König, Johannes ORCID: 0000-0003-3374-9408 and Strauss, Sarah ORCID: 0000-0001-9999-1059 (2025). Zwei-Jahresbericht (2024/2025) des Interdisziplinären Zentrums für empirische Lehrer*innen- und Unterrichtsforschung (IZeF) / Interdisziplinäres Zentrum für empirische Lehrer*innen- und Unterrichtsforschung der Humanwissenschaftlichen Fakultät der Universität zu Köln. Documentation.

[img] PDF (PDF als Webversion)
25_IZeF_2Jahresbericht_WEB.pdf

Download (33MB)

Abstract

Der Zwei-Jahresbericht (2024/2025) des Interdisziplinären Zentrums für empirische Lehrer*innen- und Unterrichtsforschung (kurz: IZeF) informiert über die vielseitigen Aktivitäten des Zentrums. Hierzu gehören aktuell über 30 drittmittelgeförderte Forschungsprojekte in den folgenden thematischen IZeF-Forschungsgruppen: (1) Kompetenzmessung, (2) Sprachliche Bildung, (3) Medien und Digitalisierung (4) Psychische Gesundheit in Bildungseinrichtungen, (5) Persistenz und Wandel von Schule, Unterricht und Lehrer*innenberuf sowie (6) die Emerging Group „Proving the Effectiveness of Teacher Education“. Das IZeF und seine Aufgaben werden im Bericht ausführlich dargestellt. Hierzu gehören die Darstellung der Arbeit in den Forschungsgruppen und -projekten sowie der Emerging Group, die Förderung von Wissenschaftler*innen in Qualifizierungsphasen, die Zusammenarbeit mit Kooperationspartner*innen, die Publikationen zur vertieften Lektüre, der Austausch im Rahmen verschiedener Veranstaltungen, wie z. B. interdisziplinärer Workshops sowie weitere aktuelle Entwicklungen und zukünftige Perspektiven. Das „Interdisziplinäre Zentrum für empirische Lehrer*innen- und Unterrichtsforschung“ ist eine wissenschaftliche Einrichtung der Humanwissenschaftlichen Fakultät der Universität zu Köln und feierte 2024 sein 10jähriges Bestehen. Es führt einschlägige Forschungsaktivitäten zusammen, die in enger Kooperation der Bildungswissenschaften (Erziehungs- und Sozialwissenschaften, Psychologie), der Sonderpädagogik sowie der Fachdidaktiken durchgeführt werden. Der Bericht kann kostenfrei als Printversion im IZeF angefordert werden.

Item Type: Preprints, Working Papers or Reports (Documentation)
Translated title:
TitleLanguage
Biennial report (2024/2025) of the Interdisciplinary Center for Empirical Research on Teachers and Teaching (IZeF)English
Translated abstract:
AbstractLanguage
The biennial report (2024/2025) of the Interdisciplinary Center for Empirical Research on Teachers and Teaching (IZeF) provides information about the Centere's diverse activities. This currently includes over 30 third-party funded research projects in the following thematic IZeF research groups: (1) Competence Measurement, (2) Language Education, (3) Media and Digitalisation, (4) Mental Health in Educational Institutions, (5) Persistence and Change in School, Teaching and the Teaching Profession, and (6) the Emerging Group "Proving the Effectiveness of Teacher Education". The IZeF and its tasks are described in detail in the report. In addition to the work in the research projects and the Emerging Group, this includes the support of academics in qualification phases, cooperation partners, publications, the exchange within the framework of various events, such as interdisciplinary workshops, as well as other current developments and future perspectives. The "Interdisciplinary Centre for Empirical Teacher and Classroom Research" is a scientific institution of the Faculty of Human Sciences at the University of Cologne and celebrated its 10th anniversary in 2024. It brings together relevant research activities that are carried out in close cooperation between the educational sciences (education and social sciences, psychology), special education and subject didactics. Numerous activities take place, such as interdisciplinary workshops. A printed version of the report can be ordered free of charge from the IZeF.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
König, Johannesjohannes.koenig@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-3374-9408UNSPECIFIED
Strauss, Sarahsarah.strauss@uni-koeln.deorcid.org/0000-0001-9999-1059UNSPECIFIED
Editors:
EditorsEmailORCIDORCID Put Code
Hanke, Petrapetra.hanke@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-1498-7849UNSPECIFIED
Hanisch, Charlottecharlotte.hanisch@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-4645-0966UNSPECIFIED
Hennemann, Thomasthennema@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-4961-8680UNSPECIFIED
Kaspar, Kaikkaspar@uni-koeln.deorcid.org/0000-0002-5092-6798UNSPECIFIED
Martens, Matthiasm.martens@uni-koeln.deorcid.org/0000-0001-6593-8209UNSPECIFIED
König, Johannesjohannes.koenig@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-3374-9408UNSPECIFIED
Strauß, Sarahsarah.strauss@uni-koeln.deorcid.org/0000-0001-9999-1059UNSPECIFIED
Corporate Creators: IZeF - Interdisziplinäres Zentrum für empirische Lehrer*innen- und Unterrichtsforschung
URN: urn:nbn:de:hbz:38-788947
Series Name at the University of Cologne: IZeF Zwei-Jahresbericht
Number of Pages: 166
Date: October 2025
Language: German
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Weitere Institute, Arbeits- und Forschungsgruppen > Interdisziplinäres Zentrum für empirische LehrerInnen- und Unterrichtsforschung (IZeF)
Subjects: Education
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
IZeFGerman
ForschungGerman
ForschungsprojekteGerman
Universität zu KölnGerman
JahresberichtGerman
SchulforschungGerman
UnterrichtsforschungGerman
Lehrer*innenbildungGerman
LehrkräfteGerman
researchEnglish
teachersEnglish
teacher educationEnglish
annual reportEnglish
Emerging GroupEnglish
TransferGerman
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/78894

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item