Sotke, Sophia
(2020).
Das Sahara-Projekt von Heinz Mack im internationalen Kontext von ZERO und Land Art, 1959-1976.
PhD thesis, Universität zu Köln.
Preview |
PDF
Sotke_Sahara_Mack.pdf - Accepted Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
1959 entstand das Sahara-Projekt von Heinz Mack (*1931). Der Künstler entwarf darin einen „Jardin Artificiel“ mit 13 Stationen, in denen seine skulpturalen Objekte mit dem Raum und Licht der Wüste interagieren. Im Hinblick auf die von Heinz Mack und Otto Piene 1957 in Düsseldorf gegründete ZERO-Bewegung und die während der 1960er Jahre sich formierende Land Art, wird das Sahara-Projekt erstmals im Kontext des Werkes von Mack und seiner Zeitgenossen untersucht, besonders hinsichtlich Aspekten der (Im-)Materialität. Erläutert werden die Entstehungsgeschichte und Rezeption des Films „Tele-Mack“, der 1968 in Tunesien gefilmt wurde, sowie der „Expedition in künstliche Gärten“, die Mack 1976 nach Algerien und Grönland führte. In diesem Kontext werden die Beziehungen von Land Art, Medientechnologie und Kunstmarkt analysiert. Ein Exkurs über die künstlerische Gestaltung der Olympischen Spiele in München 1972 untersucht weitere Berührungspunkte zwischen ZERO und Land Art.
| Item Type: | Thesis (PhD thesis) |
| Translated abstract: | Abstract Language In 1959, Heinz Mack (*1931) created the Sahara Project. The artist designed a "Jardin Artificiel" with 13 stations in which his sculptural objects interact with the space and light of the desert. In view of the ZERO movement founded by Heinz Mack and Otto Piene in Düsseldorf in 1957 and Land Art that emerged during the 1960s, the Sahara Project is examined for the first time in the context of the work of Mack and his contemporaries, particularly with regard to aspects of (im)materiality. The genesis and reception of the film "Tele-Mack", filmed in Tunisia in 1968, and the "Expedition to Artificial Gardens", taking Mack to Algeria and Greenland in 1976, are presented. In this context, the relationships between Land Art, media technology and the art market are discussed. An excursus on the artistic design of the 1972 Olympic Games in Munich examines further points of contact between ZERO and Land Art. English |
| Creators: | Creators Email ORCID ORCID Put Code Sotke, Sophia sophia.sotke@gmail.com UNSPECIFIED UNSPECIFIED |
| URN: | urn:nbn:de:hbz:38-250493 |
| Date: | November 2020 |
| Language: | German |
| Faculty: | Faculty of Arts and Humanities |
| Divisions: | Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 1: Kunstgeschichte, Musikwissenschaft, Medienkultur und Theater, Linguistik, IDH > Kunsthistorisches Institut |
| Subjects: | The arts Civic and landscape art Photography and photographs |
| Uncontrolled Keywords: | Keywords Language Kunst; Kunstgeschichte; Land Art; ZERO; Heinz Mack; Wüste; Sahara; Utopie; Skulptur; Relief German |
| Date of oral exam: | 3 July 2020 |
| Referee: | Name Academic Title Herzog, Günter Prof. Dr. Spies, Christian Prof. Dr. Fleck, Robert Prof. Dr. |
| Refereed: | Yes |
| URI: | http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/25049 |
Downloads
Downloads per month over past year
Export
Actions (login required)
![]() |
View Item |
