Simon, Marine Charlotte ORCID: 0000-0002-1713-1168 (2024). Learning geography by comparing apples to oranges? Theoretical approaches, international comparative analysis, development and testing of educational resources for the enhancement of comparison competency in geography education. PhD thesis, Universität zu Köln.

[img] PDF
Dissertation_Marine_Simon.pdf - Published Version
Bereitstellung unter der CC-Lizenz: Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (12MB)

Abstract

To comprehend the multiplicity of local manifestations of global geographical processes such as climate change, the scientific discipline of geography employs the method of comparison. Despite the recent emphasis on scientific literacy in science education policies, and despite the pervasiveness of comparison in school curricula, there has been no theoretical approaches that conceptualise comparison as a competency. Furthermore, we don’t know the extent to which the comparison tasks in current geography textbooks facilitate the development of this competency and how students are competent. Additionally, there is a lack of research on the tools that can be used to promote this competency. In response to these research gaps, in the first phase of this dissertation, an analysis of 20 geography textbooks from England, Germany and France was conducted in order to ascertain the objectives of the comparison tasks and to propose a typology. Secondly, a competency model was developed to conceptualise comparison competency. The empirical results, based on the theoretical models, indicate that the tasks found in geography textbooks often fail to reinforce this competency in all its dimensions. In light of these findings, the second phase of the dissertation involved the development of a digital teaching unit and an assessment instrument for assessing comparison competency. The results of this assessment demonstrated that students encountered challenges in the same dimensions of the competency model that were also problematic in the comparison tasks, particularly in the argumentative dimension of comparison competency. The third phase of the dissertation employed a mixed-methods study in an intervention with 83 German and French secondary school students. This was implemented to assess students’ initial comparison competency and to test the efficacy of the comparison method as a tool for enhancing it. The intervention indicated that students showed a significant advancement between the pre-test and post-test and highlighted a correlation between the use of the comparison method and their progression. In the qualitative study, the use of the comparison method and participation in the discussions were associated with students’ progress. However, the students encountered challenges while solving an open task.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated title:
TitleLanguage
Geographie lernen, indem man Äpfel mit Birnen vergleicht? Theoretische Ansätze, international vergleichende Analyse, Entwicklung und Erprobung von didaktischen Materialien zur Förderung der Vergleichskompetenz im GeographieunterrichtGerman
Translated abstract:
AbstractLanguage
Um die Vielzahl lokaler Erscheinungsformen globaler geographischer Prozesse wie des Klimawandels zu verstehen, nutzt die Geographie die Methode des Vergleichs. Trotz der Betonung der wissenschaftlichen Kompetenz in der wissenschaftlichen Bildungspolitik und trotz der Allgegenwart des Vergleichs in den Lehrplänen gibt es keine theoretischen Ansätze, die den Vergleich als Kompetenz konzeptualisieren. Darüber hinaus wissen wir nicht, inwieweit die Vergleichsaufgaben in den aktuellen Geographieschulbüchern die Entwicklung dieser Kompetenz fördern und wie die Schüler:innen kompetent sind. Darüber hinaus gibt es einen Mangel an Forschung über die Instrumente, die zur Förderung dieser Kompetenz eingesetzt werden können. Als Antwort auf diese Forschungslücken wurde in der ersten Phase dieser Dissertation eine Analyse von 20 Geographieschulbüchern aus England, Deutschland und Frankreich durchgeführt, um die Ziele der Vergleichsaufgaben zu ermitteln und eine Typologie vorzuschlagen. Zweitens wurde ein Kompetenzmodell entwickelt, um Vergleichskompetenz zu konzeptualisieren. Die empirischen Ergebnisse, die sich auf die theoretischen Modelle stützen, deuten darauf hin, dass die Aufgaben in den Geographieschulbüchern diese Kompetenz oft nicht in all ihren Dimensionen stärken. Vor dem Hintergrund dieser Erkenntnisse wurden in der zweiten Phase der Dissertation eine digitale Lerneinheit und ein Bewertungsinstrument zur Beurteilung der Vergleichskompetenz entwickelt. Die Ergebnisse dieser Bewertung zeigten, dass die Schüler:innen in denselben Dimensionen des Kompetenzmodells auf Herausforderungen stießen, die auch bei den Vergleichsaufgaben problematisch waren, insbesondere in der argumentativen Dimension der Vergleichskompetenz. In der dritten Phase der Dissertation wurde eine Mixed-Methods-Studie in einer Intervention mit 83 deutschen und französischen Schüler:innen durchgeführt, um die anfängliche Vergleichskompetenz der Schüler:innen zu bewerten und die Wirksamkeit der Vergleichsmethode als Instrument zur Verbesserung dieser Kompetenz zu testen. Die Intervention zeigte, dass die Schüler:innen zwischen dem Vor- und dem Nachtest einen signifikanten Fortschritt erzielten, und es wurde ein Zusammenhang zwischen der Anwendung der Vergleichsmethode und ihren Fortschritten festgestellt. In der qualitativen Studie wurden die Anwendung der Vergleichsmethode und die Teilnahme an den Diskussionen mit den Fortschritten der Schüler:innen in Verbindung gebracht. Allerdings stießen die Schüler:innen bei der Lösung einer offenen Aufgabe auf Herausforderungen.German
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Simon, Marine Charlottemarine.simon@uni-koeln.deorcid.org/0000-0002-1713-1168UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-742171
Date: 2024
Language: English
Faculty: Faculty of Mathematics and Natural Sciences
Divisions: Faculty of Mathematics and Natural Sciences > Department of Mathematics and Science Education > Institute of Geography Education
Subjects: Education
Geography and travel
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
comparison competencyEnglish
VergleichskompetenzGerman
scientific literacyEnglish
Date of oral exam: 29 October 2024
Referee:
NameAcademic Title
Budke, AlexandraProf. Dr.
Kuckuck, MiriamProf. Dr.
Kanwischer, DetlefProf. Dr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/74217

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item