments includes, inter alia, a description of the concept, the items, and instructions for coding and evaluation. The documentation is available on request from Prof. Dr. Johannes König (johannes.koenig@uni-koeln.de). English |
| Creators: | Creators Email ORCID ORCID Put Code Jäger-Biela, Daniela daniela.jaeger-biela@uni-koeln.de UNSPECIFIED |
| URN: | urn:nbn:de:hbz:38-610824 |
| Date: | May 2022 |
| Language: | German |
| Faculty: | Faculty of Human Sciences |
| Divisions: | Faculty of Human Sciences > Department Erziehungs- und Sozialwissenschaften Faculty of Human Sciences > Department Psychologie |
| Subjects: | Education Technology (Applied sciences) |
| Uncontrolled Keywords: | Keywords Language Testinstrument; Technologisch-pädagogisches Wissen; Technologisch-pädagogische Ausbildungsinhalte; Kompetenzmessung; Lerngelegenheiten; Lehrkräfte; Lehrerbildung German Test instrument; technological pedagogical knowledge; technological pedagogical opportunities to learn; competence measurement; learning opportunities; teachers; teacher education English |
| Related URLs: | |
| Funders: | Bundesministerium für Bildung und Forschung, Förderkennzeichen: 01JA1815 |
| Projects: | Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung (ZuS) |
| Refereed: | No |
| URI: | http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/61082 |
Downloads
Downloads per month over past year
Export
Actions (login required)
![]() |
View Item |
https://orcid.org/0000-0003-4526-8433