Gerhards, Eva and Thöne, Michael ORCID: 0000-0003-1455-8091 (2023). Finanzwissenschaftliche Überprüfung des Beschultenansatzes im kommunalen Finanzausgleich in Nordrhein-Westfalen. Project Report.

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Abstract

Der Beschultenansatz (früher: Schüleransatz) wird im Rahmen des kommunalen Finanzausgleichs Nordrhein-Westfalens als Nebenansatz zur Ermittlung des pauschalierten Finanzbedarfs der Gemeinden genutzt. Unter den genutzten Nebenansätzen ist er am differenziertesten, da er nicht auf einem, sondern auf zwei Indikatoren aufbaut, den Halbtagsbeschulten und Ganztagsbeschulten. Zwischen diesen beiden Indikatoren besteht eine große, im Zeitablauf variierende Spreizung. Allerdings lässt die üblicherweise zur Überprüfung des Gemeindefinanzierungsgesetztes genutzte Methode der Regression ge-meindlicher Gesamtzuschussbedarfe eine detaillierte Analyse nicht zu. Daher gilt der der Beschultenansatz als nicht wirklich verständlich. Zudem muss die angemessene Berücksichtigung schulbezogener Bedarfe im Finanzausgleich „zukunftsfest“ ausgestaltet werden, da beginnend mit dem Schuljahr 2026/27 bundesweit alle Grundschulkinder der ersten Klassenstufe einen Rechtsanspruch auf Ganztagesbetreuung erhalten. Das Gutachten leistet hier Abhilfe, indem es die Stärken der aufgabenspezifischen Analyse kommunaler Finanzbedarfe zum Einsatz bringt. Zunächst werden die kommunalen Schulträgeraufgaben und die damit verbundenen Aufwendungen einer detaillierten Untersuchung unterzogen. Dabei wird u.a. deutlich, dass die bislang zur Halbtagsbeschulung gerechnete OGS‐Betreuung mindestens ebenso hohe Bedarfe wie die Ganztagsbeschulung verursacht. Das führt dazu, dass finanziellen Belastungen gerade der Städte und Gemeinden unberücksichtigt bleiben, die im Ausbau der Offenen Ganztagesbetreuung schon relativ weit fortgeschritten sind. Auf dieser Grundlage werden anhand der aufgabenspezifischen Regressionsanalyse vier alternative Modelle formuliert, um die gemeindlichen Schulträgeraufgaben in einem künftigen Finanzausgleich besser zu berücksichtigen. Zudem werden zwei „Brückenlösungen“ entworfen, um die schulbezogenen Befunde der aufgabenspezifischen Analyse in den anderweitig unveränderten, auf der hergebrachten Gesamtregressionsanalyse beruhenden Finanzausgleich zu integrieren. Nach Fertigstellung des Gutachtens hat sich die Landesregierung entschlossen, das Modell 4 mit Kurztagsbeschulten und Langtagsbeschulten mit dem Gesetzesentwurf für das GFG 2024 umzusetzen.

Item Type: Preprints, Working Papers or Reports (Project Report)
Translated title:
TitleLanguage
Review of financial needs for municipal school administration in the fiscal equalization system of North Rhine-WestphaliaEnglish
Translated abstract:
AbstractLanguage
The student factor is used in the municipal equalization scheme of North Rhine-Westphalia as a supplementary com-ponent to determine the flat-rate financial requirements of the municipalities. Among the supplementary components used, it is the most differentiated, since it is based not on one, but on two indicators: half-day and full-day schooling. There is a large spread between these two indicators that varies over time. Yet, the standard method of regressing total municipal funding needs, which is commonly used to examine the municipal funding law, does not allow for a detailed analysis. Therefore, the student factor cannot be easily understood. Furthermore, the adequate accounting for school-related needs in the fiscal equalization system must be "future-proofed", since starting in the 2026/27 school year, all elementary school children in the first grade will have a legal right to all-day care throughout Germany. The report addresses these issues by making use of the strengths of the task-specific analysis of municipal fiscal needs. First of all, the tasks of the municipal school authorities and the expenditures associated with them are examined in detail. It becomes clear, among other things, that all-day care, which has been counted as half-day schooling up to now, causes at least as much demand as all-day schooling. As a result, the financial burdens of cities and communities that are already relatively advanced in the expansion of open all-day care are not taken into account. On this basis, a task-specific regression analysis is used to formulate four alternative models in order to better take into account the responsibilities of municipal school authorities in a future fiscal equalization system. In addition, two "bridge solutions" are developed in order to integrate the school-related findings of the task-specific analysis into the otherwise un-changed fiscal equalization system based on the traditional comprehensive regression analysis. After completion of the report, the government of North Rhine-Westphalia has decided to implement Model 4 with short-day and long-day students in the draft legislation for 2024 equalization law.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Gerhards, Evagerhards@fifo-koeln.deUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Thöne, Michaelthoene@fifo-koeln.deorcid.org/0000-0003-1455-8091UNSPECIFIED
Contributors:
ContributionNameEmail
CollaboratorHaerst, FlorianUNSPECIFIED
CollaboratorRahaus, HelenaUNSPECIFIED
Corporate Creators: Finanzwissenschaftliches Forschungsinstitut an der Universität zu Köln
URN: urn:nbn:de:hbz:38-734592
Series Name at the University of Cologne: Fifo-Berichte
Volume: 32
Number of Pages: 71
Date: July 2023
ISSN: 1860-6679
Language: German
Faculty: Faculty of Management, Economy and Social Sciences
Divisions: Externe Einrichtungen > An-Institute > Associated Institutes of the Faculty of Management, Economics and Social Sciences > Institute for Public Economics
Subjects: Economics
Refereed: No
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/73459

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