Stokes, Peter (2011). Teaching Manuscripts in the Digital Age. In: Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter 2 - Codicology and Palaeography in the Digital Age 2, pp. 229-245. Norderstedt: Books on Demand (BoD). ISBN 978-3-8423-5032-8

[img]
Preview
PDF
14_stokes.pdf

Download (1MB)

Abstract

This chapter reflects on the author’s practical experience teaching palaeography in several different contexts at the start of the so-called “digital age”. Material for manuscript-studies is becoming available at an enormous rate: perhaps most obvious are the results of the large-scale digitisation programmes which are making high-quality colour facsimiles of manuscripts available online to wide audiences. At the same time, Virtual Learning Environments provide new possibilities for teaching and learning, and many tools for research on manuscripts can also be used for teaching. Perhaps more fundamentally, however, it has often been noted that scholarship is changing as a result of digital tools, resources, and methods. What, then, of teaching? Should the teaching of manuscript studies also change along with the scholarly discipline, bringing the Digital Humanities into our classes on palaeography and codicology? To begin answering this question, and to suggest some pedagogical possibilities brought about by technology, the author’s own experiences are discussed. Some limitations of technology for teaching are then considered, and some general remarks are then provided on the relationship between palaeography and Digital Humanities, two fields which are both fighting for recognition as full academic disciplines and not “mere” Hilfswissenschaften.

Item Type: Book Section, Proceedings Item or annotation in a legal commentary
Translated abstract:
AbstractLanguage
Der Beitrag reflektiert die praktischen Erfahrungen des Autors, Paläographie in verschiedenen Kontexten zu Beginn des sogenannten “digitalen Zeitalters” zu lehren. Materialien zur Handschriftenkunde werden in großer Zahl verfügbar: Am offensichtlichsten sind die Ergebnisse groß angelegter Digitalisierungsprogramme, welche hochauflösende Faksimiledigitalisate von Handschriften einer weiteren Öffentlichkeit zugänglich machen. Gleichzeitig bieten virtuelle Lernumgebungen neue Möglichkeiten für Lehre und Lernen, und zahlreiche Werkzeuge der Handschriftenforschung können auch für die Lehre genutzt werden. Fundamentaler ist allerdings die oft zitierte Veränderung der Wissenschaft durch digitale Werkzeuge, Ressourcen und Methoden. Wie verhält es sich damit in der Lehre? Sollte sich auch das Lehren der Handschriftenkunde mit der wissenschaftlichen Disziplin ändern und die digitalen Geisteswissenschaften in Paläographie- und Kodikologiekurse einbringen? Eine Antwort auf diese Frage und Anregungen für pädagogische Möglichkeiten durch Technologieeinsatz werden auf der Basis der Erfahrungen des Autors gegeben. Es werden die Grenzen des Einsatzes von Technik in der Lehre diskutiert und grundsätzliche Bemerkungen über das Verhältnis von Paläographie und digitalen Geisteswissenschaften gemacht, jenen zwei Feldern, die um die Anerkennung als volle akademische Fächer ringen und nicht “bloße” Hilfswissenschaften sein wollen.German
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Stokes, PeterUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Editors:
EditorsEmailORCIDORCID Put Code
Fischer, Franzfranz.fischer@uni-koeln.deUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Fritze, Christianechristiane.fritze@sub.uni-goettingen.deUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Vogeler, Georg"georg.vogeler@uni-graz.atUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Corporate Creators: Institut für Dokumentologie und Editorik (IDE)
URN: urn:nbn:de:hbz:38-43521
Title of Book: Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter 2 - Codicology and Palaeography in the Digital Age 2
Series Name at the University of Cologne: Schriften des Instituts für Dokumentologie und Editorik
Volume: 3
Page Range: pp. 229-245
Number of Pages: 0
Date: 2011
Publisher: Books on Demand (BoD)
Place of Publication: Norderstedt
ISBN: 978-3-8423-5032-8
Language: English
Divisions: Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 2: Archäologie, Altertumskunde und Kulturen des Mittelmeerraums > Archäologisches Institut > Abteilung für Historisch-kulturwissenschaftliche Informationsverarbeitung
Subjects: Data processing Computer science
Library and information sciences
Education
Geography and history
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Handschriftenkunde, Paläographie, Digitale Geisteswissenschaften, Historische Hilfswissenschaften, Digitalisierung, Schriftbeschreibung,German
Palaeography, Manuscripts, Scripts, Digitization, Digital Humanities, Medieval StudiesEnglish
References: http://www.i-d-e.de [IDE-Homepage] http://www.i-d-e.de/schriften/2-kpdz1 [Presentation of volume 1] http://www.i-d-e.de/schriften/3-kpdz2 [Presentation of volume 2] http://kups.ub.uni-koeln.de/2939/ [KPDZ1 online]
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/4352

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item