Sachse, Stefanie K. ORCID: 0000-0002-5798-5192 (2024). Leseverstehen im Schriftspracherwerb unterstützen. Zeitschrift für Heilpädagogik, 75 (2). pp. 62-73. Verband Sonderpädagogik e.V.. ISSN 0513-9066

[thumbnail of Sachse_Leseverstehen_ZfH_2024.pdf] PDF
Sachse_Leseverstehen_ZfH_2024.pdf - Published Version

Download (829kB)
Identification Number:10.18716/kups/72262

Abstract

Hier wird ein Plädoyer für mehr Fokus auf die Förderung des Leseverstehens im Anfangsunterricht und in der Lehrkräftebildung vorgelegt. Im ersten Teil wird ein Überblick gegeben und im Elemente-Modell des Leseverstehens zusammengefasst. Auf dieser Grundlage können Aspekte des Leseverstehens identifiziert werden, die auch schon früh im Schriftspracherwerb gefördert werden können. Im zweiten Teil werden Thesen zur Förderung des Leseverstehens formuliert. Diese werden aus Studien abgeleitet (z. B. orthografische Tiefe, Lesestrategien) und es werden Konsequenzen für schulische Angebote beschrieben. Gegenstand ist die Vorbereitung auf die Textverarbeitung, genauer das gesteuerte oder angeleitete Sammeln und Zusammenführen von Informationen aus Texten, Erfahrungen und (Vor-)Wissen.

Item Type: Article
Translated title:
Title
Language
Supporting Reading Comprehension during the First Years of School
English
Translated abstract:
Abstract
Language
The article provides arguments for an enhanced focus on reading comprehension during the first years of school and in teacher training in Germany. The first section provides an overview of the topic and presents various models, which are summarized in the Elements Model of Reading Comprehension. Based on this, elements of reading comprehension were identified that can be fostered during early stages of literacy acquisition. The second part focuses on propositions regarding the promotion of reading comprehension. These propositions are derived from studies (e.g., orthographic depth, reading strategies), and practical implications are described.
English
Creators:
Creators
Email
ORCID
ORCID Put Code
Sachse, Stefanie K.
stefanie.sachse@uni-koeln.de
UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-722627
Identification Number: 10.18716/kups/72262
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Heilpädagogik
Volume: 75
Number: 2
Page Range: pp. 62-73
Date: February 2024
Publisher: Verband Sonderpädagogik e.V.
ISSN: 0513-9066
Language: German
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Heilpädagogik und Rehabilitation
Subjects: Education
Refereed: No
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/72262

Downloads

Downloads per month over past year

Altmetric

Export

Actions (login required)

View Item View Item