Offer-Boljahn, Henriette ORCID: 0000-0002-7736-4924 (2023). Domänenübergreifende Förderung in der Kindertageseinrichtung - Anschlussfähige Bildung im Übergang von der Kita in die Grundschule gestalten. PhD thesis, Universität zu Köln.

[img] PDF
Mantelschrift_HenrietteOfferBoljahn_Veroeffnetlichung.pdf - Accepted Version

Download (495kB)

Abstract

Zur Prävention von diskontinuierlichen Bildungsverläufen wurde eine domänenübergreifende Vorschulförderung entwickelt und auf ihre Wirksamkeit überprüft. Die Förderung bezieht die Lernbereiche der sprachlichen und mathematischen Vorläuferkompetenzen, sowie der kognitiven und emotional-sozialen Kompetenzen mit ein. Die Arbeit stellt das Forschungsfeld auf internationaler Ebene dar und diskutiert den Ansatz einer domänenübergreifenden Förderung in der Kindertageseinrichtung als Möglichkeit zur Unterstützung der bevorstehenden Transition in die Grundschule.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated abstract:
AbstractLanguage
To prevent discontinuous educational trajectories, cross-domain preschool support was developed and tested for its effectiveness. The support includes the learning areas of linguistic and mathematical precursor competencies, as well as cognitive and emotional-social competencies. The paper presents the field of research on an international level and discusses the approach of cross-domain support in the day care center as a way to support the upcoming transition to elementary school.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Offer-Boljahn, HenrietteUNSPECIFIEDorcid.org/0000-0002-7736-4924UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-709573
Date: 2023
Language: German
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Heilpädagogik und Rehabilitation
Subjects: Education
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
TransitionGerman
PräventionGerman
VorschulalterGerman
domänenübergreifendGerman
FörderungGerman
KitaGerman
KindertageseinrichtungGerman
GrundschuleGerman
exekutive Funktionen,German
mathematische VorläuferkompetenzenGerman
sprachliche KompetenzenGerman
emotional-soziale KompetenzenGerman
kognitive KompetenzenGerman
Date of oral exam: 12 July 2023
Referee:
NameAcademic Title
Hennemann, ThomasProf. Dr.
Hövel, Dennis ChristianProf. Dr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/70957

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item