Eichenberg, Christiane (2006). Das Internet als Medium wissenschaftlicher Tätigkeit - eine Untersuchung im Fach Klinische Psychologie an deutschsprachigen Universitäten. PhD thesis, Universität zu Köln.

[img]
Preview
PDF
Diss_pub.pdf

Download (3MB)

Abstract

Das Internet hat sich inzwischen zu einem einflussreichen und differenzierten Informations- und Kommunikationsmedium im Alltag etabliert. Welchen individuellen Nutzen haben aber speziell Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler von dem Einsatz des Internet im Rahmen ihrer akademischen Tätigkeit an der Universität? Welche objektiven Auswirkungen hat die Internet-Nutzung auf die wissenschaftliche Arbeit? Die vorliegende Arbeit klärt diese Forschungsfragen mittels einer Befragungsstudie an N = 380 deutschsprachigen Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler an klinisch-psychologischen Instituten. Die empirischen Befunde ergaben, dass das Internet für diesen Personenkreis zu einem alltäglichen Arbeitsmittel geworden ist. Es zeigten sich zum einen hohe subjektive Gratifikationen: Über alle Hierarchieebenen hinweg wurde das Medium gleichermaßen nützlich für die eigene Arbeit bewertet. Dabei erleichtert es gewöhnliche Arbeitsprozesse insbesondere im Bereich der Wissensproduktion und Wissenschaftskommunikation. Zum anderen ließen sich positive Zusammenhänge zwischen spezifischen Formen der Internet-Nutzung und der wissenschaftlichen Produktivität ausmachen. Ebenso deutete sich ein demokratisierender Einfluss des Internet auf die Wissenschaft an. Identifiziert wurden jedoch auch verschiedene Problembereiche, die die optimale Ausschöpfung der Potenziale des Internet behindern. Ein differenzierter Maßnahmenkatalog wurde entwickelt, um produktive Anstöße für die weitere Entwicklung der wissenschaftlichen Tätigkeit durch die zum Teil genuin neuen Möglichkeiten des Internet zu geben.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated title:
TitleLanguage
The internet as a scientific medium - an investigation of the use of the internet byEnglish
Translated abstract:
AbstractLanguage
The internet has become an important communications medium and source of information. What do scientists in particular gain through the use of the internet in their academic activity? Does the use of the internet have objectively identifiable effects on scientific work? The research conducted on this topic is described in this dissertation. N = 380 clinical psychologists working in German language universities were questioned. The empirical findings established that this group makes use of the internet in their daily work. The subjects considered this medium useful for their individual work regardless of their position in the academic hierarchy, indicating high subjective satisfaction. It was also said to lighten the normal workload especially in the sectors of general knowledge and scientific communication. Secondly, a positive correlation between specific forms of internet usage and scientific output was found. In addition, there were indications that the internet tends to make the field of science more democratic. Nonetheless several problem areas were also identified which hinder the optimum realization of the internet`s potential. A detailed list of suggested measures was developed to give impetus to the further development of the scientific profession through use of the ever-increasing new possibilities offered by the internet.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Eichenberg, Christianeeichenberg@uni-koeln.deUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-16390
Date: 2006
Language: German
Faculty: Faculty of Arts and Humanities
Divisions: Ehemalige Fakultäten, Institute, Seminare > Faculty of Arts and Humanities > no entry
Subjects: Psychology
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Wissenschaft, Internet, Psychologie, Wissenschaftsforschung, wissenschaftliche KommunikationGerman
Internet, science, psychology, science research, scientific communicationEnglish
Date of oral exam: 10 January 2006
Referee:
NameAcademic Title
Fischer, GottfriedProf. Dr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/1639

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item