Cartelli, Antonio and Palma, Marco (2009). Digistylus - An Online Information System For Palaeography Teaching and Research. In: Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter - Codicology and Palaeography in the Digital Age. BoD, Norderstedt, pp. 123-134. ISBN 978-3-8370-9842-6

[img]
Preview
PDF
KPDZ_I_Palma.pdf

Download (789kB)

Abstract

This paper starts by describing the experiences the authors recently had with online information systems for teaching and research in palaeography. The study also considers the differences in the students' access to the site "Teaching Materials for Latin Palaeography" when they attended the palaeography courses, as it was usually used in the lectures by one of the authors. With the increase in the quantity of plates (reproducing pages or parts of them from medieval manuscripts) and texts (concerning the analysis of the writing styles, the cataloguing, the history of manuscripts, the codicology and other important topics in the palaeography's scientific debate), it became clear that there was a difference in the way students approached those materials: when students first used the systems in the academic year 2001/2002, they read all the documents and used all the plates; more recently, with the quantity of materials on the site considerably increased, the students wait for the professor's suggestions and evidence uncertainties and difficulties when autonomously looking for a document or a plate. As a consequence, the online information system Digistylus has been planned and is going to be created for the management of the data in the site "Teaching Materials". The main consequence of the above observations has been the detection of a new knowledge construction paradigm and the development of new research procedures in palaeography.

Item Type: Book Section
Translated abstract:
AbstractLanguage
Der Artikel beschreibt die Erfahrungen der Autoren, die sie kürzlich mit dem Online Informationssystem für Lehre und Forschung zur Paläographie gesammelt haben. Die Studie betrachtet insbesondere die Unterschiede, die sich beim Zugang der Studenten zur Website »Teaching Materials for Latin Palaeography« während ihrer Paläographiekurse zeigten. Mit steigender Anzahl der angebotenen Bilddigitalisate mittelalterlicher Handschriften und von Texten zu Schreibstilanalyse, Katalogisierung, Manuskriptgeschichte, Kodikologie und anderen wichtigen Bereichen paläographischer Forschung wurde der Unterschied deutlich: die ersten Studenten im Studienjahr 2001/2002 lasen alle Dokumente und benutzen alle Bilddigitalisate. Im letzten Studienjahr, in dem die Anzahl des verfügbaren Materials deutlich angestiegen ist, warteten die Studenten auf die Vorschläge des Dozenten und zeigten Unsicherheiten und Schwierigkeiten, wenn sie eigenständig nach Dokumenten oder Bilddigitalisaten suchten. Infolge dieser Beobachtungen ist das Online-Informationssystem Digistylus für das Datenmanagement der Website »Teaching Materials« geplant. Das Hauptergebnis der obigen Beobachtungen ist die Entdeckung von neuen Wissenskonstruktionsparadigmen und das Finden von neuen Forschungsvorgängen in der Paläographie. Als Hauptergebnis der Studie kann die Beobachtung eines neuen Paradigmas zur Wissenskonstruktion sowie neuer Herangehensweisen im Bereich paläographischer Forschung genannt werden. Viele Grüße, Patrick SahleGerman
Creators:
CreatorsEmailORCID
Cartelli, AntonioUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Palma, MarcoUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Editors:
EditorsEmailORCID
Rehbein, MalteUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Schaßan, TorstenUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Sahle, Patricksahle@uni-koeln.deUNSPECIFIED
Corporate Contributors: Institute for Documentology and Scholarly Editing
URN: urn:nbn:de:hbz:38-29652
["eprint_fieldname_local_series" not defined]: Schriften des Instituts für Dokumentologie und Editorik
Publisher: BoD
ISBN: 978-3-8370-9842-6
Volume: 2
Subjects: Library and information sciences
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Paläographie, online-Informationssystem, eLearning, Forschungsverfahren, WissenskonstruktionGerman
palaeography, onlineinformation system, eLearning, research procedures, knowledge constructionEnglish
Faculty: Faculty of Arts and Humanities
Divisions: Faculty of Arts and Humanities > no entry
Language: English
Date: 2009
Full Text Status: Public
Date Deposited: 15 Dec 2009 11:25
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/2965

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item