Schick, Yael Yasmin
(2024).
Attributable mortality of candidemia at the
University Hospital of Cologne from 01.07.1997-
30.06.2001 before the introduction of
echinocandins.
PhD thesis, Universität zu Köln.
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Abstract
Objectives: The relevance of candidemia has increased over the last decades due to higher incidence rates in an aging society. Studies on amphotericin B and fluconazole have shown high attributable mortality rates of 38% and 49% in the US. Incidence rates and locational factors might have an impact on the mortality rates at the University Hospital of Cologne (UHC), Germany.
Methods: We performed a matched case-control study including 57 patients with candidemia, hospitalized at the UHC between 1st of July 1997 and 30th of June 2001. Controls were matched by age, sex, admission date, treatment on intensive care unit (ICU), number of days at risk, underlying diseases, surgical procedures, and the Charlson Comorbidity Index.
Results: The incidence of candidemia was 3.5 per 10,000 admissions. For cases and controls, we observed in-hospital-mortality rates of 33.3% and 11.8%, and a 30-day mortality of 23.5% and 7.8%, respectively. The attributable mortality rate to candidemia was 21.5%, and at 30-days it was 15.7%. Underlying conditions were more frequent in cases than in controls, especially central venous catheter (80% vs. 33% p<0.001), chronic cardiovascular disease (39.2% vs. 25.5%, p=0.138), treatment on ICU (31.4% vs. 13.7%, p=0.033) and chronic liver disease (21.6% vs 0%, p<0.001).
Conclusions: The attributable mortality of candidemia at the UHC between 1997 and 2001 was lower compared to studies performed in the US with a similar design. Contributing factors might be lower incidence rates and less comorbidities in our study.
Item Type: |
Thesis
(PhD thesis)
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Translated title: |
Title | Language |
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Zuschreibbare Sterblichkeit der Candidämie at der Uniklinik Köln vom 01.07.1997-30.06.2001 bevor der Einführung der Echinocandine | German |
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Translated abstract: |
Abstract | Language |
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Zielsetzungen: Die Bedeutung der Candidämie hat in den letzten Jahrzehnten aufgrund der höheren Inzidenzraten in einer alternden Gesellschaft zugenommen. Studien zu Amphotericin B und Fluconazol haben in den USA hohe zuschreibbare Mortalitätsraten von 38 % und 49 % ergeben. Inzidenzraten und Standortfaktoren könnten einen Einfluss auf die Sterblichkeitsraten an der Universitätsklinik Köln, Deutschland, haben.
Methoden: Wir führten eine gematchte Fall-Kontroll-Studie durch, an der 57 Patienten mit Candidämie teilnahmen, die zwischen dem 1. Juli 1997 und dem 30. Juni 2001 im Universitätsklinikum Köln hospitalisiert waren. Die Kontrollpatienten wurden nach Alter, Geschlecht, Aufnahmedatum, Behandlung auf der Intensivstation, Anzahl der Risikotage, Grunderkrankungen, chirurgischen Eingriffen und dem Charlson Comorbidity Index gematcht.
Ergebnisse: Die Inzidenz der Candidämie betrug 3,5 pro 10.000 Aufnahmen. Die Im-Krankenhaus Sterblichkeit betrug für Fälle und Kontrollen 33,3 % bzw. 11,8 %, die 30-Tage-Mortalität lag bei 23,5 % bzw. 7,8 %. Die zuschreibbare Sterblichkeit der Candidämie lag bei 21,5 %, die zuschreibbare 30-Tage-Mortalität bei 15,7 %. Grunderkrankungen waren bei den Fällen häufiger vorhanden als bei den Kontrollen, insbesondere ein zentraler Venenkatheter (80% vs. 33%, p<0,001), chronische kardiovaskuläre Erkrankungen (39,2% vs. 25,5%, p=0,138), Behandlung auf der Intensivstation (31,4% vs. 13,7%, p=0,033) und chronische Lebererkrankungen (21,6% vs. 0%, p<0,001).
Schlussfolgerungen: Die zuschreibbare Sterblichkeit der Candidämie an der Universitätsklinik Köln zwischen 1997 und 2001 war niedriger als in Studien, die in in dem selben Zeitraum in den USA mit einem ähnlichen Design durchgeführt wurden. Niedrigere Inszidenzraten sowie weniger Begleiterkrankungen in der hier durchgeführten Studie könnten auf diese Ergebnisse einen Einfluss haben. | UNSPECIFIED |
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Creators: |
Creators | Email | ORCID | ORCID Put Code |
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Schick, Yael Yasmin | yaelblankenheim@posteo.de | UNSPECIFIED | UNSPECIFIED |
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URN: |
urn:nbn:de:hbz:38-753474 |
Date: |
2024 |
Language: |
English |
Faculty: |
Faculty of Medicine |
Divisions: |
CECAD - Cluster of Excellence Cellular Stress Responses in Aging-Associated Diseases |
Subjects: |
Medical sciences Medicine |
Uncontrolled Keywords: |
Keywords | Language |
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candida | UNSPECIFIED | candidemia | UNSPECIFIED | fluconazole | UNSPECIFIED | amophotericin B | UNSPECIFIED | invasive candidiasis | UNSPECIFIED | mortality | UNSPECIFIED | attributable mortality | UNSPECIFIED |
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Date of oral exam: |
26 August 2024 |
Referee: |
Name | Academic Title |
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Cornely, Oliver | Universitätsprofessor Dr. med. | Jantsch, Jonathan | Universitätsprofessor Dr. med. |
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Refereed: |
Yes |
URI: |
http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/75347 |
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