Glutsch, Nina ORCID: 0000-0003-0396-5732 (2019). Motivationale Orientierungen angehender Lehrkräfte am Anfang ihrer Ausbildung – Empirische Studien aus domänenspezifischer Perspektive. PhD thesis, Universität zu Köln.

[thumbnail of Dissertation_NinaGlutsch.pdf]
Preview
PDF
Dissertation_NinaGlutsch.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Ziel dieser publikationsbasierten Dissertation ist, motivationale Merkmale angehender Lehrkräfte der Sekundarstufen I und II zu Beginn ihres Studiums aus einer domänenspezifischen Perspektive zu betrachten und auf Fächerspezifika zu prüfen. Die Frage, was „geeignete“ Lehrkräfte ausmacht, bestimmt immer wieder öffentliche Debatten. In diesem Zusammenhang stehen auch die Gründe für die Aufnahme eines Lehramtsstudiums und des Lehrberufs sowie die Lern- und Leistungsmotivation von (angehenden) Lehrkräften im Zentrum des wissenschaftlichen Interesses. Die Berufswahlmotivation wird zwar in der Schul- und Bildungsforschung bereits intensiv untersucht, dennoch mangelt es an Studien mit Blick auf die Domänenspezifität motivationaler Merkmale. Neben der Berufswahlmotivation können während des Studiums und im Beruf weitere personale Charakteristika wie die Lern- und Leistungsmotivation Einfluss nehmen. Im Gegensatz zur Berufswahlmotivation liegen für die Lern- und Leistungsmotivation von Lehramtsstudierenden nur wenige Untersuchungen vor. Auch sie wird selten domänenspezifisch unterschieden, obwohl Lern- und Leistungssituationen häufig kontextspezifisch ausgelegt sind. Die Ergebnisse der empirischen (Teil-)Studien sprechen für eher domänenübergreifende motivationale Merkmale angehender Lehrkräfte zu Beginn ihres Studiums. Im Fall der vorliegenden Dissertation betrifft dies intrinsische, extrinsische und altruistische Berufswahlmotive, die Zielorientierungen sowie Leistungs- und Misserfolgsmotive. Gleichzeitig verdeutlichen die Befunde die Wichtigkeit der fachspezifischen Motivation und weisen auf eine notwendige Differenzierung zwischen Berufswahlmotivation und Fachwahlmotivation hin. Diese Erkenntnisse können Implikationen für die Lehrer*innenausbildung und eine mögliche Eignungsabklärung haben und werden diesbezüglich diskutiert.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated abstract:
Abstract
Language
The present dissertation (publication-based) analyses pre-service teachers’ motivations following the study tracks for lower or upper secondary schools at the beginning of their studies with special focus on their domain-specific characteristics. Aspects which define “good” teachers are regularly debated in public. Therefore, reasons for enrolling in teacher education programmes, motivations for choosing teaching as a career as well as achievement goals and achievement motivation are also of central academic interest. Motivations for choosing teaching as a career are extensively researched in the context of teacher education with only few studies focusing on domain-specificity of (pre-service) teachers’ motivations. Besides motivations for teaching, other personal characteristics such as achievement goals and achievement motivation can influence learning and developmental processes during studies and later in the teaching job. Contrary to pre-service teachers’ motivations for teaching, their achievement motivation has not yet been as intensely examined. Furthermore, although achievement motivation is specifically bound to certain contexts, it has rarely been context-specifically differentiated. Empirical Results show rather generic motivations of pre-service teachers at the beginning of their studies, specifically involving intrinsic, extrinsic and altruistic motivations for teaching as well as for achievement goals and achievement motivation. At the same time, key findings clearly show the importance of subject-specific interest and indicate a necessary differentiation of motivations for teaching and motivations for choosing subjects or teaching domains. Results are discussed concerning their implications for teacher education and assessment procedures for student teachers.
English
Creators:
Creators
Email
ORCID
ORCID Put Code
Glutsch, Nina
nina.glutsch@uni-koeln.de
UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-112705
Date: 2019
Language: German
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Erziehungs- und Sozialwissenschaften > Institut für Allgemeine Didaktik und Schulforschung
Subjects: Psychology
Education
Uncontrolled Keywords:
Keywords
Language
Motivationale Orientierungen
UNSPECIFIED
angehende Lehrkräfte, Lehrer*innenbildung
UNSPECIFIED
Domänenspezifität
UNSPECIFIED
Fächerunterschiede
UNSPECIFIED
Berufswahlmotivation
UNSPECIFIED
Leistungsmotivation, Zielorientierungen
UNSPECIFIED
empirische Studie
UNSPECIFIED
motivations for choosing teaching as a career, achievement motivation, achievement goals
UNSPECIFIED
teacher education
UNSPECIFIED
domain-specificity
UNSPECIFIED
Date of oral exam: 13 December 2019
Referee:
Name
Academic Title
König, Johannes
Prof. Dr.
Rothland, Martin
Prof. Dr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/11270

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item