Crusius, Jan ORCID: 0000-0002-9403-6084 (2009). When Envy Breeds Desire: Consequences of Uncontrolled Comparisons with Better-Off Others. PhD thesis, Universität zu Köln.

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Abstract

Envy is an unpleasant emotion that results from a negative social comparison, such as when people become aware of someone possessing a superior good. A central component of envy seems to be the desire for this superior fortune. Despite its important implications, empirical evidence on the psychological underpinnings of envious desire is lacking. Assuming that people are motivated to control their spontaneous envious reactions, I predict that envy and envious desire are strongest when resources to exert self-control are taxed. To evoke envy, participants were invited to a taste test. Some of them completed this taste test in the presence of other persons who were asked to taste a more attractive food. In Experiment 1, participants, who were in the presence of a more fortunate person assigned to taste chocolate, were more dissatisfied, angrier, and more envious the more intoxicated they were. This did not happen when they were asked to taste their less attractive chewy candy alone. In Experiment 2, participants envied their experimental partner, who was assigned to taste an attractive ice cream instead of the inferior biscuit assigned to them, most intensely under high cognitive load. Furthermore, they reported a higher willingness to pay for the ice cream than participants in any other condition. In Experiment 3, participants in an envy evoking experimental condition were most likely to spontaneously purchase the better product under high cognitive load. In Experiment 4, automatic approach behavior towards the more attractive food of the neighboring participant was increased under high cognitive load. The findings shed light on the determinants and the consequences of envy on economic judgments and decisions.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated abstract:
AbstractLanguage
Neid ist eine unangenehme Emotion, die nach einem negativen sozialen Vergleich entstehen kann. Als wesentliche Komponente wird dabei häufig das Verlangen nach dem Objekt, um das man jemanden beneidet, betrachtet. Obwohl ihm weit reichende Folgen zugeschrieben werden, sind die psychologischen Grundlagen neidvollen Verlangens bisher kaum empirisch erforscht. Unter der Annahme, dass Menschen motiviert sind, ihre spontanen Neidreaktionen zu kontrollieren, sagte ich vorher, dass Neid und Verlangen dann am stärksten sind, wenn Selbstkontroll-Ressourcen beeinträchtigt sind. Um Neid auszulösen, wurden Versuchsteilnehmende gebeten, Geschmackstests durchzuführen. Manche befanden sich dabei in Gegenwart einer anderen Person, die ein attraktiveres Lebensmittel verkosten durfte. In Experiment 1 waren die Teilnehmenden in Anwesenheit einer mit Schokolade besser gestellten Person dann umso unzufriedener und neidischer, je mehr Alkohol sie getrunken hatten, nicht aber, wenn sie ihr weniger attraktives Kaubonbon allein probieren sollten. In Experiment 2 beneideten sie einen Versuchspartner, der ein attraktives Eis und nicht die ihnen zugeteilten Kekse probieren sollte, vor allem dann, wenn sie kognitiv beansprucht waren. Zudem gaben sie die größte Zahlungsbereitschaft für das bevorzugte Eis an. In Experiment 3 war es unter gleichen Umständen am wahrscheinlichsten, dass sie das bessere Produkt spontan kauften. Schließlich war in Experiment 4 automatisches Annäherungsverhalten in Bezug auf das attraktivere Lebensmittel bei kognitiver Beanspruchung am größten, ohne kognitive Beanspruchung aber eher verringert. Die Ergebnisse beleuchten die Entstehungsbedingungen und die Art der Folgen, die Neid für Urteile und Verhalten hat.German
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Crusius, Janjan.crusius@uni-koeln.deorcid.org/0000-0002-9403-6084UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-29459
Date: 2009
Language: English
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Psychologie
Subjects: Psychology
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Neid , Soziale Vergleiche , Selbstkontrolle , KonsumentenverhaltenGerman
Envy , Social Comparison , Self-Control , Consumer BehaviorEnglish
Date of oral exam: 1 December 2009
Referee:
NameAcademic Title
Mussweiler, ThomasProf. Dr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/2945

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