von Dewitz, Nora ORCID: 0000-0002-4625-8037 and Bredthauer, Stefanie ORCID: 0000-0003-1129-596X (2020). Gelungene Übergänge und ihre Herausforderungen – von der Vorbereitungs- in die Regelklasse. Informationen Deutsch als Fremdsprache, 47 (4). pp. 429-442. De Gruyter. ISSN 2511-0853 ; 0724-9616

Full text not available from this repository.

Abstract

Zur Aufnahme neu zugewanderter Kinder und Jugendlicher an deutschen Schulen werden häufig sogenannte Vorbereitungsklassen eingerichtet. Beim durch diese Organisationsform bedingten Übergang in die Regelklasse handelt es sich um einen längeren Prozess, der im vorgestellten Projekt untersucht wird: Anhand von Experteninterviews mit Lehrkräften aus Vorbereitungsklassen in verschiedenen Bundesländern wird der Frage nachgegangen, welche Vorstellungen Lehrkräfte von einem gelungenen Übergang haben, welche unterstützenden Maßnahmen sie umsetzen und welche besonderen Herausforderungen sie sehen.

Item Type: Journal Article
Translated title:
TitleLanguage
Transitions from a separate class for newcomer students to a regular class – challenging, but successful?English
Translated abstract:
AbstractLanguage
Separate classes for newcomer students are a common organisational form in German schools. In this paper, we focus on the process of transition from such separate classes to regular classes: Teachers of separate classes for newcomers have been interviewed in order to explore a) under what circumstances do they consider the transition to a regular class successful, b) what measures do they take and c) what challenges do they face.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
von Dewitz, NoraUNSPECIFIEDorcid.org/0000-0002-4625-8037UNSPECIFIED
Bredthauer, StefanieUNSPECIFIEDorcid.org/0000-0003-1129-596XUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-503351
DOI: 10.1515/infodaf-2020-0063
Journal or Publication Title: Informationen Deutsch als Fremdsprache
Volume: 47
Number: 4
Page Range: pp. 429-442
Date: 2020
Publisher: De Gruyter
ISSN: 2511-0853 ; 0724-9616
Language: German
Faculty: Faculty of Arts and Humanities
Divisions: Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 3: Deutsche Sprache und Literatur > Mercator Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache
Subjects: Education
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/50335

Downloads

Downloads per month over past year

Altmetric

Export

Actions (login required)

View Item View Item