Stöhr, Robert (2023). Behinderung und Technik. Eine phänomenologische Studie. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. ISBN 978-3-7815-2565-8

Full text not available from this repository.

Abstract

Teilhabe von Menschen mit Behinderung an der Gesellschaft ist eng mit verschiedenen technischen Kompensationsmöglichkeiten verstrickt. Technik wird als Hilfsmittel eingesetzt, das behindernde Situationen überwinden helfen soll. Das gelingt jedoch nicht immer – Technik kann ihrerseits behindern. Vor diesem Hintergrund wird das vorherrschende, einseitige Verständnis von Technik als Hilfsmittel problematisiert und stattdessen ein phänomenologischer Reflexionsrahmen vorgeschlagen: Die Fragen, wie ich etwas mache und warum, ist in die Frage einzubetten, worauf ich mit der Technik antworte. So werden für die (heil-) pädagogische Diskussion der Technik neue Perspektiven hinsichtlich der Begründung für den Technikeinsatz und der Erwartungen hieran erschlossen. Das Buch richtet sich gleichermaßen an Nutzer*innen, Assistent*innen, Pädagog*innen, Techniker*innen und Forscher*innen.

Item Type: Book
Translated title:
Title
Language
Disability and technics. A phenomenological research.
English
Le handicap et la technique. Une recherche phénoménologique.
French
Translated abstract:
Abstract
Language
Participation of people with disabilities in society is closely entangled with various technical compensations. Technology is used as an aid to overcome disabling situations. However, this is not always successful - technology, in turn, can be disabling. Against this background, the prevailing, one-sided understanding of technology as an aid is problematised and instead a phenomenological framework of reflection is proposed: the questions of how and why I do something is to be embedded in the question of what I am responding to with the technology. This opens up new perspectives for the (curative) pedagogical discussion of technology with regard to the reasons for its use and the expectations placed on it. The book is aimed equally at users, assistants, educators, technicians and researchers.
English
La participation des personnes handicapées à la société est étroitement liée à différentes possibilités de compensation technique. La technique est utilisée comme une aide qui permet de surmonter des situations handicapantes. Elle doit aider à surmonter les situations difficiles. Mais cela ne réussit pas toujours - la technique peut à son tour être handicapante. Dans ce contexte, la compréhension dominante et unilatérale de la technique en tant qu'aide est problématisée et un cadre de réflexion phénoménologique est proposé à la place : les questions de savoir comment je fais quelque chose et pourquoi, doivent être intégrées dans la question de savoir à quoi je réponds par la technique. Ainsi, de nouvelles perspectives sont ouvertes pour la discussion sur la pédagogie (curative) de la technique en ce qui concerne la justification de l'utilisation de la technique et les attentes à son égard. Le livre s'adresse aussi bien aux utilisateurs*, aux assistants*, aux pédagogues, aux techniciens* et aux rechercheurs.
French
Creators:
Creators
Email
ORCID
ORCID Put Code
Stöhr, Robert
rstoehr@uni-koeln.de
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
Editors:
Editors
Email
ORCID
ORCID Put Code
Lindmeier, Christian
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
Gasterstädt, Julia
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
Lütje-Klose, Birgit
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
Hackbarth, Anja
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-656540
Series Name: Perspektiven Sonderpädagogischer Forschung
Number of Pages: 187
Date: 2023
Publisher: Klinkhardt
Place of Publication: Bad Heilbrunn
ISBN: 978-3-7815-2565-8
Language: German
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Heilpädagogik und Rehabilitation
Subjects: Philosophy
Social sciences
Education
Technology (Applied sciences)
Uncontrolled Keywords:
Keywords
Language
Behinderung; Technik; Phänomenologie; Teilhabe;
UNSPECIFIED
Related URLs:
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/65654

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item