Reifarth, Eyleen ORCID: 0000-0002-5109-0144 (2025). Family-clinician communication in adult intensive care—Development and evaluation of the multicomponent Intensive Care Communication Study: Family Meetings (IC-CO). PhD thesis, Universität zu Köln.

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Abstract

Objectives: To develop and to evaluate an intervention on family-clinician communication in the adult ICU. Methods: First, a scoping review was conducted to synthesize relevant evidence and theory. Second, stakeholder perspectives were derived from an online survey on family-clinician communication in the ICU. Third, findings were triangulated and incorporated into three intervention components: (1) a communication manual and (2) skills training for ICU physicians and nurses, and (3) a written information brochure for patients’ families. The intervention was evaluated in a controlled pre-post study in one medical ICU of an academic tertiary clinic in Germany. The primary endpoint was families’ symptoms of anxiety and depression at 90 days following ICU discharge, assessed using the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS). Main results: In the scoping review, 63 publications were synthesized into three main categories: communication platforms, tools, and strategies. In the online survey, on average, 96 family members, 42 nurses, and 28 physicians stated their preferences in the three distinct survey sections (average response rate: 46%). All groups preferred face-to-face communication, the ask-tell-ask method, recipient design, and explaining medical terminology. Four strategies for empathic communication were deduced: (1) reassuring non-abandonment, (2) acknowledging emotions and offering support, (3) expressing caring for the family members, and (4) providing understandable information. Challenges were found regarding the ICU setting, personnel, and patients’ families. In the evaluation study, at follow-up, data from 67 and 64 family members in the control group and intervention group, respectively, were analyzed. There was no statistically significant difference in median HADS-anxiety, HADS-depression, or overall HADS scores between the groups (all p-values>.167). HADS scores at ICU admission, family members’ age, and their understanding of the patient's ICU admission diagnosis were identified as predictors of higher HADS scores at 90 days (all p-values<.006). Conclusion: While showing significant differences regarding secondary endpoints, the intervention did not decrease families’ symptoms of anxiety or depression at follow-up. Further research is needed

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated abstract:
Abstract
Language
Ziel: Entwicklung und Evaluation einer Intervention zur Verbesserung der Kommunikation zwischen Angehörigen und Klinikpersonal auf im Intensivbereich. Methoden: Nach einer Scoping Review wurden die Perspektiven der Beteiligten aus einer Online-Umfrage zu Kommunikationserfahrungen zwischen Angehörigen, Pflegepersonal und Ärzt*innen auf der Intensivstation ermittelt. Die Ergebnisse wurden trianguliert und in drei Interventionskomponenten integriert: (1) ein Kommunikationshandbuch, (2) ein Kompetenztraining für Ärzt*innen und Pflegekräfte sowie (3) eine schriftliche Informationsbroschüre für Angehörige. Die Intervention wurde in einer kontrollierten Vorher-Nachher-Studie auf einer internistischen Intensivstation eines Universitätsklinikums in Deutschland evaluiert. Primärer Endpunkt war die Symptomatik von Angst und Depression bei Angehörigen 90 Tage nach Entlassung von der Intensivstation, gemessen mit der Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS). Hauptergebnisse: Die Übersichtsarbeit synthetisierte 63 Publikationen zu drei Hauptkategorien: Kommunikationsrahmen, -tools und -strategien. An den Online-Fragebogenteilen beteiligten sich im Mittel 96 Angehörige, 42 Pflegekräfte und 28 Ärzt*innen (mittlere Rücklaufquote: 46 %). Alle Gruppen bevorzugten persönliche Kommunikation, die „Ask-Tell-Ask“-Methode, Empfängerausrichtung und die Erklärung medizinischer Fachbegriffe. Vier Strategien empathischer Kommunikation wurden identifiziert: (1) Rückversicherung, (2) Anerkennen von Emotionen und Anbieten von Unterstützung, (3) Ausdruck von Fürsorge und (4) Bereitstellung verständlicher Informationen. Herausforderungen bezogen sich auf Setting, Personal und Angehörige. Neunzig Tage nach Intensiventlassung wurden Daten von 67 Angehörigen der Kontroll- und 64 der Interventionsgruppe analysiert. Zwischen den Gruppen bestanden keine signifikanten Unterschiede in medianen HADS-Angst-, -Depressions- oder Gesamtwerten (alle p>0,167). Prädiktoren höherer HADS-Werte waren höhere initiale HADS-Werte, Alter der Angehörigen und Verständnis des Aufnahmegrundes (alle p<0,006). Schlussfolgerung: Trotz signifikanter Unterschiede bei sekundären Endpunkten führte die Intervention nicht zu einer Reduktion der Angst- oder Depressionssymptome.
German
Creators:
Creators
Email
ORCID
ORCID Put Code
Reifarth, Eyleen
reifartheyleen@gmail.com
UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-791047
Date: 2025
Language: English
Faculty: Faculty of Medicine
Divisions: Faculty of Medicine > Innere Medizin > Klinik I für Innere Medizin - Hämatologie und Onkologie
Subjects: Generalities, Science
Psychology
Language, Linguistics
Medical sciences Medicine
Uncontrolled Keywords:
Keywords
Language
IPHS
UNSPECIFIED
communication
English
family members
English
intensive care
English
critical care
English
intervention
English
Kommunikation
German
Angehörige
German
Intensivstation
German
Intensivmedizin
German
Intensivpflege
German
health sciences
English
Date of oral exam: 6 October 2025
Referee:
Name
Academic Title
Köpke, Sascha
Prof. Dr. phil.
Wienen, Ursula
Prof. Dr. phil.
Putensen, Christian
Prof. Dr.
Funders: Stiftung der Deutschen Wirtschaft
Projects: Intensive Care Communication Study: Family Meetings (IC-CO)
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/79104

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