König, Johannes ORCID: 0000-0003-3374-9408, Jäger-Biela, Daniela ORCID: 0000-0001-8017-6564, Gerhard, Kristina ORCID: 0000-0003-4526-8433, Gottfried, Katharina and Weyers, Jonas ORCID: 0000-0003-1804-4434 (2023). Fachübergreifende und fachspezifische Kompetenzen der Absolvent*innen des Lehramtsstudiums im Sommersemester 2020 an der Universität zu Köln. Ergebnisse des ZuS – Lehrer*innen-Bildungsmonitorings. Project Report.

This is the latest version of this item.

All available versions of this item

[img] PDF
KUPS_ZuS_QS_AbsolventInnen_Ergebnisbericht_ZuS_LehrerInnen_Bildungsmonitoring.pdf

Download (821kB)
Link to the document: http://doi.org/10.18716/kups/65346

Abstract

Im Projekt „Heterogenität und Inklusion gestalten – Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung“ (ZuS) der Universität zu Köln, wurde mit dem Handlungsfeld Qualitätssicherung (QS) ein seit 2016 jährlich stattfindendes Lehrer*innen-Bildungsmonitoring etabliert. Der vorliegende Bericht nimmt Absolvent*innen des Lehramtsstudiums in den Blick und enthält bilanzierende Erkenntnisse zum Studium an der Universität zu Köln. Diese basieren auf den Aussagen und Testresultaten einer Studierendenkohorte, die über ihr gesamtes Lehramtsstudium hinweg durch die QS wissenschaftlich begleitet wurde: Dabei handelt es sich um jene Lehramtsstudierenden, die im Wintersemester 2015/2016 ihr Bachelor-Studium an der Universität zu Köln aufnahmen und sich im Sommersemester 2020 im 4. Semester ihres Master-Studiums, also am Ende ihrer Regelstudienzeit befanden. Den Kernbereich des Berichts bilden Ergebnisse zu fachübergreifenden und fachspezifischen Kompetenzen der Studierenden. Die ausgewählten Kompetenzschwerpunkte sind für die Lehrer*innenbildung zentral: die wahrgenommene Lehrer*innen-Selbstwirksamkeit, das pädagogische Wissen, das pädagogische Wissen für inklusiven Unterricht, Fachwissen und fachdidaktisches Wissen im Fach Deutsch (Primarbereich) und die Classroom Management Expertise der untersuchten angehenden Lehrkräfte. Leitend sind dabei zwei Fragestellungen: 1. Welche Kompetenzen weisen die Studierenden im Jahr 2020 zum Abschluss ihres Studiums auf? 2. Kann bei den Studierenden eine Zunahme ihrer Kompetenzen entlang des Studiums für den Zeitraum 2017 bis 2020 empirisch nachgezeichnet werden? Der Bericht enthält unter anderem Informationen zum Konzept der durchgeführten Absolvent*innenstudie, den eingesetzten Befragungs- und Testinstrumenten, Ergebnisse sowie eine erste Bilanzierung der Befunde für das Lehramtsstudium an der Universität zu Köln. Die Ergebnisse und Perspektivdiskussion sind für verschiedene Zielgruppen von Interesse wie Bildungsforscher*innen, Lehramtsstudierende, Dozent*innen und Entscheidungsträger*innen in der Lehrer*innenbildung.

Item Type: Preprints, Working Papers or Reports (Project Report)
Translated title:
TitleLanguage
Generic and subject-specific competences of teacher education graduate students in summer term 2020 at the University of Cologne. Findings from the ZuS – Teacher Education Survey.English
Translated abstract:
AbstractLanguage
In the project “Heterogenität und Inklusion gestalten – Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung” (ZuS) at the University of Cologne, an annual monitoring of teacher education has been established in the field of quality assurance (QA) since 2016. Focusing on teacher education graduates, this report contains findings that take stock of the teacher education program at the University of Cologne. These findings are based on the statements and test results of a cohort of students who were scientifically accompanied by the QA throughout their entire teacher education program: These are those student teachers who began their Bachelor's studies at the University of Cologne in the winter semester 2015/2016 and were in the 4th semester of their Master's studies, that is, at the end of their standard period of study, in the summer term 2020. The core of the report is formed by results on generic and subject-specific competences of the students. The report focuses on selected competences, which are central to teacher education: perceived teacher self-efficacy, pedagogical knowledge, pedagogical knowledge for inclusive teaching, (pedagogical) content knowledge for teaching early literacy (primary level), and classroom management expertise of the prospective teachers studied. The study is guided by two research questions: 1. What competences do the students possess at the end of their studies in 2020? 2. Is there empirical evidence of an increase in competence among the students surveyed over the course of their studies between 2017 and 2020? The report contains, among others, information on the design of the graduate study conducted, the survey and test instruments used, and the results, while also providing an initial evaluation of the findings with regard to the teacher education program at the University of Cologne. The results and the perspectives discussed are of interest to various target groups, such as educational researchers, student teachers, lecturers and decision-makers in teacher education.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
König, Johannesjohannes.koenig@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-3374-9408UNSPECIFIED
Jäger-Biela, Danieladaniela.jaeger-biela@uni-koeln.deorcid.org/0000-0001-8017-6564UNSPECIFIED
Gerhard, Kristinakristina.gerhard@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-4526-8433UNSPECIFIED
Gottfried, KatharinaUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Weyers, Jonasjonas.weyers@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-1804-4434UNSPECIFIED
Editors:
EditorsEmailORCIDORCID Put Code
König, Johannesjohannes.koenig@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-3374-9408UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-653467
DOI: 10.18716/kups/65346
Number of Pages: 38
Date: February 2023
Language: German
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Erziehungs- und Sozialwissenschaften > Institut für Allgemeine Didaktik und Schulforschung
Subjects: Education
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Absolventen*innen, Bachelor, Fachübergreifende und fachspezifische Kompetenzen, Kompetenzmessung, Lerngelegenheiten, Lehramtsstudierende, Lehrkräfte, Lehrerbildung, MasterGerman
bachelor, generic and subject-specific competences, competence measurement, graduates, master, opportunities to learn, student teachers, teachers, teacher educationEnglish
Related URLs:
Funders: Bundesministerium für Bildung und Forschung, Förderkennzeichen: 01JA1515 und 01JA1815
Projects: Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung (ZuS) – Heterogenität und Inklusion gestalten
Refereed: No
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/65346

Downloads

Downloads per month over past year

Altmetric

Export

Actions (login required)

View Item View Item