Gelhardt, Anne
ORCID: 0000-0002-8251-5942, Hermes, Benno, Stockleben, Lisa
ORCID: 0000-0002-1727-6893, Hardt, Bastian
ORCID: 0009-0002-9914-5332, Brücher, Antoinette, Witte, Anne, Gravel, Carolin
ORCID: 0009-0009-9959-1632, Büchler, Nele and Groba, Alicia
(2025).
Needs and Challenges of People with Deafblindness/Hearing and Vision Impairment in Working Life.
Project Report.
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Abstract
Due to a variety of barriers, the opportunities for equal participation in working life are limited for people with deafblindness and combined hearing and vision impairment. Dual sensory impairment (DSI), which is defined as the impairment of both senses, hearing and vision, is usually a progressive condition which encompasses different stages including deafblindness. This often leads employers and medical officers to conclude that further employment is no longer possible, resulting in unwanted early retirement. The EMPLOY project at the University of Cologne (running from April 2021 to July 2025) investigated challenges and conditions conducive to maintaining the employability of people with deafblindness, with DSI. It was funded by the Federal Ministry of Labour and Social Affairs (BMAS) of Germany. The focus was on people with combined hearing and vision impairment and deafblind people who have either been deaf or hard of hearing since birth, or have been blind or visually impaired since birth, and have also experienced another sensory impairment in their lifetime. It also encompassed individuals who have acquired hearing and vision impairment during their lifetime. This project report presents the key outcomes of the project and selected results. It also reflects on the methodological approach taken in the EMPLOY project. The project surveyed the current situation of people with DSI in working life in Germany. Based on the findings, materials were developed to address identified information gaps and limited participation opportunities: a comprehensive information brochure on deafblindness and hearing and vision impairment in working life, published in the REHADAT-Wissen series, and an assessment tool for identifying the participation needs of people with DSI. The concluding chapter presents further needs that emerged during the project which are essential for improving participation in working life and provides recommendations for action to address these needs.
| Item Type: | Monograph (Project Report) |
| Translated title: | Title Language Bedarfe und Herausforderungen taubblinder und hörsehbehinderter Menschen im Arbeitsleben German |
| Translated abstract: | Abstract Language Die Möglichkeiten der gleichberechtigten Teilhabe am Arbeitsleben sind für hörsehbehinderte und taubblinde Menschen durch vielfältige Barrieren beschränkt. Die Behinderung der beiden Sinne, die meist progredient verläuft, führt schnell zu der Einschätzung auf Seiten der Arbeitgeber*innen und Amtsärzt*innen, dass eine weitere Berufstätigkeit nicht länger möglich ist und endet nicht selten in einer (unerwünschten) Frühverrentung. Im Rahmen des Projektes EMPLOY an der Universität zu Köln wurden Herausforderungen und förderliche Bedingungen bezüglich des Erhalts der Beschäftigungsfähigkeit hörsehbehinderter und taubblinder Menschen untersucht. Im Fokus standen dabei hörsehbehinderte und taubblinde Menschen, die von Geburt an taub/schwerhörig bzw. blind/sehbehindert sind und zusätzlich im Lebensverlauf von einer weiteren Sinnesbehinderung betroffen sind, sowie Menschen, die im Laufe ihres Lebens eine Hörsehbehinderung erwerben. Dieser Projektbericht dient der Darstellung und Reflexion zentraler Projektinhalte und ausgewählter Ergebnisse sowie der Reflexion des (methodischen) Vorgehens im Projekt EMPLOY. Im Projekt wurde die aktuelle Situation von Menschen mit Taubblindheit und Hörsehbehinderung im Arbeitsleben in Deutschland erhoben. Auf dieser Grundlage wurden Materialien entwickelt, die auf die festgestellten Informationsdefizite und eingeschränkten Möglichkeiten der Teilhabe reagieren: eine umfassende Informationsbroschüre zur Thematik Taubblindheit und Hörsehbehinderung im Kontext des Arbeitslebens in der Reihe REHADAT-Wissen und ein Instrument zur partizipativen Ermittlung von Teilhabebedarfen taubblinder und hörsehbehinderter Menschen im Arbeitsleben. In einem abschließenden Kapitel werden weitere im Projekt deutlich gewordene Bedarfe dargestellt, die zur Verbesserung der Teilhabe am Arbeitsleben zentral sind, und Handlungsempfehlungen zu deren Umsetzung abgeleitet. Das Projekt wurde vom Bundesministerium für Arbeit und Soziales (BMAS) gefördert. German |
| Creators: | Creators Email ORCID ORCID Put Code Hermes, Benno UNSPECIFIED UNSPECIFIED UNSPECIFIED Brücher, Antoinette UNSPECIFIED UNSPECIFIED UNSPECIFIED Witte, Anne UNSPECIFIED UNSPECIFIED UNSPECIFIED Büchler, Nele UNSPECIFIED UNSPECIFIED UNSPECIFIED Groba, Alicia UNSPECIFIED UNSPECIFIED UNSPECIFIED |
| Contributors: | Contribution Name Email Research team head Kaul, Thomas thomas.kaul@uni-koeln.de |
| URN: | urn:nbn:de:hbz:38-790373 |
| Number of Pages: | 34 |
| Date: | 2025 |
| Language: | English |
| Faculty: | Faculty of Human Sciences |
| Divisions: | Faculty of Human Sciences > Department Heilpädagogik und Rehabilitation |
| Subjects: | Social sciences Economics Education no entry |
| Uncontrolled Keywords: | Keywords Language Taubblindheit German Hörsehbehinderung German Arbeitsleben German Behinderung German |
| Funders: | Das Projekt wurde vom Bundesministerium für Arbeit und Soziales (BMAS) gefördert. |
| Projects: | Erhalt der Beschäftigungsfähigkeit taubblinder und hörsehbehinderter Arbeitnehmerinnen und Arbeitnehmer |
| Refereed: | Yes |
| URI: | http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/79037 |
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https://orcid.org/0000-0002-8251-5942