Offei, Yaw Nyadu (2013) Educational audiology in Ghana- developing screening tools for hearing in infants and children. PhD thesis, Universität zu Köln.

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Abstract The following objectives were set for this thesis: 1. To investigate the appropriateness of the LittlEARS® Auditory Questionnaire as a screening tool for hearing loss and other related educationally significant disorders in Ghanaian children aged 4 - 36 months. 2. To adapt and evaluate the multiple Frequency Animal Sound Test (mFAST) as an alternative to pure tone audiometry in screening children. 3: To construct, norm and validate four (4) language versions (Asante, Akuapem, Fante and Ghanaian English) of the Adaptive Auditory Speech Test (AAST) in quiet and in noise. In order to attain the set objectives, six (6) research questions were raised. Design: A cross- sectional design was used to select a total of 1820 participants for the study. This sample included parents, younger and older children as well as adults. For validation of LittlEARS® Auditory Questionnaire, norm data were collected for N=448 children. The effect of ‘administration mode’ was investigated by collecting data from N=152 parents (respondents) and the feasibility of using LittlEARS® Auditory Questionnaire as a screening tool between 24-36 months was investigated by collecting data from N=513 respondents. Validation data for mFAST were collected from N=45 students aged between 20 and 30 years with normal hearing. In order to determine the Akan AAST norm, data were collected from (N=581) children who spoke Asante, Akuapem and Fanti as their native language. Finally, in order to determine learning effects data were collected from (N= 81) children. Results: Results show that the Ghanaian and German norm curves are comparable and it does not make any difference whether LittlEARS® Auditory Questionnaire is administered via self administration or by interview. The data also supports the use of the LittlEARS® Auditory Questionnaire to screen for hearing loss in Ghanaian infants and children from 4 months old up to the age of 3 years. Overall the results support the proposition that the LittlEARS® Auditory Questionnaire, the multiple Frequency Animal Sound Test (mFAST) and the Adaptive Auditory Speech Test (AAST) are appropriate tools for the early identification of Ghanaian children with hearing loss.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated abstract:
AbstractLanguage
Zusammenfassung Die Arbeit verfolgt die folgenden Ziele: 1. 2. 3. Es soll untersucht werden, ob der LittlEARS® Fragebogen für das Screening von Hörstörungen und anderen, bildungsrelevanten Störungen bei ghanaischen Kindern im Alter zwischen 0 und 36 Monaten geeignet ist. Der „Multi-frequency animal sound test“ (mFAST) soll als Alternative zum Hörscreening mit Reintonaudiometrie bei Kindern adaptiert und evaluiert werden. Für den Adaptiven Auditiven Sprachtest (AAST) in Ruhe und mit Störgeräusch sollen vier ghanaische Sprachversionen (Asante, Akuapem, Fante und ghanaisches Englisch) entwickelt, normiert und evaluiert werden. Aus dieser Zielsetzung ergaben sich sechs Forschungsfragen. Design: In einem Querschnittsdesign wurden insgesamt 1820 Studienteilnehmer ausgesucht. Die Stichprobe setzte sich aus Eltern, jüngeren und älteren Kindern, sowie Erwachsenen zusammen. Zur Validierung des LittlEARS® Fragebogen wurden Normdaten von 448 Kindern erhoben. Der Effekt des „Durchführungsmodus“ wurde anhand der Daten von 152 befragten Eltern untersucht. Die Tauglichkeit des LittlEARS® Fragebogen als Screeninginstrument für Kinder im Alter zwischen 24 und 36 Monaten wurde anhand der Daten von 513 Befragten ermittelt. Validierungsdaten für mFAST wurden von 45 normalhörenden Studenten im Alter von 20 bis 30 Jahren erhoben. Um die Norm für den Akan-AAST zu ermitteln, wurden Daten von 581 Kindern erhoben, deren Muttersprache Asante, Akuapem oder Fanti war. Schließlich wurden zur Ermittlung möglicher Lerneffekte die Daten von 81 Kindern erhoben. Ergebnisse: Die Ergebnisse legen nahe, dass die ghanaischen und deutschen Normkurven für den LittlEars® Fragebogen vergleichbar sind. Zudem zeigte sich kein Unterschied zwischen den Arten der Befragung mit dem LittlEARS® Fragebogen (Durchführungsmodus: eigenständig oder Interview). Die Daten sprechen außerdem für den Einsatz des LittlEARS® Fragebogen für das Hörscreening bei ghanaischen Säuglingen und Kindern von der Geburt bis zum Alter von 3 Jahren. Insgesamt stützen die Daten die Aussage, dass LittlEARS®, mFAST und AAST) geeignete Werkzeuge zur Früherkennung ghanaischer Kinder mit Hörverlust sind.German
Creators:
CreatorsEmailORCID
Offei, Yaw Nyaduynyaduoffei@gmail.comUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-52118
Subjects: Education
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
AAST, LEAQ, EDUCATIONAL AUDIOLOGYUNSPECIFIED
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Heilpädagogik und Rehabilitation
Language: English
Date: 15 April 2013
Date of oral exam: 3 July 2013
Referee:
NameAcademic Title
Coninx, FransProf. Dr. Ir.
Snik, AdProf. Dr. Ir.
Full Text Status: Public
Date Deposited: 12 Jul 2013 08:03
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/5211

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