Wierz, Madita
(2025).
Das Konzept der raumästhetischen Immersion als Instrument der Wissensmodellierung in digitalen Raumbildern: Virtual Bauhaus (2019), The Killing of Mark Duggan (2020) und Saydnaya: Inside A Syrian Torture Prison (2016).
PhD thesis, Universität zu Köln.
|
PDF
MWierz-Konzept_der_raumaesthetischen_Immersion.pdf - Accepted Version Bereitstellung unter der CC-Lizenz: Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (73MB) |
Abstract
Die Dissertation untersucht digitale, dreidimensionale Raumbilder als Medien der Wissensmodellierung, die über ihre Funktion als Präsentationsinstrumente hinausgehen. Im Zentrum steht das Konzept der raumästhetischen Immersion, das einerseits als Analyseinstrument dient und andererseits eine spezifische Bildsprache markiert, die Visualisierungsstrategien einer Wissensmodellierung sichtbar macht. Digitale Raumbilder erscheinen als hybride Konstruktionen, die durch raumästhetische Gestaltung, narrative Strategien, Interaktivität und Programmierung nicht nur Informationen vermitteln, sondern Bedeutungszusammenhänge transformieren. Die Analyse des Virtual Bauhaus (2019) sowie Raumbeispiele von Forensic Architecture zeigen, dass digitale Raumbilder an der Schnittstelle von technischer Visualisierung, raumästhetischer Inszenierung und Wissensrepräsentation operieren. Durch dieses Zusammenspiel treten spezifische Wissensformen hervor, die in diverse mediale Kontexte und Formate eingebettet werden. So führt die Arbeit den Begriff verräumlichtes Wissen ein. Damit wird ein Geflecht aus erweiterten Informationen bezeichnet, das in digitalen Raumbildern raumästhetisch inszeniert wird und sich erst im Prozess der Erkundung entfaltet. Dieses Wissen ist ortsgebunden, kontextabhängig und entsteht situativ durch Navigation, Perspektivwechsel und Interaktion der Bildbenutzer:innen. Digitale Raumbilder und ihre Gestaltungskonzepte eröffnen neuartige Realitätsräume und entfalten Bildpolitiken, die Wahrnehmung, Deutungshoheit und Ideologiebildung beeinflussen sowie Rollenidentitäten bereitstellen. Daraus ergibt sich die Notwendigkeit einer interdisziplinären Reflexion, die Kunstgeschichte, Medienwissenschaft, Game Studies, KI-Forschung und weitere Disziplinen zusammenführt. Eine zentrale Aufgabe künftiger Forschung liegt darin, nicht nur methodische Zugänge zu erweitern, sondern die kulturelle und gesellschaftliche Tragweite solcher Bildmedien gemeinsam sichtbar zu machen.
| Item Type: | Thesis (PhD thesis) |
| Translated title: | Title Language The concept of spatial aesthetic immersion as a tool for knowledge modeling in digital spatial images: Virtual Bauhaus (2019), The Killing of Mark Duggan (2020), and Saydnaya: Inside A Syrian Torture Prison (2016) English |
| Translated abstract: | Abstract Language The dissertation examines digital, three-dimensional spatial images as media for knowledge modeling that go beyond their function as presentation tools. At its core is the concept of spatial aesthetic immersion, which serves as an analytical tool on the one hand and, on the other, marks a specific visual language that makes the visualization strategies of knowledge modeling visible. Digital spatial images appear as hybrid constructions that not only convey information through spatial aesthetic design, narrative strategies, interactivity, and programming, but also transform contexts of meaning. The analysis of Virtual Bauhaus (2019) and spatial examples from Forensic Architecture show that digital spatial images operate at the interface of technical visualization, spatial aesthetic staging, and knowledge representation. This interplay gives rise to specific forms of knowledge that are embedded in diverse media contexts and formats. The work thus introduces the concept of spatialized knowledge. This refers to a network of extended information that is staged in digital spatial images in a spatially aesthetic manner and only unfolds in the process of exploration. This knowledge is location-bound, context-dependent, and arises situationally through navigation, changes in perspective, and interaction between image users. Digital spatial images and their design concepts open up new kinds of reality spaces and unfold image politics that influence perception, interpretive authority, and ideology formation, as well as providing role identities. This gives rise to the need for interdisciplinary reflection that brings together art history, media studies, game studies, AI research, and other disciplines. A central task of future research is not only to expand methodological approaches, but also to jointly highlight the cultural and social significance of such image media. English |
| Creators: | Creators Email ORCID ORCID Put Code Wierz, Madita UNSPECIFIED UNSPECIFIED UNSPECIFIED |
| URN: | urn:nbn:de:hbz:38-788894 |
| Date: | 2025 |
| Place of Publication: | Koblenz/Köln |
| Language: | German |
| Faculty: | Faculty of Arts and Humanities |
| Divisions: | Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 1: Kunstgeschichte, Musikwissenschaft, Medienkultur und Theater, Linguistik, IDH > Kunsthistorisches Institut |
| Subjects: | Data processing Computer science Philosophy Psychology Social sciences Political science Military science Technology (Applied sciences) The arts Architecture Public performances |
| Uncontrolled Keywords: | Keywords Language Digitale Raumbilder, Digitaler Raum, Wissen, Wissensmodellierung, Raumästhetische Immersion, Konzept, Objektorientierte Programmierung, Rezeptionsästhetik, Bildtheorie, Virtuell, Virtual Bauhaus, Dessau, Forensic Architecture, Black Lives Matter, Saydnaya, Gefängnis, 3D-Modell, User, Verräumlichtes Wissen, Interaktivität, Navigation, Gaming, Computer, Egoshooter, Medien, KI German Digital spatial images, digital space, knowledge, knowledge modeling, spatial aesthetic immersion, concept, object-oriented programming, reception aesthetics, image theory, virtual, Virtual Bauhaus, Dessau, Forensic Architecture, Black Lives Matter, Saydnaya, prison, 3D model, user, spatialized knowledge, interactivity, navigation, gaming, computer, Egoshooter, media, AI English |
| Date of oral exam: | 2 July 2025 |
| Referee: | Name Academic Title Spies, Christian Prof. Dr. Köhler, Kristina Jun.-Prof.' Dr.' |
| Refereed: | Yes |
| URI: | http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/78889 |
Downloads
Downloads per month over past year
Export
Actions (login required)
![]() |
View Item |
