Diel, Katharina Helene (2021). Pushing, Coasting, Disengaging: A motivational framework of social comparison. PhD thesis, Universität zu Köln.

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Abstract

People often strive towards self-improvement, and whether they are currently motivated or lacking motivation can hinge on their social environment, namely on the people around them. Research on social comparison has emphasised the inspirational nature of upward comparisons, but has not covered the whole spectrum of possible comparison standards in terms of their motivational impact. The current dissertation integrates social comparison with motivational principles from self-regulation research and investigates how discrepancy assessments between the self and a standard of comparison influence people’s motivation and emotion. Chapter 1 outlines the new framework of motivation by integrating literature on social comparison and self-regulation. In Chapter 2, a line of experimental studies shows how motivational patterns provoked by moderate (vs. extreme) upward (vs. downward) standards differ from classic assimilation and contrast judgments in the social comparison literature. Chapter 3 moves into the field, and demonstrates how discrepancy assessments between the self and a standard influence motivation and associated emotion, where a negative discrepancy (upward comparison) is associated with increased effort investment (pushing), but with decreased effort investment if the discrepancy becomes too large (disengagement). Positive discrepancies, on the other hand, are related to less effort investment as the standard has been surpassed (coasting). Chapter 4 complements the former chapter with a behavioral effort measure that assesses performance improvement of sports students after they have reported on their social comparisons during the semester. Lastly, Chapter 5 illustrates how the domain of morality deviates from the motivational framework as people draw motivation from downward and avoid upward comparison to positively distinguish their moral self from others. Finally, the last chapter offers concluding thoughts concerning implications, future research, and limitations of the current research.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated title:
TitleLanguage
Pushing, Coasting, Disengaging: Ein Motivationsrahmen für den sozialen VergleichGerman
Translated abstract:
AbstractLanguage
Menschen streben häufig nach Selbstverbesserung, und ob sie gerade motiviert oder unmotiviert sind, kann von ihrem sozialen Umfeld abhängen. Die Forschung zu sozialen Vergleichen hat den inspirierenden Charakter von Aufwärtsvergleichen hervorgehoben, aber nicht das gesamte Spektrum möglicher Vergleichsmaßstäbe in Bezug auf ihre motivationale Wirkung erfasst. Die vorliegende Dissertation integriert soziale Vergleichsprozesse mit motivationalen Prinzipien aus der Selbstregulationsforschung und untersucht, wie Diskrepanzbewertungen zwischen dem Selbst und einem Vergleichsstandard, die Motivation und Emotionen von Menschen beeinflussen. Kapitel 1 beschreibt einen neuen Motivationsrahmen durch Integration der Literatur zu sozialen Vergleichen und zur Selbstregulation. In Kapitel 2 zeigen eine Reihe von experimentellen Studien, wie sich die Motivationsmuster, die durch moderate (vs. extreme) Aufwärts- (vs. Abwärts-) Vergleiche hervorgerufen werden, von den klassischen Assimilations- und Kontrasturteilen der Literatur zu sozialen Vergleichen unterscheiden. Kapitel 3 führt in das Feld ein und zeigt, wie Diskrepanzbewertungen zwischen dem Selbst und einem Standard, die Motivation und die damit verbundenen Emotionen beeinflussen, wobei eine negative Diskrepanz (Aufwärtsvergleich) mit einer erhöhten Anstrengungsinvestition (Pushing), aber mit einer verringerten Anstrengungsinvestition verbunden ist, wenn die Diskrepanz zu groß wird (Disengagement). Positive Diskrepanzen hingegen sind mit geringerer Anstrengungsinvestition verbunden, da der Standard übertroffen wurde (Coasting). Kapitel 4 ergänzt das vorherige Kapitel mit einem verhaltensbezogenen Anstrengungsmaß, das die Leistungsverbesserung von Sportstudierenden bewertet, nachdem sie über ihre sozialen Vergleiche während des Semesters berichtet haben. Schließlich illustriert Kapitel 5, wie der Bereich der Moral vom motivationalen Rahmen abweicht, da Menschen ihre Motivation aus dem Abwärtsvergleich ziehen und den Aufwärtsvergleich vermeiden, um ihr moralisches Selbst positiv von anderen abzuheben. Schließlich bietet das letzte Kapitel abschließende Gedanken zu Implikationen, zukünftiger Forschung und Einschränkungen der aktuellen Forschung.German
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Diel, Katharina Helenekhdiel8@gmail.comUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-543591
Date: 22 December 2021
Language: English
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Psychologie
Subjects: Psychology
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Social ComparisonEnglish
MotivationEnglish
Self-regulationEnglish
Date of oral exam: 26 November 2021
Referee:
NameAcademic Title
Hofmann, WilhelmProfessor
Dohle, SimonePrivatdozentin, Doktorin
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/54359

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