Stehr, Charlotte
(2020).
Der Einsatz migrationsbedingter Mehrsprachigkeit von Schülerinnen und Schülern als Ressource beim Schreiben.
Masters thesis, Universität zu Köln.
Preview |
PDF
Stehr_Mehrsprachigkeit beim Schreiben.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Obwohl Mehrsprachigkeit einen gesellschaftlichen Fakt darstellt, ist das deutsche Bildungssystem weitgehend monolingual ausgerichtet. Dies ist bedauerlich, da mehrsprachige Ressourcen gewinnbringend in Lernprozesse einfließen können. Diese Masterarbeit untersucht, wie Mehrsprachigkeit beim Schreiben auf sprachlicher, kognitiver und strategischer Ebene eingesetzt wird. Offenbar wenden jene Schülerinnen und Schülern, die Deutsch erst seit wenigen Jahren lernen, Translanguaging stärker an als jene, die simultan bilingual aufgewachsen sind. Damit Mehrsprachigkeit ihr volles Potenzial entfalten kann, ist es notwendig, eine wertschätzende Haltung einzunehmen und defizitorientierte Sichtweisen zu dekonstruieren.
| Item Type: | Thesis (Masters thesis) |
| Translated abstract: | Abstract Language Despite multilingualism being a societal given, the German education system remains predominantly monolingual. This is unfortunate since multilingual resources can have a positive impact on learning processes. This thesis investigates the employment of multilingualism in students’ writing on a linguistic, cognitive, and strategic level. Apparently, students who have been learning German for only a few years make use of translanguaging more often than those who have been brought up as simultaneous bilinguals. In order for multilingual students to tap their full potential, it is necessary to assume an appreciative attitude and to deconstruct deficit-oriented perspectives. English |
| Creators: | Creators Email ORCID ORCID Put Code Stehr, Charlotte c.stehr@uni-koeln.de UNSPECIFIED UNSPECIFIED |
| URN: | urn:nbn:de:hbz:38-522078 |
| Date: | 26 October 2020 |
| Language: | German |
| Faculty: | Faculty of Arts and Humanities |
| Divisions: | Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 3: Deutsche Sprache und Literatur > Mercator Institut für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache > Lehr- und Forschungseinheit DaZ |
| Subjects: | Education Language, Linguistics |
| Uncontrolled Keywords: | Keywords Language Mehrsprachigkeit, Translanguaging, Schreibprozess, Schulbildung German multilingualism, translanguaging, writing process, education English |
| Date of oral exam: | 26 October 2020 |
| Referee: | Name Academic Title Goltsev, Evghenia Dr. Gantefort, Christoph Dr. |
| Refereed: | Yes |
| URI: | http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/52207 |
Downloads
Downloads per month over past year
Export
Actions (login required)
![]() |
View Item |
