Universität zu Köln

Teaching Manuscripts in the Digital Age

Institut für Dokumentologie und Editorik (IDE) (2011) Teaching Manuscripts in the Digital Age. In: Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter 2 - Codicology and Palaeography in the Digital Age 2. Schriften des Instituts für Dokumentologie und Editorik, 3. Books on Demand (BoD), Norderstedt, pp. 229-245. ISBN 978-3-8423-5032-8

[img]
Preview
PDF
Download (1002Kb) | Preview

    Abstract

    This chapter reflects on the author’s practical experience teaching palaeography in several different contexts at the start of the so-called “digital age”. Material for manuscript-studies is becoming available at an enormous rate: perhaps most obvious are the results of the large-scale digitisation programmes which are making high-quality colour facsimiles of manuscripts available online to wide audiences. At the same time, Virtual Learning Environments provide new possibilities for teaching and learning, and many tools for research on manuscripts can also be used for teaching. Perhaps more fundamentally, however, it has often been noted that scholarship is changing as a result of digital tools, resources, and methods. What, then, of teaching? Should the teaching of manuscript studies also change along with the scholarly discipline, bringing the Digital Humanities into our classes on palaeography and codicology? To begin answering this question, and to suggest some pedagogical possibilities brought about by technology, the author’s own experiences are discussed. Some limitations of technology for teaching are then considered, and some general remarks are then provided on the relationship between palaeography and Digital Humanities, two fields which are both fighting for recognition as full academic disciplines and not “mere” Hilfswissenschaften.

    Item Type: Book Section
    Translated abstract:
    AbstractLanguage
    Der Beitrag reflektiert die praktischen Erfahrungen des Autors, Paläographie in verschiedenen Kontexten zu Beginn des sogenannten “digitalen Zeitalters” zu lehren. Materialien zur Handschriftenkunde werden in großer Zahl verfügbar: Am offen- sichtlichsten sind die Ergebnisse groß angelegter Digitalisierungsprogramme, welche hochauflösende Faksimiledigitalisate von Handschriften einer weiteren Öffentlichkeit zugänglich machen. Gleichzeitig bieten virtuelle Lernumgebungen neue Möglichkeiten für Lehre und Lernen, und zahlreiche Werkzeuge der Handschriftenforschung können auch für die Lehre genutzt werden. Fundamentaler ist allerdings die oft zitierte Verän- derung der Wissenschaft durch digitale Werkzeuge, Ressourcen und Methoden. Wie verhält es sich damit in der Lehre? Sollte sich auch das Lehren der Handschriftenkunde mit der wissenschaftlichen Disziplin ändern und die digitalen Geisteswissenschaften in Paläographie- und Kodikologiekurse einbringen? Eine Antwort auf diese Frage und Anregungen für pädagogische Möglichkeiten durch Technologieeinsatz werden auf der Basis der Erfahrungen des Autors gegeben. Es werden die Grenzen des Einsatzes von Technik in der Lehre diskutiert und grundsätzliche Bemerkungen über das Verhältnis von Paläographie und digitalen Geisteswissenschaften gemacht, jenen zwei Feldern, die um die Anerkennung als volle akademische Fächer ringen und nicht “bloße” Hilfswissenschaften sein wollen.German
    Creators:
    CreatorsEmail
    Stokes, Peter
    Editors:
    EditorsEmail
    Fischer, Franzfranz.fischer@uni-koeln.de
    Fritze, Christianechristiane.fritze@sub.uni-goettingen.de
    Vogeler, Georg"georg.vogeler@uni-graz.at
    Corporate Creators: Institut für Dokumentologie und Editorik (IDE)
    URN: urn:nbn:de:hbz:38-43521
    Series Name: Schriften des Instituts für Dokumentologie und Editorik
    Publisher: Books on Demand (BoD)
    ISBN: 978-3-8423-5032-8
    Volume: 3
    Subjects: Data processing Computer science
    Library and information sciences
    Education
    Geography and history
    Uncontrolled Keywords:
    KeywordsLanguage
    Handschriftenkunde, Paläographie, Digitale Geisteswissenschaften, Historische Hilfswissenschaften, Digitalisierung, Schriftbeschreibung,German
    Palaeography, Manuscripts, Scripts, Digitization, Digital Humanities, Medieval StudiesEnglish
    Divisions: Philosophische Fakultät > Historisch - Kulturwissenschaftliche Informationsverarbeitung
    Language: English
    Date: 2011
    Date Type: Publication
    Full Text Status: Public
    Date Deposited: 23 Sep 2011 12:10:05
    URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/4352

    Actions (login required)

    View Item