Caruso, Celestine Gilda (2014). Paläobiogeographische Aspekte am Beispiel der Inklusen des Baltischen Bernsteins unter besonderer Berücksichtigung der Steinfliegen (Insecta: Plecoptera) und ein Unterrichtsentwurf zum Thema Baltischer Bernstein und seine Inklusen für den Biologieunterricht verschiedener Schulstufen. PhD thesis, Universität zu Köln.

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Abstract

Der erste Teil der Dissertation befasst sich mit einem Forschungsprojekt zum Thema Paläobiogeographie der Steinfliegen des Baltischen Bernsteins. Nach einer Untersuchung von über 200 Steinfliegeninklusen des 40-50 Millionen Jahre alten Baltischen Bernsteins konnten vier Neubeschreibungen zu den bisher existierenden 14 hinzugefügt werden. Bei einem Vergleich der Verbreitungshistorie rezenter Gattungen wurden auf der Basis des Aktualitätsprinzips mögliche Verbreitungsrouten der Steinfliegengattungen des Baltischen Bernsteins über die kreidezeitliche Bering Landbrücke aufgestellt. Ausgewählte Aspekte des Forschungsprojekts stellten im zweiten, didaktischen Teil der Dissertation die Basis eines für die Mittelstufe entwickelten Projektes zum Thema Bernstein und seine Inklusen dar. Das Bernsteinprojekt wurde am zdi-Schülerlabor der Universität zu Köln mit mehrern Schulklassen durchgeführt und auf der Basis der im Vorfeld formulierten Forschungsfragen formativ evaluiert.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated abstract:
AbstractLanguage
The first part of this doctoral dissertation centres on palaeobiogeographic aspects of stoneflies in Baltic amber. After an examination of over 200 stoneflies encased in the 40-50 Million years old Baltic amber, 4 new descriptions are added to the existing 14. With the help of the determined Eocene genera and the comparison of the distributional areas of their extant relatives, possible palaeobiogeographic routes across the Cretaceous Bering land bridge are hy-pothesised. On the basis of chosen aspects that are presented in the research part of this thesis, a teaching unit is developed on the basis of current school curricula for lower secondary classes, focus-sing on topics such as the physical properties of amber, the examination and identification of chosen inclusions of Baltic amber, the genesis of amber etc. This developed amber workshop was performed with several classes and evaluated on the basis of previously formed research questions that were examined with empirical data collected during (students’ written answers to the given tasks) and after the classes (qualitative interviews with students and teachers). The outcomes of the evaluation showed that the students not only enhanced their previous knowledge about amber (and its inclusions) but also formed new competencies, which all contribute to the continuous formation of scientific literacy. The results of this evaluation formed the basis for the development of a second, short teaching unit for senior high school students focussing on the palaeogeography, palaeoecology and evolutionary aspects of aquatic insects in Baltic amber.English
Creators:
CreatorsEmailORCID
Caruso, Celestine Gildaccaruso@uni-koeln.deUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-67308
Subjects: Natural sciences and mathematics
Earth sciences
Life sciences
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Paläobiogeographie; Biogeographie; Paläoökologie; Steinfliegen; Evolution; Entomologie; WasserinsektenGerman
paleogeography; palaeogeography; paleoecology; palaeoecology; plecoptera; biogeography; evoluttionEnglish
Faculty: Faculty of Mathematics and Natural Sciences
Divisions: Faculty of Mathematics and Natural Sciences > Institut für Biologiedidaktik
Language: German
Date: March 2014
Date of oral exam: 13 May 2014
Referee:
NameAcademic Title
Wichard, WilfriedProf. Dr.
Schäbitz, FrankProf. Dr.
Full Text Status: Public
Date Deposited: 18 Jul 2016 14:58
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/6730

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