Stokes, Peter
(2011).
Teaching Manuscripts in the Digital Age.
In:
Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter 2 - Codicology and Palaeography in the Digital Age 2,
pp. 229-245.
Norderstedt:
Books on Demand (BoD).
ISBN 978-3-8423-5032-8
Preview |
PDF
14_stokes.pdf Download (1MB) |
Abstract
This chapter reflects on the author’s practical experience teaching palaeography in several different contexts at the start of the so-called “digital age”. Material for manuscript-studies is becoming available at an enormous rate: perhaps most obvious are the results of the large-scale digitisation programmes which are making high-quality colour facsimiles of manuscripts available online to wide audiences. At the same time, Virtual Learning Environments provide new possibilities for teaching and learning, and many tools for research on manuscripts can also be used for teaching. Perhaps more fundamentally, however, it has often been noted that scholarship is changing as a result of digital tools, resources, and methods. What, then, of teaching? Should the teaching of manuscript studies also change along with the scholarly discipline, bringing the Digital Humanities into our classes on palaeography and codicology? To begin answering this question, and to suggest some pedagogical possibilities brought about by technology, the author’s own experiences are discussed. Some limitations of technology for teaching are then considered, and some general remarks are then provided on the relationship between palaeography and Digital Humanities, two fields which are both fighting for recognition as full academic disciplines and not “mere” Hilfswissenschaften.
| Item Type: | Book Section |
| Translated abstract: | Abstract Language Der Beitrag reflektiert die praktischen Erfahrungen des Autors, Paläographie in
verschiedenen Kontexten zu Beginn des sogenannten “digitalen Zeitalters” zu lehren.
Materialien zur Handschriftenkunde werden in großer Zahl verfügbar: Am offensichtlichsten sind die Ergebnisse groß angelegter Digitalisierungsprogramme, welche
hochauflösende Faksimiledigitalisate von Handschriften einer weiteren Öffentlichkeit
zugänglich machen. Gleichzeitig bieten virtuelle Lernumgebungen neue Möglichkeiten
für Lehre und Lernen, und zahlreiche Werkzeuge der Handschriftenforschung können
auch für die Lehre genutzt werden. Fundamentaler ist allerdings die oft zitierte Veränderung der Wissenschaft durch digitale Werkzeuge, Ressourcen und Methoden. Wie
verhält es sich damit in der Lehre? Sollte sich auch das Lehren der Handschriftenkunde
mit der wissenschaftlichen Disziplin ändern und die digitalen Geisteswissenschaften
in Paläographie- und Kodikologiekurse einbringen? Eine Antwort auf diese Frage und Anregungen für pädagogische Möglichkeiten durch Technologieeinsatz werden auf der
Basis der Erfahrungen des Autors gegeben. Es werden die Grenzen des Einsatzes von
Technik in der Lehre diskutiert und grundsätzliche Bemerkungen über das Verhältnis
von Paläographie und digitalen Geisteswissenschaften gemacht, jenen zwei Feldern,
die um die Anerkennung als volle akademische Fächer ringen und nicht “bloße”
Hilfswissenschaften sein wollen. German |
| Creators: | Creators Email ORCID ORCID Put Code Stokes, Peter UNSPECIFIED UNSPECIFIED UNSPECIFIED |
| Editors: | Editors Email ORCID ORCID Put Code Fischer, Franz franz.fischer@uni-koeln.de UNSPECIFIED UNSPECIFIED Fritze, Christiane christiane.fritze@sub.uni-goettingen.de UNSPECIFIED UNSPECIFIED Vogeler, Georg "georg.vogeler@uni-graz.at UNSPECIFIED UNSPECIFIED |
| Corporate Creators: | Institut für Dokumentologie und Editorik (IDE) |
| URN: | urn:nbn:de:hbz:38-43521 |
| Title of Book: | Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter 2 - Codicology and Palaeography in the Digital Age 2 |
| Series Name at the University of Cologne: | Schriften des Instituts für Dokumentologie und Editorik |
| Volume: | 3 |
| Page Range: | pp. 229-245 |
| Number of Pages: | 0 |
| Date: | 2011 |
| Publisher: | Books on Demand (BoD) |
| Place of Publication: | Norderstedt |
| ISBN: | 978-3-8423-5032-8 |
| Language: | English |
| Divisions: | Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 2: Archäologie, Altertumskunde und Kulturen des Mittelmeerraums > Archäologisches Institut > Abteilung für Historisch-kulturwissenschaftliche Informationsverarbeitung |
| Subjects: | Data processing Computer science Library and information sciences Education Geography and history |
| Uncontrolled Keywords: | Keywords Language Handschriftenkunde, Paläographie, Digitale Geisteswissenschaften, Historische Hilfswissenschaften, Digitalisierung, Schriftbeschreibung, German Palaeography, Manuscripts, Scripts, Digitization, Digital Humanities, Medieval Studies English |
| References: | http://www.i-d-e.de [IDE-Homepage] http://www.i-d-e.de/schriften/2-kpdz1 [Presentation of volume 1] http://www.i-d-e.de/schriften/3-kpdz2 [Presentation of volume 2] http://kups.ub.uni-koeln.de/2939/ [KPDZ1 online] |
| Refereed: | Yes |
| URI: | http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/4352 |
Downloads
Downloads per month over past year
Export
Actions (login required)
![]() |
View Item |
