Roor, Tim ORCID: 0000-0003-1139-8328 (2025). Adult Education Research in Countries of the So-Called Global South: Bibliometric Analyses in the Journal-Based Publication Space of Adult Education Research. PhD thesis, Universität zu Köln.

[img] PDF
Dissertation_Tim_Roor_09_07.pdf - Published Version
Bereitstellung unter der CC-Lizenz: Creative Commons Attribution.

Download (2MB)

Abstract

This cumulative dissertation explores the journal-based publication landscape of adult education research, with a specific focus on the positioning of scholars from countries of the so-called Global South. Against the backdrop of an increasingly standardized publication culture shaped by open access and commercial publishing actors, the study applies bibliometric methods and content-analytical approaches to examine the visibility, topical priorities, and publication strategies of researchers in marginalized contexts. The work comprises three interrelated sub-studies that differentiate between mainstream, non-mainstream, and predatory publication spaces. A multidimensional theoretical framework integrates sociological neo-institutionalism, world-systems theory, and postcolonial perspectives to interrogate structural inequalities in global knowledge production. The study develops and applies a decolonially sensitive bibliometric approach that accounts for the epistemic and systemic exclusions embedded in dominant indexing and citation systems. Findings reveal a persistent imbalance in the visibility of Global South scholars, who are underrepresented in core journals, address distinct thematic concerns, and frequently rely on alternative or vulnerable publication outlets. The dissertation contributes to the critical examination of academic dependency and the reproduction of global hierarchies in adult education research. It offers conceptual and methodological impulses for advancing a more inclusive and equitable scholarly communication system within and beyond the field.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated title:
TitleLanguage
Erwachsenenbildungsforschung in Ländern des sogenannten Globalen Südens: Bibliometrische Analysen im zeitschriftenbasierten Publikationsraum der ErwachsenenbildungsforschungGerman
Translated abstract:
AbstractLanguage
Diese kumulative Dissertation untersucht den zeitschriftenbasierten Publikationsraum der Erwachsenenbildungsforschung mit einem besonderen Fokus auf die Positionierung von Wissenschaftler:innen aus Ländern des sogenannten Globalen Südens. Vor dem Hintergrund einer zunehmend standardisierten Publikationskultur, die durch Open Access und kommerzielle Verlagsakteure geprägt ist, kommen bibliometrische Verfahren und inhaltsanalytische Zugänge zum Einsatz, um Sichtbarkeit, thematische Schwerpunktsetzungen und Publikationsstrategien von Forschenden in marginalisierten Kontexten zu analysieren. Die Arbeit umfasst drei miteinander verbundene Teilstudien, die zwischen Mainstream-, Non-Mainstream- und Predatory-Publikationsräumen differenzieren. Ein multidimensionaler theoretischer Bezugsrahmen verknüpft soziologischen Neo-Institutionalismus, Weltsystemtheorie und postkoloniale Perspektiven, um strukturelle Ungleichheiten in der globalen Wissensproduktion zu reflektieren. Die Studie entwickelt und erprobt ein dekolonialsensibles bibliometrisches Analyseverfahren, das epistemische und systemische Ausschlüsse in dominanten Indexierungs- und Zitationssystemen berücksichtigt. Die Ergebnisse zeigen ein fortbestehendes Ungleichgewicht in der Sichtbarkeit von Wissenschaftler:innen aus dem Globalen Süden, die in zentralen Fachzeitschriften unterrepräsentiert sind, spezifische Themen bearbeiten und häufig auf alternative oder vulnerable Publikationswege zurückgreifen. Die Dissertation leistet einen Beitrag zur kritischen Auseinandersetzung mit akademischer Dependenz und der Reproduktion globaler Hierarchien in der Erwachsenenbildungsforschung. Sie bietet konzeptionelle und methodologische Impulse für die Weiterentwicklung eines inklusiveren und gerechteren Systems wissenschaftlicher Kommunikation innerhalb und außerhalb der Disziplin.German
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Roor, Timt.roor@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-1139-8328UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-785676
Date: 2025
Place of Publication: Köln
Language: English
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Erziehungs- und Sozialwissenschaften > Institut für Bildungsphilosophie, Anthropologie und Pädagogik
Subjects: Education
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
ErwachsenenbildungsforschungGerman
Globaler SüdenGerman
BibliometrieGerman
PublikationskulturGerman
Postkoloniale PerspektivenGerman
Open AccessEnglish
Neo-InstitutionalismusGerman
Predatory PublishingEnglish
Adult Education ResearchEnglish
Global SouthEnglish
BibliometricsEnglish
Publication CultureEnglish
Postcolonial PerspectivesEnglish
Neo-InstitutionalismEnglish
Date of oral exam: 2 July 2025
Referee:
NameAcademic Title
Schemmann, MichaelProf. Dr.
Schreiber-Barsch, SilkeProf. Dr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/78567

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item