Bickeböller, Jakob (2024). Regionale Handlungskoordination in der Alphabetisierung und Grundbildung - Angebote, Akteur*innen und Akteurkonstellationen. PhD thesis, Universität zu Köln.

[thumbnail of Dissertation Jakob Bickeboeller] PDF (Dissertation Jakob Bickeboeller)
Bickeboeller.pdf

Download (960kB)

Abstract

Die Dissertation betrachtet unter governancetheoretischer und neo-institutionalistischer Perspektive die Handlungskoordination zwischen Akteur*innen auf der regionalen Ebene der Alphabetisierung und Grundbildung. Anhand von drei Forschungsbeiträgen geht die publikationsbasierte Arbeit der übergeordneten Frage nach, welche Akteur*innen auf der regionalen Ebene der Grundbildung aktiv sind, wie sie regional agieren und mit welchen Fähigkeiten, Ressourcen, Konstellationen und Formen der Handlungskoordination sie versuchen, Angebote der Alphabetisierung und Grundbildung in ihrer Region zu institutionalisieren. Methodisch basiert die Arbeit auf einem Fallstudienvergleich sowie auf Expert*inneninerviews, die inhaltsanalytisch ausgewertet wurden. Mit ihren Ergebnissen leistet sie einen Beitrag zur organisationsbezogenen Weiterbildungsforschung, indem sie das Potenzial regionaler Netzwerke zur Bearbeitung von Struktur- und Steuerungsproblemen in der Weiterbildung fokussiert. Darüber hinaus leistet die Dissertation einen Beitrag zur Debatte der Alphabetisierung und Grundbildung in der Weiterbildung.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated title:
Title
Language
UNSPECIFIED
English
Translated abstract:
Abstract
Language
The dissertation examines the coordination of action between actors at the regional level of literacy and basic education from a governance theory and neo-institutionalist perspective. On the basis of three papers, the publication-based dissertation examines the question of which actors are active at the regional level of basic education, how they act regionally and with which skills, resources, constellations and forms of action coordination they attempt to institutionalize literacy and basic education programs in their region. Methodologically, the study is based on a multiple case studie and interviews with experts, which were evaluated using content analysis. With its results, it makes a contribution to organization-related continuing education research by focusing on the potential of regional networks to deal with structural and governance problems in continuing education. In addition, the dissertation contributes to the debate on literacy and basic education in continuing education.
English
Creators:
Creators
Email
ORCID
ORCID Put Code
Bickeböller, Jakob
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-727311
Date: 19 March 2024
Language: German
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Erziehungs- und Sozialwissenschaften
Subjects: Education
Uncontrolled Keywords:
Keywords
Language
Educational Governance
UNSPECIFIED
Handlungskoordination
German
Grundbildung
German
Akteurkonstellation
UNSPECIFIED
Steuerung
UNSPECIFIED
institutional logics
UNSPECIFIED
communities
English
adult basic education
English
Alphabetisierung
English
institutional entrepreneur
UNSPECIFIED
institutionalisation
English
Region
UNSPECIFIED
Date of oral exam: 19 March 2024
Referee:
Name
Academic Title
Schemnman, Michael
Prof.
Herbrechter, Dörthe
Prof.
Projects: NRW Forschungsnetzwerk Grundbildung und Alphabetisierung
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/72731

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item