von Beesten, Silke ORCID: 0000-0002-9864-1433 and Bresges, André ORCID: 0000-0002-3350-979X (2022). Effectiveness of Road safety prevention in schools. Frontiers in Psychology, 13. ISSN 1664-1078

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Abstract

The World Health Organization estimates that each year 1.3 million people are killed and more than 50 million people worldwide, are injured in road traffic accidents. According to a study conducted by the Allianz Center for Technology, more young people between the ages of 15 and 29 die in traffic accidents than as a result of illness, drugs, suicide, violence or war events worldwide. That's about 400,000 per year, globally. Worldwide traffic accident prevention campaigns demonstrate the consequences of traffic accidents in an emotionalizing way in order to encourage drivers to adopt conscious safety behavior via adequate driving behavior. The Consequences of traffic accidents are demonstrated by prevention camapigns often in an emotionalizing way to encourage drivers to adopt safety measurements through adequate driving behavior. Prior research suggests that the emotionalizing effect of the appeals must be accompanied by solution- as well as action-oriented and self-confidence-increasing measures so that the instructive message is reinforced an does not lead to reactance. Thus, a strong need arose in the schools for a targeted training as follow-up of emotional prevention campaigns. A suitable training for knowledge acquisition and knowledge transfer into everyday life was developed by means of the Design-Based-Research method. To create the targeted follow-up, various methods from cognitive behavioral therapy and common traffic safety programs were adapted. This publication is dedicated to a first explorative research approach in a non-standardized form of a social training. It approaches the question of negative emotional states immediately after a Crash Kurs NRW stage event, which is a prevention program in Germany that targets upper middle school and high school courses and is originating from North Rhine-Westphalia. Changes in social behavior and development of participants' own norms, values, and attitudes were observed and documented and are discussed and presented in this article. The result of the survey confirmed prior research and showed visible effects of reactance after the Crash Curs NRW Campaign. It was found that a structured follow-up training is suitable to gain reactive behavior from the stage event. Knowledge deficits about the cause and outcome of accidents were successfully adressed in the follow up. This may have influence the reactance behaviour and could be a key factor for successful prevention campaigns. Further publications will observe the connection between knowledge and reactance in subsequent iterative passes of modified follow-ups for the Crash Course NRW Campaign. Buzzwords: Road Safety - safety behavior - Road Accident Prevention - Crash Course NRW - youth risk in road traffic - Design Based Research

Item Type: Journal Article
Translated title:
TitleLanguage
Wirksamkeit der Verkehrssicherheitsprävention in SchulenGerman
Translated abstract:
AbstractLanguage
Die Weltgesundheitsorganisation schätzt, dass jedes Jahr weltweit 1,3 Millionen Menschen bei Verkehrsunfällen getötet werden - mehr als 50 Millionen Menschen werden bei Unfällen verletzt. Nach einer Studie des Allianz Zentrums für Technik sterben mehr junge Menschen zwischen 15 und 29 Jahren bei Verkehrsunfällen als durch Krankheit, Drogen, Selbstmord, Gewalt oder Kriegsereignisse. Das sind etwa 400.000 pro Jahr. Weltweite Kampagnen zur Verkehrsunfallprävention führen die Folgen von Verkehrsunfällen emotionalisierend vor Augen, um Autofahrer durch angemessenes Fahrverhalten zu einem bewussten Sicherheitsverhalten zu bewegen. Ist der Angstappell der Kampagne jedoch zu stark, kann es zu Reaktanz kommen, die Adressaten lehnen die Botschaft ab und verhalten sich möglicherweise sogar konträr. Die bisherige Forschung legt nahe, dass die emotionalisierende Wirkung der Appelle von lösungsorientierten, handlungsorientierten und selbstwertstärkenden Maßnahmen begleitet werden muss, damit deren Botschaft nicht verpufft oder zu Widerstand führt. In den Schulen besteht daher ein großer Bedarf an einer gezielten Nachbereitung, die die Emotionen adäquat aufgreift und Bumerangeffekte aus der Furchtappellforschung vermeidet. Die Methode Design-Based-Research bietet ein geeignetes Lern- und Lehrangebot zum Wissenserwerb und Wissenstransfer für den Alltag. Zur Gestaltung der gezielten Nachbereitung wurden verschiedene Methoden aus der kognitiven Verhaltenstherapie und gängigen Verkehrssicherheitsprogrammen adaptiert. Die vorliegende Publikation bietet einen explorativen Forschungsansatz in nicht standardisierter Form eines Sozialtrainings. Sie nähert sich der Frage nach negativen emotionalen Zuständen unmittelbar nach einem Crash Kurs NRW-Ereignis. Crash Kurs ist ein Präventionsprogramm, das sich an Oberstufenkurse an Realschulen und Gymnasien richtet und in mehreren Bundesländern, darunter auch in Nordrhein-Westfalen, durchgeführt wird. Der sicherheitsrelevante Wissensgewinn wurde durch das simulierte Erlebnis und den Austausch über die riskanten Verkehrssituationen erreicht. Darüber hinaus wurden Veränderungen im Sozialverhalten und die Entwicklung der eigenen Normen, Werte und Einstellungen beobachtet und dokumentiert, die in diesem Artikel diskutiert und vorgestellt werden. Das Ergebnis der Befragung bestätigt die bisherige Forschung und zeigt sichtbare Anzeichen der Reaktanz nach der Crash Kurs NRW Kampagne. Es zeigte sich, dass eine strukturierte Nachbereitung geeignet ist, reaktives Verhalten aus dem Bühnengeschehen aufzufangen. Es gelang Wissensdefizite über Unfallursachen und -folgen in der Nachbereitung erfolgreich aufzuarbeiten. Dies könnte einen positiven Einfluss auf die Vermeidung reaktanten Verhaltens haben und ein Schlüsselfaktor für erfolgreiche Präventionskampagnen sein. Dieser Forschung werden weitere folgen, die den Zusammenhang zwischen Wissen und Reaktanz in weiteren iterativen Durchläufen modifizierter Follow-ups für die Crashkurs NRW-Kampagne beobachten. Buzzwords: Verkehrssicherheit - Sicherheitsverhalten - Verkehrsunfallprävention - Crashkurs NRW - Jugendrisiko im Straßenverkehr - Design Based ResearchGerman
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
von Beesten, SilkeUNSPECIFIEDorcid.org/0000-0002-9864-1433UNSPECIFIED
Bresges, Andréandre.bresges@uni-koeln.deorcid.org/0000-0002-3350-979XUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-646212
DOI: 10.3389/fpsyg.2022.1046403
Journal or Publication Title: Frontiers in Psychology
Volume: 13
Date: 2022
ISSN: 1664-1078
Language: German
Faculty: Faculty of Mathematics and Natural Sciences
Divisions: Faculty of Mathematics and Natural Sciences > Department of Mathematics and Science Education > Institute of Physics Education
Subjects: Psychology
Education
Natural sciences and mathematics
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Verkehr, Kinder, Jugendliche, Unfälle, Prävention, Bühnenveranstaltung, Verkehrssicherheit - Sicherheitsverhalten - Verkehrsunfallprävention - Crashkurs NRW - Jugendrisiko im Straßenverkehr - Design Based ResearchGerman
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/64621

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