Wiedner, Jonas ORCID: 0000-0002-1394-9456
(2020).
Against the odds. Education-to-job matches and less-educated workers’ pathways into success.
PhD thesis, Universität zu Köln.
Abstract
The dissertation examines the labor market phenomena of over- and underqualification in a comparative research design using quantitative longitudinal data from West Germany and the United Kingdom. Three empirical chapters address three research questions: How does qualification mismatch (over- or underqualification) come about? That is, why are some but not others affected by it (micro-level), and which macro-societal conditions give rise to it? What are the consequences of over- and under-qualification for the affected workers? And finally: What is the relation between institutions of the labor market and the education and training system on the one hand, and qualification mismatch on the other? The dissertation aims to link the micro-level of individual careers with the macro-level of institutions and national patterns of educational expansion. Empirical analyses show that underqualification acts as path to relative occupational success, which is open especially to individuals with high cognitive skills and to those with a great openness to new experiences and internal loci of control. Furthermore, individuals from high-status backgrounds are particularly likely to become underqualified. Underqualification is thus an important factor in explaining intergenerational reproduction of income inequality. Using an innovative statistical approach, the second empirical chapter demonstrates that underqualification has measurable consequences for satisfaction, occupational identities, social integration, and wages of workers. Nevertheless, the results of the new method contradict established theories of status inconsistency as they rule out cognitive dissonance as the driving mechanism. In the third empirical chapter, historical analyses show that educational expansion has led to credential inflation in the United Kingdom, but not in Germany. This result has important implications for theories of educational expansion and challenges classical explanations of rising wage inequality. The final chapter summarizes the findings of the empirical studies and highlights the importance of qualification mismatches for individuals and for the study of social stratification, social change, and social mobility.
Item Type: |
Thesis
(PhD thesis)
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Translated abstract: |
Abstract | Language |
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Die Dissertation untersucht die Arbeitsmarktphänomene der Über- und Unterqua-lifikation in einem vergleichende Forschungsdesign anhand von quantitativen Längsschnittdaten aus Westdeutschland und dem Vereinigtem Königreich. Die drei inhaltlich aufeinander bezogenen empirischen Kapitel widmen sich dabei insbe-sondere drei Forschungsfragen: Wie und unter welchen Umständen kommt es zu Fehlqualifikation, d.h. Über- bzw. Unterqualifikation; wer ist davon betroffen? Wel-che Folgen haben Über- und Unterqualifikation für die betroffenen Erwerbstätigen? Welche Zusammenhänge lassen sich zwischen Institutionen des Arbeitsmarktes und des (Aus-) Bildungssystems und Fehlqualifikation herstellen? Der Anspruch der Ar-beit ist es dabei die Mikroebene einzelner Karrieren und die Makroebene von Insti-tutionen und nationalen Mustern von Bildungsexpansion in Verbindung zu setzen.
Die Analysen zeigen, dass Unterqualifikation ein Weg zu relativem beruflichem Erfolg ist, der kognitiv überdurchschnittlich starken Personen und solchen mit gro-ßer Offenheit gegenüber neuen Erfahrungen offensteht und insbesondere von Per-sonen aus statushohen Elternhäusern eingeschlagen wird. Unterqualifikation ist somit ein wichtiger Faktor in der Erklärung intergenerationaler Reproduktion von Einkommensungleichheit. Das zweite empirische Kapitel demonstriert mit Hilfe eines innovativen statistischen Ansatzes, dass Fehlqualifikation messbare Folgen für die Zufriedenheit, die berufliche Identitäten, die soziale Einbindung, sowie die Löh-ne von Erwerbstätigen hat. Dennoch widersprechen die Ergebnisse der neuen Me-thode etablierten Theorien der Statusinkonsistenz. Im dritten empirischen Kapitel zeigen historische Analysen, dass Bildungsexpansion im Vereinigten Königreich, aber nicht in Deutschland, zu einer Inflation von Bildungstiteln geführt hat. Dieses Ergebnis hat wichtige Implikationen für Theorien der Bildungsexpansion und stellt klassische Erklärungsansätze steigender Lohnungleichheit in Frage.
Das letzte Kapitel fasst die Erkenntnisse der empirischen Studien zusammen und unterstreicht die Bedeutung von Fehlqualifikation für die Betroffenen und für das Verständnis von sozialer Schichtung, sozialem Wandel und sozialer Mobilität. | German |
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Creators: |
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Contributors: |
Contribution | Name | Email |
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Author in quotations or text extracts | Schaeffer, Merlin | mesc@soc.ku.dk |
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URN: |
urn:nbn:de:hbz:38-357525 |
Date: |
2020 |
Language: |
English |
Faculty: |
Faculty of Management, Economy and Social Sciences |
Divisions: |
Faculty of Management, Economics and Social Sciences > Social Sciences > Sociology and Social Psychology > Department of Scociology |
Subjects: |
Social sciences |
Uncontrolled Keywords: |
Keywords | Language |
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sociology; stratification; social mobility; overeducation; undereducation; labor markets; Germany; United Kingdom | English | Soziologie; Sozialstrukturanalyse; soziale Mobilität; Überqualifizierung; Unterqualifizierung; Arbeitsmarktsoziologie; Deutschland; Vereinigtes Königreich | German |
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Date of oral exam: |
23 February 2021 |
Referee: |
Name | Academic Title |
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Schaeffer, Merlin | Prof.Dr. | Jacob, Marita | Prof.Dr. | Giesecke, Johannes | Prof.Dr. |
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Refereed: |
Yes |
URI: |
http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/35752 |
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