Romani, Sara
(2022).
The Photographic Portraits of Carl Durheim. Wunschbilder between Projection and Identification.
PhD thesis, Universität zu Köln.
Abstract
Carl Durheim ist als einer der ersten Fotographen bekannt, der die Papierfotografie für die Produktion von Porträts zwecks der Identifikation von einer Gruppe nicht-sesshafter Menschen anwendete, die so genannten Schweizer Heimatlosen. Andererseits wird Durheim in zahlreichen historischen Veröffentlichungen als einer der Pioniere der Fotografie in der Schweiz dargestellt.
Carl Durheim schloss 1852 einen Vertrag mit dem Generalstaatsanwalt Jakob Amiet (Solothurn 1817–1883), der für das Justiz- und Polizeidepartement Bern wirkte.
Durheim war vor allem Litograph. Er hat zur selben Zeit Fotografien und Litografien hergestellt und seine Fotografien dienten (gerade im Fall der Heimatlosen) als Grundlage für die Vervielfältigung von Litografien. Durheim betrieb sein Geschäft als Fotograf und Lithograf in industrieller Weise.
Carl Durheims Werk ist in einen Diskurs über Interdependenz von Ikonografie, Medialität und Materialität einzubetten.
Hauptgegenstand dieser Forschung ist die Sammlung fotografischer Bilder, die Durheim zwischen achtzehnhundert-fünf-und-vierzig und achtzehnhundert-sechzig produzierte.
Das vielfältige Potential der Fotografie als Medium und Durheims meisterhafter Umgang damit zeigen sich besonders deutlich, wenn man die sehr unterschiedliche Funktionen seiner Bilder je nach dem abgebildeten Subjekt, dem gemeinten Betrachter und dem Auftraggeber berücksichtigt.
Eine Relektüre der fotografischen Porträts der Heimatlosen von Carl Durheim ausserhalb vom juristischen Diskurs eröffnet eine Vielfalt von Perspektiven, die es ermöglichen, an sich sehr unterschiedliche Bilder komparativ und einheitlich zu betrachten. Durheims Bilder bilden einen Kreuzungspunkt verschiedener Diskurse und Praktiken der frühen Fotografie.
Item Type: |
Thesis
(PhD thesis)
|
Translated title: |
Title | Language |
---|
The Photographic Portraits of Carl Durheim. Wunschbilder between Projection and Identification. | English |
|
Translated abstract: |
Abstract | Language |
---|
Carl Durheim is known as one of the first photographers to use paper photography for the production of portraits for the purpose of identifying a group of non-settled people, the so-called Swiss homeless. On the other hand, Durheim is presented in numerous historical publications as one of the pioneers of photography in Switzerland.
Carl Durheim signed a contract in 1852 with the Attorney General Jakob Amiet (Solothurn 1817-1883), who worked for the Justice and Police Department of Bern.
Durheim was primarily a litographer. He produced photographs and litographs at the same time, and his photographs served (especially in the case of the homeless) as the basis for the reproduction of litographs. Durheim ran his business as a photographer and lithographer in an industrial manner.
Carl Durheim's work is embedded in a discourse on interdependence of iconography, mediality, and materiality.
The main object of this research is the collection of photographic images that Durheim produced between 1845 and 1860.
The multifaceted potential of photography as a medium and Durheim's masterful use of it become particularly apparent when one considers the very different functions of his images depending on the subject depicted, the intended viewer, and the client.
A renovated reading of Carl Durheim's photographic portraits of the homeless outside of juristic discussion opens up a variety of perspectives that make it possible to view images that are in themselves very different in a comparative and unified way. Durheim's images form a crossroads of different discourses and practices of early photography. | English |
|
Creators: |
Creators | Email | ORCID | ORCID Put Code |
---|
Romani, Sara | sromani@alumni.massart.edu | UNSPECIFIED | UNSPECIFIED |
|
Contributors: |
Contribution | Name | Email |
---|
Author | Romani, Sara | sromani@alumni.massart.edu |
|
URN: |
urn:nbn:de:hbz:38-636115 |
Date: |
2022 |
Language: |
English |
Faculty: |
Faculty of Arts and Humanities |
Divisions: |
Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 1: Kunstgeschichte, Musikwissenschaft, Medienkultur und Theater, Linguistik, IDH > Kunsthistorisches Institut |
Subjects: |
Photography and photographs |
Uncontrolled Keywords: |
Keywords | Language |
---|
Early History of Photography, Carl Durheim, Police Photography, Switzerland, lithography, portraiture | English |
|
Date of oral exam: |
4 July 2022 |
Referee: |
Name | Academic Title |
---|
Wolf, Herta | Prof. Dr. | Jäger, Jens | Prof. Dr. | Wittekind, Susanne | Prof. Dr. |
|
Refereed: |
Yes |
URI: |
http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/63611 |
Downloads per month over past year
Export
Actions (login required)
|
View Item |