Barwasser, Anne ORCID: 0000-0002-8124-6429
(2021).
Enhancing Literacy in First- and Second Language Learners with Behavioral and Learning Difficulties.
PhD thesis, Universität zu Köln.
Abstract
This dissertation is concerned with the improvement of literacy skills in primary and secondary school students with learning and behavioral difficulties—with German as a first language on the one hand and German and English as second languages on the other—displayed in two parts. This focus has been set against the background of an increasing number of students who perform with less literacy proficiency in first and second languages (L1 and L2) and the growing heterogeneity of students who face learning and behavioral difficulties that pose major challenges for teachers. Two specially designed and combined interventions, peer-tutorial Reading Racetracks (RT) and storytelling, will be presented that are characterized by great effectiveness in literacy and good usability for heterogeneous groups of students. For both parts, these interventions were evaluated in various constellations regarding their effectiveness for literacy. Group and single-case designs were used for this purpose and conducted in elementary, secondary, and special schools. Although the participants in the studies are very heterogeneous and certainly need further research, the results of all eight studies indicate that both types of interventions, RT in L1, and storytelling in L2, are highly effective in terms of literacy and thus provide an opportunity for students to improve significantly and regain enjoyment in learning. At the same time, the findings provide guidance for teachers on how to successfully design and implement interventions for L1 and L2 students with learning and behavioral difficulties across a wide range of grade levels.
Item Type: |
Thesis
(PhD thesis)
|
Translated title: |
Title | Language |
---|
Förderung der Schriftsprache in Erst- und Zweitsprache bei Schülerinnen und Schülern mit Verhaltens- und Lernschwierigkeiten | UNSPECIFIED |
|
Translated abstract: |
Abstract | Language |
---|
Die vorliegende Dissertation befasst sich mit der Verbesserung der Schriftsprache von lern- und verhaltensauffälligen Schülerinnen und Schülern der Primar- und Sekundarstufe mit Deutsch als Erstsprache einerseits und Deutsch und Englisch als Zweitsprachen andererseits, die in zwei Teilen dargestellt werden. Dieser Schwerpunkt wurde vor dem Hintergrund einer zunehmenden Zahl von Schülerinnen und Schülern mit geringeren Schriftsprachfähigkeiten in der Erst- und Zweitsprache (L1 und L2) und der wachsenden Heterogenität von Schülerinnen und Schülern mit Lern- und Verhaltensschwierigkeiten gesetzt, die die Lehrkräfte vor große Herausforderungen stellen. Es werden zwei speziell entwickelte und kombinierte Interventionen vorgestellt, das Peer-Tutorial Reading Racetracks (RT) und das Storytelling, die sich durch eine hohe Wirksamkeit in der Schriftsprache und eine gute Anwendbarkeit bei heterogenen Schülergruppen auszeichnen. Für beide Teile wurden diese Interventionen in verschiedenen Konstellationen hinsichtlich ihrer Wirksamkeit für die Schriftsprache evaluiert. Hierfür wurden Gruppen- und Einzelfalldesigns verwendet und in Grund-, Haupt- und Förderschulen durchgeführt. Obwohl die Teilnehmerinnen und Teilnehmer der Studien sehr heterogen sind und sicherlich noch weiterer Forschung bedürfen, deuten die Ergebnisse aller acht Studien darauf hin, dass beide Arten von Interventionen, RT in L1 und Storytelling in L2, im Hinblick auf Schriftsprache hochwirksam sind und somit die Möglichkeit bieten, dass sich die Schülerinnen und Schüler deutlich verbessern und wieder Freude am Lernen gewinnen. Gleichzeitig geben die Ergebnisse Lehrkräften Hinweise, wie sie Interventionen für L1- und L2-Schülerinnen und Schüler mit Lern- und Verhaltensschwierigkeiten über ein breites Spektrum von Klassenstufen hinweg erfolgreich gestalten und umsetzen können. | UNSPECIFIED |
|
Creators: |
|
URN: |
urn:nbn:de:hbz:38-541122 |
Date: |
2021 |
Language: |
English |
Faculty: |
Faculty of Human Sciences |
Divisions: |
Faculty of Human Sciences > Department Heilpädagogik und Rehabilitation |
Subjects: |
Education |
Uncontrolled Keywords: |
Keywords | Language |
---|
Literacy Interventions | English | Learning and Behavioral Difficulties | UNSPECIFIED | First and Second Language Learning | UNSPECIFIED |
|
Date of oral exam: |
30 November 2021 |
Referee: |
Name | Academic Title |
---|
Grünke, Matthias | Prof. Dr. |
|
Refereed: |
Yes |
URI: |
http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/54112 |
Downloads per month over past year
Export
Actions (login required)
|
View Item |