Wingen, Tobias ORCID: 0000-0002-1559-859X
(2022).
Replicability, Open Science, and a Pandemic: The Role of Trust in Science.
PhD thesis, Universität zu Köln.
Abstract
Trust in science is crucial for the functioning of modern societies and is related to a wide range of desirable outcomes. People who trust science are more likely to obtain vaccinations, support climate-friendly action, and reject conspiracy theories. Moreover, studies presented in this dissertation suggest that trust in science is linked to protective behavior during the COVID-19 pandemic (Chapter 2). However, less is known on which factors influence trust in science. In particular, it is unclear whether research practices within the scientific community can alter public trust. This dissertation demonstrates that the discourse on such topics does not happen in the isolated ivory towers of academia. First, this dissertation presents a series of studies showing that information about the replication crisis can damage public trust in (psychological) science and that this damage is difficult to repair (Chapter 3). Second, this dissertation incudes a series of studies that investigate the public perception of preprints, which are an increasingly popular open science practice. These studies suggest that non-scientists trust scientific findings published as preprints less than findings published in peer-reviewed journal articles. However, this is only the case if a short explanation of preprints and the peer-review process is provided (Chapter 4). These lines of work demonstrate that research practices within academia, such as replication studies or publishing preprints, influence the perceived credibility and trustworthiness of science. Overall, this dissertation highlights the importance of trust in science, while suggesting that this trust is partly in the hands of the research community itself.
Item Type: |
Thesis
(PhD thesis)
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Translated abstract: |
Abstract | Language |
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Vertrauen in die Wissenschaft ist von zentraler Bedeutung für moderne Gesellschaften und hat eine Vielzahl von vorteilhaften Konsequenzen. Wer der Wissenschaft vertraut, ist eher bereit sich impfen zu lassen, klimafreundlich zu handeln und Verschwörungstheorien abzulehnen. Darüber hinaus legen Studien in dieser Dissertation nahe, dass Vertrauen in die Wissenschaft eng mit Schutzverhalten während der COVID-19 Pandemie zusammenhängt (Kapitel 2). Es ist hingegen weniger darüber bekannt, welche Faktoren Vertrauen in die Wissenschaft beeinflussen können. Insbesondere ist unklar, ob Forschungspraktiken innerhalb der Forschungsgemeinschaft selbst das öffentliche Vertrauen beeinflussen. Diese Dissertation zeigt, dass wissenschaftliche Debatten zu diesem Thema tatsächlich nicht im isolierten akademischen Elfenbeinturm stattfinden. Zunächst präsentiert diese Dissertation eine Reihe von Studien, welche zeigen, dass Informationen über die Replikationskrise das öffentliche Vertrauen in die (psychologische) Wissenschaft schädigen können. Dieses geschädigte Vertrauen lässt sich nicht leicht wiederherstellen (Kapitel 3). Dann stellt diese Dissertation eine Serie von Studien vor, in denen die öffentliche Wahrnehmung von Preprints untersucht wurde. Diese Studien legen nahe, dass als Preprint publizierte Forschungsergebnisse als weniger vertrauenswürdig eingeschätzt werden als Forschungsergebnissen in Fachartikeln mit Peer-Review Verfahren. Dies ist aber nur der Fall, wenn zuvor eine kurze Erklärung von Preprints und dem Peer-Review Verfahren gegeben wird (Kapitel 4). Zusammengenommen legt diese Dissertation nahe, dass Forschungspraktiken innerhalb der Wissenschaft, wie beispielsweise Replikationsstudien oder das Veröffentlichen von Preprints, einen Einfluss auf die wahrgenommene Glaubwürdigkeit und Vertrauenswürdigkeit der Wissenschaft haben können. Insgesamt demonstriert diese Dissertation somit die Wichtigkeit von Vertrauen in die Wissenschaft und zeigt, dass dieses Vertrauen zum Teil in der Hand der Wissenschaftsgemeinschaft selbst liegt. | German |
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Creators: |
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Contributors: |
Contribution | Name | Email |
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Censor | UNSPECIFIED | UNSPECIFIED | Censor | UNSPECIFIED | UNSPECIFIED |
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URN: |
urn:nbn:de:hbz:38-555123 |
Date: |
2022 |
Language: |
English |
Faculty: |
Faculty of Human Sciences |
Divisions: |
Faculty of Human Sciences > Department Psychologie |
Subjects: |
Psychology |
Uncontrolled Keywords: |
Keywords | Language |
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Trust in Science | UNSPECIFIED | Open Science | UNSPECIFIED | Replicability | UNSPECIFIED | Pandemic | UNSPECIFIED |
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Date of oral exam: |
10 February 2022 |
Referee: |
Name | Academic Title |
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Dohle, Simone | PD Dr. | Crusius, Jan | PD Dr. |
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Refereed: |
Yes |
URI: |
http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/55512 |
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