Bertenrath, Roman, Thöne, Michael and Walther, Christoph (2006). Wachstumswirksamkeit von Verkehrsinvestitionen in Deutschland.

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Abstract

Zur Verbesserung der Qualität der öffentlichen Finanzen soll bei notwendigen Konsolidierungsschritten eine Umstrukturierung der öffentlichen Haushalte weg von vergangenheitsbezogenen hin zu wachstumsfördernden Ausgaben erreicht werden. Die Studie geht der Frage nach, unter welchen Voraussetzungen Verkehrsinvestitionen als eine solche wachstumsfördernde Ausgabenkategorie angesehen werden können. Es werden zunächst zahlreiche outputorientierte Ansätze hinsichtlich der Feststellung der Kausalitätsrichtung zwischen Verkehrsinfrastrukturinvestitionen und Wirtschaftswachstum sowie der Ermittlung des quantitativen Wachstumseffekts von Verkehrsinvestitionen untersucht. Sodann werden fünf allgemeine Wirkungsketten abgeleitet, die das Gros möglicher regionalwirtschaftlicher Effekte von Infrastrukturerweiterungen umfassen. In einem nächsten Schritt wird die Ausgangsfrage aus dem Blickwinkel ressourcenorientierter Ansätze beleuchtet. In der Zusammenschau von outputorientierten und ressourcenorientierten Verfahren werden Schnitt- und Vereinigungsmenge beider Verfahren genauer untersucht und der Anpassungsbedarf - etwa in Form einer Ergänzung der Indikatoren-Sets der Bundesverkehrswegeplanung - aufgezeigt. Der Beitrag schließt mit einem Ausblick, wie Ausgaben für Verkehrsinfrastrukturen in ein kohärentes System effizienz- und ergebnisorientierter Haushaltsplanung eingebaut werden könnten.

Item Type: Book
Translated title:
Title
Language
Growth effects of transport investment in Germany
English
Translated abstract:
Abstract
Language
When public expenses are consolidated not solely under quantitative aspects, but also with regard to the quality of public finances, those government activities with a positive impact on economic growth must be identified. The main task of the research project was to find out whether and to what extent public investment in transport infrastructures can be counted among this group. First, we review numerous macroeconomic approaches which try to establish the causality between transport investment and economic growth, plus the size of growth effects brought about by this kind of infrastructure. We then devise five different impact chains which cover the major share of any infrastructure investment's potential economic effects and therefore define the possible range of values for the production functions. The economic impacts of transport infrastructure can also be measured from a microeconomic perspective, namely by cost-benefit analysis. We analyse the overlap of direct growth effects on the one hand and of total economic benefits on the other hand, as measured by CBA. We then discuss the potential benefits of an integration of both methods, for example by broadening the indicator-set used in the Federal Transport Network Planning. We conclude with a short outline of the conditions that have to be met when the system of transport investment appraisal is to be fully integrated into a general system of modern public expenditure management.
English
Creators:
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Bertenrath, Roman
thoene@fifo-koeln.de
UNSPECIFIED
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Thöne, Michael
thoene@fifo-koeln.de
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
Walther, Christoph
thoene@fifo-koeln.de
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
Corporate Contributors: PTV AG Karlsruhe (Projektpartner), Bundesministerium der Finanzen (Auftraggeber)
URN: urn:nbn:de:hbz:38-17512
Series Name at the University of Cologne: FiFo-Berichte
Volume: 7
Date: 2006
ISSN: 1860-6679
Language: German
Faculty: Faculty of Management, Economy and Social Sciences
Divisions: Externe Einrichtungen > An-Institute > Associated Institutes of the Faculty of Management, Economics and Social Sciences > Institute for Public Economics
Subjects: Economics
Uncontrolled Keywords:
Keywords
Language
Verkehrsinvestitionen , Verkehrsplanung , Wachstum , Qualität der Finanzpolitik
German
transport investment , transport planning , economic growth , quality of public finances
English
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/1751

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