Pohl, Thorsten
ORCID: 0000-0002-1137-9269
(2025).
Krude! Das Argumentieren und der Unterrichtsdiskurs.
Universität zu Köln: Arbeitsgruppe Schriftlichkeit.
|
PDF
Krude Nr. 1 Argumentativität.pdf - Draft Version Download (556kB) |
Abstract
Der Beitrag untersucht das Argumentieren im schulischen Unterrichtsdiskurs aus einer sprachwissenschaftlich und deutschdidaktisch fundierten Perspektive. Im Zentrum steht die Frage, wie und warum im Unterricht überhaupt argumentativ kommuniziert wird, obwohl Schule primär als Ort Vermittlung gesicherten bildet. Argumentieren wird dabei als dialogisch fundierte Sprachhandlung verstanden, die durch Strittigkeit motiviert ist. Neben einer systematischen Typisierung von Strittigkeit werden spezifische Funktionen wissenschaftlichen Argumentierens identifiziert (Aspektualisieren, Profilieren, Persuadieren), deren didaktische Anschlussfähigkeit diskutiert wird. Ein zentrales Ergebnis besteht darin, dass das Argumentieren in der Unterrichtskommunikation lehrerseitig gezielt didaktisch zu inszenieren ist. Anhand von curricularen Vorgaben verschiedener Fächer (u. a. Mathematik, Biologie, Politik) wird das fachliche Einbettungspotenzial argumentativer Kompetenzen rekonstruiert und entlang der Unterscheidung fachlich konstitutives vs. fachlich konsekutives Argumentieren eingeordnet. Der Text schließt mit Überlegungen zur Epistemisierung des Unterrichtsdiskurses als langfristigem Ziel schulischer Argumentationsförderung.
| Item Type: | Journal/Periodic publication |
| Translated title: | Title Language Krude! Argumentation and classroom discource English |
| Translated abstract: | Abstract Language This paper examines argumentation within classroom discourse from a linguistically and subject-didactic (German didactics) perspective. Central to the inquiry is the question of how and why argumentative communication occurs in educational settings, despite the school’s primary role as a site for the transmission of established knowledge. Argumentation is conceptualized as a dialogically grounded speech act motivated by the presence of dissent. In addition to a systematic typology of dissent, the paper identifies specific functions of scientific argumentation (aspectualizing, profiling, and persuading) and discusses their relevance for instructional design. A key finding is that argumentative discourse within classroom communication must be didactically staged by the teacher. Drawing on curriculum documents from various subjects (e.g., mathematics, biology, political education), the potential for embedding argumentative competencies in subject-specific teaching is reconstructed and classified along the distinction between constitutive and consecutive disciplinary argumentation. The paper concludes by reflecting on the epistemic development of classroom discourse as a long-term goal of fostering argumentative competence in education. English |
| Creators: | Creators Email ORCID ORCID Put Code |
| Editors: | Editors Email ORCID ORCID Put Code |
| URN: | urn:nbn:de:hbz:38-787686 |
| Identification Number: | 10.18716/krude/1 |
| Number: | 1 |
| Page Range: | pp. 1-38 |
| Date: | 2025 |
| Publisher: | Universität zu Köln: Arbeitsgruppe Schriftlichkeit |
| Language: | German |
| Faculty: | Faculty of Arts and Humanities |
| Divisions: | Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 3: Deutsche Sprache und Literatur > Institut für Deutsche Sprache und Literatur I |
| Subjects: | Germanic |
| Uncontrolled Keywords: | Keywords Language Argumentieren, Unterrichtsdiskurs, Unterrichtskommunikation, wissenschaftliches Schreiben, dialogische Sprachhandlung, Strittigkeit, Schreibdidaktik, Sprachdidaktik, Fachunterricht, Epistemisierung German argumentation, classroom discourse, instructional communication, academic writing, dialogic speech act, dissent, writing didactics, language didactics, subject teaching, epistemic developmen English |
| Refereed: | Yes |
| URI: | http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/78768 |
Downloads
Downloads per month over past year
Altmetric
Export
Actions (login required)
![]() |
View Item |
https://orcid.org/0000-0002-1137-9269