Sperlich, Lea ORCID: 0000-0001-5513-0230 (2024). A Dual-Force Perspective on Evaluative Conditioning. PhD thesis, Universität zu Köln.

[thumbnail of Dissertation_Lea Sperlich_Veroeffentlichung.pdf] PDF
Dissertation_Lea Sperlich_Veroeffentlichung.pdf - Accepted Version

Download (3MB)

Abstract

People constantly attribute positive or negative qualities to objects in their environment. What the organism considers to be positive or negative depends on the context in which it currently finds itself. While objects may be perceived as positive in one context, they may appear negative in another context. The social environment in which we operate is generally more positive than negative. In many cases, this positive environment results in negative information having advantages over positive information (i.e., a so-called ‘negativity bias’). For example, negative information tends to be better remembered. Interestingly, there’s hardly any evidence for this otherwise well-documented advantage of negative information in experiments on Evaluative Conditioning (EC). EC is defined as the change in liking of a conditioned stimulus (CS) due to its pairing with a positive or negative unconditioned stimulus (US). One reason for the absence of a negativity bias in EC experiments might be their symmetric structure, which does not reflect the information ecology of the real world. Other similar structural differences could also explain why typical EC experiments consistently elicit EC effects in the laboratory, while EC rarely occurs in the real world. In this thesis, I investigate when EC effects occur, focusing on the interplay between environment and organism. Additionally, I examine whether the difference in the structure of the real world and EC experiments can explain the absence of a negativity bias in EC experiments. The findings show that, in addition to the environment, the organism plays a crucial role in perceiving CS and US pairings. Furthermore, the thesis provides evidence that a cognitive-ecological approach can contribute to explaining the absence of a negativity bias in EC.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated title:
Title
Language
Eine Zwei-Kräfte Perspektive auf Evaluative Konditionierung
German
Translated abstract:
Abstract
Language
Menschen schreiben Objekten in der Umwelt ständig positive oder negative Attribute zu. Was als positiv und was als negativ wahrgenommen wird, ist dabei auch abhängig vom Kontext, in dem sich der Organismus gerade befindet. Während Objekte in einem Kontext als positiv wahrgenommen werden, können sie in einem anderen Kontext negativ erscheinen. Die soziale Umwelt, in der wir uns bewegen, ist grundsätzlich mehr positiv als negativ. In vielen Fällen führt diese positive Umgebung dazu, dass negative Informationen einen Vorteil gegenüber positiven Informationen haben (d.h., zu einem sogenannten ‚negativity bias‘). Solche negativen Informationen werden zum Beispiel besser erinnert. In Experimenten zu Evaluativer Konditionierung (EC) gibt es interessanterweise kaum Evidenz für diesen ansonsten gut belegten Vorteil für negative Information. EC wird definiert als die Veränderung der Präferenz eines konditionierten Stimulus (CS) aufgrund seiner Paarung mit einem positiven oder negativen unkonditionierten Stimulus (US). Ein Grund für das Fehlen eines negativity bias in EC-Experimenten könnte ihr symmetrischer Aufbau sein, der nicht der Informationsökologie der realen Welt entspricht. Andere ähnliche strukturelle Unterschiede könnten auch erklären, warum typische EC-Experimente im Labor konsistent EC-Effekte hervorrufen, während EC in der realen Welt eher selten auftritt. In dieser Arbeit untersuche ich deswegen, wann EC-Effekte entstehen, mit einem Fokus auf das Zusammenspiel von Umwelt und Organismus. Zusätzlich überprüfe ich, ob der Unterschied im Aufbau der realen Welt und EC-Experimenten das Fehlen eines negativity bias in EC-Experimenten erklären kann. Die Befunde zeigen, dass der Organismus, neben der Umwelt, einen wichtigen Faktor für die Wahrnehmung von CS und US als Paarung darstellt. Des Weiteren liefert diese Arbeit Evidenz dafür, dass ein kognitiv-ökologischer Ansatz zur Erklärung des fehlenden negativity bias in EC beitragen kann.
German
Creators:
Creators
Email
ORCID
ORCID Put Code
Sperlich, Lea
lea.sperlich@uni-koeln.de
UNSPECIFIED
Contributors:
Contribution
Name
Email
Thesis advisor
Unkelbach, Christian
UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-731587
Date: 2024
Language: English
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Psychologie
Subjects: Generalities, Science
Psychology
General statistics
Uncontrolled Keywords:
Keywords
Language
Evaluative Conditioning
English
Dual-Force Model
English
Information Ecology
English
Negativity Bias
English
Evaluative Learning
English
Valence Asymmetries
English
Evaluative Konditionierung
German
Zwei-Kräfte Modell
German
Informationsökologie
German
Negativitätsverzerrung
German
Evaluatives Lernen
German
Valenzasymmetrien
German
Date of oral exam: 4 June 2024
Referee:
Name
Academic Title
Unkelbach, Christian
Prof. Dr.
Alves, Hans
Prof. Dr.
Funders: DFG UN 273/5–2
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/73158

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item