Hollenstein, Lena ORCID: 0000-0002-9441-8146 (2020). Leistungserwartungen: ein Aspekt professioneller Kompetenz von Lehrpersonen? Der Zusammenhang zwischen der Leistungserwartung von Lehrpersonen und den Schülerinnen- und Schülerleistungen im Fach Mathematik in der Primarstufe. PhD thesis, Universität zu Köln.

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Abstract

Die vorliegende Dissertation wirft einen vertieften Blick auf den Zusammenhang zwischen Leistungserwartungen von Lehrpersonen und Schülerinnen- und Schülerleistungen am Beispiel von Primarstufenschülerinnen und -schülern im Fach Mathematik. Es wird erstens untersucht, ob ein signifikanter Zusammenhang zwischen der Leistungserwartung von Lehrpersonen und der Schülerinnen- und Schülerleistung in Mathematik deutlich wird sowie unter Kontrolle des Professionswissens von Lehrpersonen (Mathematikwissen, mathematikdidaktisches Wissen und pädagogisch-psychologisches Wissen) bestehen bleibt. Zweitens wird der Zusammenhang zwischen der Leistungserwartung von Lehrpersonen und der Schülerinnen- und Schülerleistung differenziell analysiert sowie Schülerinnen- und Schülermerkmale als Moderatoren geprüft. Drittens wird versucht, den theoretisch angenommenen Wirkungszusammenhang empirisch abzubilden. Diese drei Bereiche werden im Rahmen von drei Zeitschriftenartikeln in der vorliegenden Dissertation präsentiert. Die Verfassung der Dissertation erfolgt im Rahmen des Projekts «Wirkungen der Lehrerinnen- und Lehrerausbildung auf professionelle Kompetenzen, Unterricht und Schülerinnen- und Schülerleistung» (WiL), welche an die internationale Vergleichsstudie TEDS-M (Teacher Education and Developement Study in Mathematics) anschließt. Die Ergebnisse zeigen, dass der Zusammenhang zwischen der Leistungserwartung von Lehrpersonen und der Schülerinnen- und Schülerleistung auch unter Kontrolle des Professionswissen statistisch bedeutsam bleibt. Zudem wird bei den Analysen der Mehrebenen-Regressionen deutlich, dass der Zusammenhang zwischen der sozialen Herkunft und der Schülerinnen- und Schülerleistung an statistischer Bedeutsamkeit verliert, wenn die Leistungserwartung im Modell berücksichtigt wird. Insgesamt erweitern die Ergebnisse bisherige Erkenntnisse zum Zusammenhang zwischen der Leistungserwartung von Lehrpersonen und der Schülerinnen- und Schülerleistung. Die vorliegende Dissertation zeigt aber auch Limitationen auf und gibt Anstöße für zukünftige Studien in diesem Bereich. Letztlich stellt sich die Frage nach der Einordnung von Leistungserwartungen als ein Aspekt professioneller Kompetenz von Lehrpersonen.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated title:
TitleLanguage
Expectations: an aspect of teachers' professional competence? Relationship between teachers' expectation and students mathematics achievement in primary schoolEnglish
Translated abstract:
AbstractLanguage
This dissertation is comprised of the in depth investigation of the relationship between teachers' expectations and students' achievement using the example of primary school students in mathematics. Firstly, it is examined whether a significant correlation between teachers' expectations and students' achievement in mathematics becomes apparent and whether it persists when teachers' professional knowledge (mathematics content knowledge, mathematics pedagogical content knowledge and pedagogical-psychological knowledge) is controlled for. Secondly, differential analysis is performed of the relationship between teachers' expectations and students' achievement, and students' characteristics as moderators are examined. Thirdly, an attempt is made to empirically map the theoretically assumed causal relationship. These three areas are presented in the context of three journal articles within the present dissertation. The dissertation is written as part of the project "Outcome of Teacher Education" (German translation: Wirkungen der Lehrerinnen- und Lehrerausbildung auf professionelle Kompetenzen, Unterricht und Schülerinnen- und Schülerleistung, “WiL”). WiL is an extension of the international comparative study TEDS-M (“Teacher Education and Developement Study in Mathematics”). The empirical results show that the relationship between teachers' expectations and students' achievement remains statistically significant even when professional knowledge is controlled for. In addition, the analyses of the multi-level regressions show that the correlation between social background and student achievement loses statistical significance when expectations are considered in the model. The differential empirical examination of the relationship between teachers' expectations and students' achievement highlights the importance of high expectations for all students. The results provided no evidence that high teacher expectations for certain groups of students (e.g. low-achieving students or students from socially disadvantaged family backgrounds) could overstrain and inhibit performance development. Ultimately, the causal relationship (teachers' expectations, teachers' behavior in class, students' perceptions of teachers' expectations, students' self-concept and achievement) could not be fully empirically confirmed. However, the results do provide indications that teachers’ expectations perceived by students should be considered a key factor. Overall, the results extend previous findings on the relationship between teachers' expectations and students' achievement and help to develop a deeper understanding of their interrelationship. However, the present dissertation also reveals limitations and provides impulses for future research in this area. Finally, the question arises as to how expectations as an aspect of teachers' professional competence can or should be classified.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Hollenstein, Lenalena.hollenstein@phsg.chorcid.org/0000-0002-9441-8146UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-300387
Date: 2020
Language: German
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Erziehungs- und Sozialwissenschaften > Institut für Allgemeine Didaktik und Schulforschung
Subjects: Psychology
Education
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Leistungserwartungen, Lehrpersonenerwartungen, Mathematik Leistung von Schülerinnen und Schülern, Primarstufe, professionelle KompetenzGerman
Expectation, students' mathematics achievement, Primary schoolEnglish
Date of oral exam: 25 November 2020
Referee:
NameAcademic Title
König, JohannesProf. Dr.
Brühwiler, ChristianProf. Dr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/30038

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