Dietrich, Tom (2024). Kūkā-Kūlā Symbolik, Metaphorik und Aneignung eines amerikanischen Softdrinks in der arabischen Literatur. Masters thesis, Universität zu Köln.

[img] PDF
KIB__Band 10_Dietrich.pdf

Download (1MB)

Abstract

Coca-Cola gilt als stark aufgeladenes Symbol, das für Amerika, Kapitalismus, Konsum oder auch Globalisierung stehen kann. Dementsprechend häufig taucht das Getränk an zentralen Punkten in der arabischen Literatur auf. Diese Arbeit untersucht eine Auswahl an Texten von arabischen Autor:innen und analysiert, wie Coca-Cola in diesen Werken dargestellt wird. Zu Beginn der Kapitel werden Aspekte einer regionalen Kulturgeschichte Coca-Colas nachgezeichnet. Neben der Untersuchung der symbolischen Dimension wird außerdem der metaphorische Gehalt von Coca-Cola analysiert und eine Auseinandersetzung mit verschiedenen literarischen und kulturellen Aneignungsdynamiken unternommen. Wie diese Arbeit herausarbeitet, wird Coca-Cola regelmäßig und auf unterschiedliche Art und Weise in der Literatur sowie in öffentlichen Diskursen aufgegriffen. Ihre Verwendung ist in Hinblick auf ideologische Verortung, Humor, Aneignungsverhältnisse oder Darstellungen von Gender hoch ambivalent. Durch eine detaillierte literarische Analyse Coca-Colas versucht diese Arbeit, neue Perspektiven und Aspekte arabischer Gegenwartsdiskurse zu erschließen.

Item Type: Thesis (Masters thesis)
Translated title:
TitleLanguage
Kūkā-Kūlā Symbolism, Metaphorics and Appropriation of an American Softdrink in Arabic LiteratureUNSPECIFIED
Translated abstract:
AbstractLanguage
Being a well-known symbol for America, capitalism, consumerism and globalization, Coca-Cola often appears at pivotal points in Arabic discourses and fiction. This work examines a selection of texts by Arab authors and analyzes how Coke is portrayed in them. Each chapter starts with a brief look into the regional history of Coca-Cola and its cultural impact. Besides the analysis of the symbolic sphere, Coca-Cola is examined as metaphor. The final chapter deals with different dynamics of literary and cultural appropriation. As this paper argues, Coca-Cola serves as a frequently und diversely used object in literature and public discourses, that displays a highly ambivalent character in terms of ideological context, humor, matters of appropriation and portrayals of gender. By undertaking a detailed literary examination of Coca-Cola, this work endeavors to deduce new perspectives and aspects of contemporary Arab discourses.UNSPECIFIED
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Dietrich, Tomtomdietrich.td@gmail.comUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-722180
Series Name at the University of Cologne: Kölner islamwissenschaftliche Beiträge
Volume: 10
Date: 2024
Place of Publication: Köln
ISSN: 2750-3046
Language: German
Faculty: Faculty of Arts and Humanities
Divisions: Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 4: Außereuropäische Sprachen, Kulturen und Gesellschaften > Orientalisches Seminar
Subjects: Social sciences
Customs, etiquette, folklore
English
Germanic
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Moderne Arabische Literatur, cultural studies, Coca-Cola, Verhältnis von Ästhetik, Alltagspraktik und PolitikUNSPECIFIED
Date of oral exam: 2023
Referee:
NameAcademic Title
Milich, StephanDr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/72218

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item