Jäger-Biela, Daniela ORCID: 0000-0001-8017-6564, Gerhard, Kristina ORCID: 0000-0003-4526-8433, Mühle, Janine ORCID: 0000-0001-8261-6180, Voeth, Lilith ORCID: 0000-0003-0046-6516 and König, Johannes ORCID: 0000-0003-3374-9408 (2024). Heterogenität und Inklusion gestalten - Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung (ZuS). Lehrer*innen-Bildungsmonitoring. Befragung von Lehramtsstudierenden und Referendar*innen. Studiendesign und SkalendokumentationTeil II: Messzeitpunkte 2022 und 2023. Documentation.

[img] PDF
ZuS_QS_LehrerInnen_Bildungsmonitoring_t7_bis t8_Skalendokumentation_II.pdf

Download (1MB)

Abstract

Die vorliegende Skalendokumentation ist Teil eines Bildungsmonitorings, das im Rahmen des an der Universität zu Köln durchgeführten Projekts „Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung Köln – Heterogenität und Inklusion gestalten“ (ZuS) im Handlungsfeld Qualitätssicherung (QS) in den ersten beiden Förderphasen (2015 bis 2018) und (2019 bis 2023) durchgeführt wurde. Zu den ersten beiden Messzeitpunkten (2016 und 2017) liegen Skalendokumentationen von Rühl et al. (2016) und Podlecki et al. (2017) vor. Die hier vorliegende Skalendokumentation Teil II führt die Messzeitpunkte 2022 und 2023 auf und ist somit eine Ergänzung der Skalendokumentation Teil I (Jäger-Biela et al., 2024). Das Bildungsmonitoring soll auf einer Makroebene Einblick geben in Prozesse des Kompetenzerwerbs während des Lehramtsstudiums und dazu beitragen, Merkmale der Ausbildung zu erkennen, die dabei von Bedeutung sind. Drei wesentliche Maßnahmen werden im Bildungsmonitoring ergriffen: Die Erfassung der Kompetenzentwicklung von Lehramtsstudierenden, die angebotenen und genutzten Lerngelegenheiten als Bedingungen der Kompetenzentwicklung und die Prüfung des Einflusses der Lerngelegenheiten auf die Kompetenzentwicklung. Verwendet wird ein Mehr-Kohorten-Längsschnitt-Design. Primäre Zielgruppe sind Bachelor- und Masterstudierende, diese werden seit 2016 wissenschaftlich begleitet, um während der Projektlaufzeit ein umfassendes Bild über den Kompetenzerwerb während der gesamten Lehramtsausbildung an der Universität zu Köln zu erhalten. Die hier abgebildete Skalendokumentation umfasst den allgemeinen Teil des Bildungsmonitorings 2022 bis 2023. Sie informiert über die verwendeten Variablen, Items und Skalen, die bei der Befragung der Studierenden eingesetzt wurden. Zusätzlich werden technische Variablen berichtet, die bei der Datenerhebung und -aufbereitung relevant waren.

Item Type: Preprints, Working Papers or Reports (Documentation)
Translated title:
TitleLanguage
Shaping heterogeneity and inclusion - future strategy for teacher education (ZuS). Teacher education monitoring. Survey of student teachers and trainee teachers. Study design and measurement instrument documentation Part II: Measurement dates 2022 and 2023English
Translated abstract:
AbstractLanguage
This measurement instrument documentation is part of an educational monitoring process that was carried out as part of the "Future Strategy for Teacher Education Cologne - Shaping Heterogeneity and Inclusion" (ZuS) project at the University of Cologne in the Quality Assurance (QA) sub-project in the first two funding phases (2015 to 2018) and (2019 to 2023). Measurement instruments documentations by Rühl et al. (2016) and Podlecki et al. (2017) are available for the first two measurement points (2016 and 2017). The documentation Part II lists the measurement points 2022 and 2023 and is therefore an extension of the documentation Part I (Jäger-Biela et al., 2024). Educational monitoring is intended to provide insight at a macro level into processes of skills acquisition during teacher training and to help identify features of training that are important in this context. Three main measures are taken in education monitoring: Recording the competence development of student teachers, the learning opportunities offered and used as conditions of competence development and examining the influence of learning opportunities on competence development. A multi-cohort longitudinal design is used. The primary target group consists of Bachelor's and Master's students, who have been scientifically monitored since 2016 in order to obtain a comprehensive picture of the acquisition of skills during the entire teacher training program at the University of Cologne. The measurement instrument documentation shown here covers the general part of the 2022 to 2023 education monitoring and provides information on the variables, items and scales used in the student survey. Technical variables that were relevant for data collection and processing are also reported.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Jäger-Biela, Danieladaniela.jaeger-biela@uni-koeln.deorcid.org/0000-0001-8017-6564UNSPECIFIED
Gerhard, Kristinakristina.gerhard@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-4526-8433UNSPECIFIED
Mühle, Janinejanine.muehle@uni-koeln.deorcid.org/0000-0001-8261-6180UNSPECIFIED
Voeth, Lilithlilith.voeth@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-0046-6516UNSPECIFIED
König, Johannesjohannes.koenig@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-3374-9408UNSPECIFIED
Editors:
EditorsEmailORCIDORCID Put Code
König, Johannesjohannes.koenig@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-3374-9408UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-721832
DOI: 10.18716/kups/72183
Number of Pages: 69
Date: February 2024
Language: German
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Erziehungs- und Sozialwissenschaften > Institut für Allgemeine Didaktik und Schulforschung
Subjects: Education
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Bildungsmonitoring, bildungswissenschaftliche Ausbildungsinhalte, Kompetenzmessung, Lerngelegenheiten, Lehrkräfte, Lehrerbildung, Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung - ZuSGerman
educational monitoring, pedagogical opportunities to learn, competence measurement, learning opportunities, teachers, teacher education, Future Strategy for Teacher Education - ZuSEnglish
Related URLs:
Funders: Bundesministerium für Bildung und Forschung, Förderkennzeichen: 01JA1515 und 01JA1815
Projects: Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung (ZuS) – Heterogenität und Inklusion gestalten
Refereed: No
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/72183

Downloads

Downloads per month over past year

Altmetric

Export

Actions (login required)

View Item View Item