Hisgen, Susanne Elisabeth
(2020).
Motivationale Förderung der Schreibkompetenzen von Kindern und Jugendlichen mit Lernschwierigkeiten.
PhD thesis, Universität zu Köln.
Abstract
In der vorliegenden Arbeit werden drei Untersuchungen vorgestellt, die sich im Schwerpunkt auf die Förderung der Schreibkompetenz unter Verwendung von motivationalen Methoden beziehen. Um den weit verbreiteten Problemen bei der Textproduktion durch SchülerInnen mit Lernschwierigkeiten zu begegnen, bedarf es dringend schulalltagsfreundlicher und zeitökonomischer Interventionen. Die Studien wurden in Förderschulen, inklusiven Hauptschulen und einer Abgangsklasse einer Grundschule durchgeführt. Hierbei kamen Einzelfall-, Experimentalgruppen- und qualitative Erhebungsdesigns zum Einsatz. Die Auswertung der erhobenen Daten liefert Erkenntnisse darüber, dass die Förderungen durch die Kombination motivationaler Methoden zu einer bedeutsamen Leistungssteigerung führen kann. Ziel weiterer Studien sollte es sein, zu überprüfen, ob sich die Ergebnisse bei der Umsetzung in weiteren Schulen und mit einer größeren Stichprobe bestätigen lassen und in einem darauffolgenden Schritt der Frage nachzugehen, wie die wissenschaftlichen Erkenntnisse in die schulische Praxis übertragen werden können. Denn trotz der heterogenen Stichprobe und den unterschiedlichen Herangehensweisen haben alle Untersuchungen eine Gemeinsamkeit: Die SchülerInnen profitierten von den Interventionen und konnten ihre Leistungen in der Schriftkompetenz verbessern.
Item Type: |
Thesis
(PhD thesis)
|
Translated title: |
Title | Language |
---|
Motivational promotion of the writing skills of students with learning disabilities. | English |
|
Translated abstract: |
Abstract | Language |
---|
The paper presents three studies that focus on promoting motivation in writing skills. In order to counter the common problems in text production of students with learning difficulties, there is an urgent need for school-friendly and time-efficient interventions. The studies were conducted in schools for special education, inclusive secondary schools and a 4 th grade of an elementary school. Mixed methods were used as study designs: single case studies, experimental group designs and a qualitative research.
The evaluation of the collected data provides evidence that the combination of the methods can lead to a significant increase in performance. The aim of further studies should be to check whether the results can be confirmed when implemented in other schools and with a larger sample and, in a subsequent step, to investigate how the scientific findings can be transferred into school practice. Despite the heterogeneous overall sample and the different approaches, all studies have one thing in common: the students benefited from the interventions and were able to improve their performance in their writing skills. | English |
|
Creators: |
Creators | Email | ORCID | ORCID Put Code |
---|
Hisgen, Susanne Elisabeth | susannehisgen@gmail.com | UNSPECIFIED | UNSPECIFIED |
|
URN: |
urn:nbn:de:hbz:38-457722 |
Date: |
2020 |
Language: |
German |
Faculty: |
Faculty of Human Sciences |
Divisions: |
Faculty of Human Sciences > Department Heilpädagogik und Rehabilitation |
Subjects: |
Education |
Uncontrolled Keywords: |
Keywords | Language |
---|
Schreibförderung | UNSPECIFIED | Motivation | UNSPECIFIED | Lernschwierigkeiten | UNSPECIFIED |
|
Date of oral exam: |
15 April 2021 |
Referee: |
Name | Academic Title |
---|
Grünke, Matthias | Prof. Dr. | Melzer, Conny | Prof. Dr. |
|
Refereed: |
Yes |
URI: |
http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/45772 |
Downloads per month over past year
Export
Actions (login required)
|
View Item |