Offer-Boljahn, Henriette ORCID: 0000-0002-7736-4924 (2023). Domänenübergreifende Förderung in der Kindertageseinrichtung - Anschlussfähige Bildung im Übergang von der Kita in die Grundschule gestalten. PhD thesis, Universität zu Köln.

[thumbnail of Mantelschrift_HenrietteOfferBoljahn_Veroeffnetlichung.pdf] PDF
Mantelschrift_HenrietteOfferBoljahn_Veroeffnetlichung.pdf - Accepted Version

Download (495kB)

Abstract

Zur Prävention von diskontinuierlichen Bildungsverläufen wurde eine domänenübergreifende Vorschulförderung entwickelt und auf ihre Wirksamkeit überprüft. Die Förderung bezieht die Lernbereiche der sprachlichen und mathematischen Vorläuferkompetenzen, sowie der kognitiven und emotional-sozialen Kompetenzen mit ein. Die Arbeit stellt das Forschungsfeld auf internationaler Ebene dar und diskutiert den Ansatz einer domänenübergreifenden Förderung in der Kindertageseinrichtung als Möglichkeit zur Unterstützung der bevorstehenden Transition in die Grundschule.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated abstract:
Abstract
Language
To prevent discontinuous educational trajectories, cross-domain preschool support was developed and tested for its effectiveness. The support includes the learning areas of linguistic and mathematical precursor competencies, as well as cognitive and emotional-social competencies. The paper presents the field of research on an international level and discusses the approach of cross-domain support in the day care center as a way to support the upcoming transition to elementary school.
English
Creators:
Creators
Email
ORCID
ORCID Put Code
Offer-Boljahn, Henriette
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-709573
Date: 2023
Language: German
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Heilpädagogik und Rehabilitation
Subjects: Education
Uncontrolled Keywords:
Keywords
Language
Transition
German
Prävention
German
Vorschulalter
German
domänenübergreifend
German
Förderung
German
Kita
German
Kindertageseinrichtung
German
Grundschule
German
exekutive Funktionen,
German
mathematische Vorläuferkompetenzen
German
sprachliche Kompetenzen
German
emotional-soziale Kompetenzen
German
kognitive Kompetenzen
German
Date of oral exam: 12 July 2023
Referee:
Name
Academic Title
Hennemann, Thomas
Prof. Dr.
Hövel, Dennis Christian
Prof. Dr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/70957

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item