Algarny, Saeed Mohammad Abdullah Alqohaiby (2023). Pathologische Wundheilungsstörungen nach Wirbelsäulenoperationen – Zusammenhang zwischen Operationsdauer und isoliertem Keim. PhD thesis, Universität zu Köln.

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Abstract

Introduction: Various factors have been known to influence the risk of developing postoperative surgical site infections (SSI). One of the most common risk factors for SSI is the duration of the surgery itself. The objective of this study is to examine if a relationship between the duration of surgery and the spectrum of pathogens causing postoperative surgical site infections exists. Methods: Patients who had at least one revision surgery of the spine due to SSI, with at least one positive intraoperative culture were selected chronologically through the hospital patient management system. Patients who were operated primarily due to spondylodiscitis were excluded from this study. Age, gender, ethnicity, and nationality of patients were not deemed as exclusion criteria for this study. Patient data such as age, gender, body mass index, ASA classification, diagnoses, duration of primary surgery, pathogens discovered through postoperative blood cultures and intraoperative cultures, among others, were collected anonymously and stored electronically. The statistical analysis of the data was carried out through the Statistical Package for the Social Sciences software version 28 (SPSS, Chicago, Illinois, USA) with a significance level of 0,05. Results: 75 patients were included in this study. There were 36 male and 39 female patients. The median age of the population was 64 years. Patients were primarily operated mainly due to spinal stenosis, spinal disc herniation, vertebral fracture, and metastasis. The mean duration of the primary surgery was 131,5 minutes. There were 19 positive postoperative blood cultures in the study population. The most common species were Staphylococcus aureus, Staphylococcus haemolyticus and Staphylococcus hominis. The difference of mean of the surgical duration between the groups of pathogen species discovered in postoperative blood cultures was tested and was found out to be statistically significant (ANOVA p = 0,002). Discussion: The duration of surgery has been known to increase the risk of postoperative SSI through numerous studies. This study further analysed the relationship between surgical duration and SSI and found out that the surgical duration predisposes SSI to be caused by certain pathogenic species. Conclusion: The knowledge of pathogen predisposition according to the duration of surgery must be further studied through clinical research and incorporated into guidelines for the selection of an appropriate antibiotic or antibiotic combination for the empiric treatment of postsurgical SSI.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated abstract:
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Einleitung: Verschiedene Faktoren sind bekannt, einen Einfluss auf die Entwicklung von postoperativen Wundinfektionen auszuüben. Die Dauer des operativen Eingriffs ist durch viele Studien als einen Risikofaktor für postoperative Wundinfektionen identifiziert worden. Das Ziel dieser Studie ist es, die Beziehung zwischen der Dauer des operativen Eingriffs und dem Spektrum der Wundinfektionen verursachenden Pathogenen zu untersuchen. Methoden: Patienten wurden retrospektiv und chronologisch über das interne Patientenmanagementsystem ausgewählt. Um in dieser Studie eingeschlossen zu werden, sollten die Patienten mindestens eine Revisionsoperation der Wirbelsäule wegen einer Wundinfektion gehabt haben, und sollten mindestens in einer dieser Revisionsoperationen eine positive intraoperative Kultur bezüglich Pathogenen haben. Patienten aller Altersgruppen, Geschlechte, Ethnien und Nationalitäten waren in dieser Studie eingeschlossen. Patienten, die primär wegen Spondylodiszitis operiert worden sind, sind von der Studie ausgeschlossen worden. Patientendaten wie, unter anderem, Alter, Geschlecht, Body-Mass-Index, ASAKlassifikation, Diagnosen, Dauer des primären operativen Eingriffs und Pathogenspezies, die durch postoperativen Blutkulturen und intraoperativen Kulturen identifiziert worden sind, sind anonym gesammelt und elektronisch gespeichert worden. Die statistische Datenanalyse erfolgte mithilfe der Statistical Package for the Social Sciences software Version 28 (SPSS, Chicago, Illinois, USA) mit einem Signifikanzniveau von 0,05. Ergebnisse: 75 Patienten sind in dieser Studie eingeschlossen worden, davon waren 36 männlich und 39 weiblich. Das mediane Alter der Studienpopulation war 64 Jahre. Patienten wurden vor allem wegen Spinalkanalstenose, Bandscheibenvorfall, Spinalfraktur und Metastasen primär operiert. Die mittlere Dauer des primären operativen Eingriffs war 131,5 Minuten. Es waren 19 positiven Blutkulturen nachweisbar. Die häufigsten Pathogenspezies, die nachgewiesen wurden, sind Staphylococcus aureus, Staphylococcus haemolyticus und Staphylococcus hominis. Es gab einen statistisch signifikanten Unterschied der Dauer des Eingriffs zwischen der nachgewiesenen Pathogenspezies (ANOVA p = 0,002). Diskussion: Es ist bekannt durch zahlreiche Studien, dass die Dauer der Operation das Risiko für die Entwicklung von postoperativen Wundinfektionen erhöht. Diese Studie hat die Beziehung zwischen der Dauer der Operation und die Wundinfektionen verursachenden Pathogenspezies noch genauer untersucht und herausgefunden, dass die Dauer des Eingriffs das Vorkommen von unterschiedlichen Pathogenspezies prädisponiert. Zusammenfassung: Die Beziehung zwischen der Prädisposition von chirurgischen Wundinfektionen verursachenden Pathogenspezies und der Dauer des operativen Eingriffs sollte noch weiter durch klinische Studien untersucht werden. Die Dauer des Eingriffs sollte in den Leitfaden für die Wahl eines passenden empirischen Antibiotikums für die Therapie von chirurgischen Wundinfektionen eingeschlossen werden.German
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Algarny, Saeed Mohammad Abdullah Alqohaibyalqohaiby@googlemail.comUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-705620
Date: 21 June 2023
Language: English
Faculty: Faculty of Medicine
Divisions: Faculty of Medicine > Orthopädie
Subjects: Medical sciences Medicine
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Spine SurgeryEnglish
Surgical Site InfectionsEnglish
PathogenEnglish
Date of oral exam: 21 June 2023
Referee:
NameAcademic Title
Scheyerer, Max JosephPriv. Doz. Dr. med.
Jantsch, JonathanUniv.-Prof. Dr. med.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/70562

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