Uçarat, Yasir Musab (2024). Bildung im Wandel: Ein Vergleich von Erklärvideos und Sachtexten mit bildlicher Illustration im Kontext des Sachunterrichts. PhD thesis, Universität zu Köln.

This is the latest version of this item.

All available versions of this item

  • Bildung im Wandel: Ein Vergleich von Erklärvideos und Sachtexten mit bildlicher Illustration im Kontext des Sachunterrichts. (deposited 01 Mar 2024 08:33) [Currently Displayed]
[img] PDF
Bildung im Wandel- Ein Vergleich von Erklärvideos und Sachtexten mit bildlicher Illustration im Kontext des Sachunterrichts.pdf - Published Version
Bereitstellung unter der CC-Lizenz: Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (18MB)

Abstract

Diese Dissertation untersucht die Rolle von Erklärvideos als multimediale Lehrmittel im naturwissenschaftlichen Sachunterricht für Grundschüler. Die theoretischen Grundlagen betonen die Verbindung zwischen Medien, Kognition und Lernprozessen, insbesondere im Kontext von Texten und Bildern. Die Gestaltung von multimedialem Lernen und die Kriterien für gute Erklärvideos werden diskutiert. Die Forschung konzentriert sich auf die Lernwirksamkeit von Erklärvideos, wobei verschiedene Modelle wie die "Cognitive Theory of Multimedia Learning" von Mayer und das "Dual Coding"- Paivio berücksichtigt werden. In der Dissertation werden zwei zentrale Fragen formuliert: Inwiefern fördern Erklärvideos den Fachwissenserwerb und leisten sie einen Beitrag zur Vermittlung schwer zugänglicher Themen? Das Forschungsdesign umfasst eine quantitative Analyse mittels ANCOVA in der dritten und vierten Klasse. Die Ergebnisse zeigen eine tendenziell höhere Lernwirksamkeit von Erklärvideos im Vergleich zu Sachtexten mit bildlichen Illustrationen. Die multimediale Aufbereitung erleichtert den Wissenserwerb, insbesondere bei komplexeren Themen. Die Studie unterstreicht die Vielseitigkeit von Erklärvideos im Bildungskontext und betont ihre potenzielle Bedeutung für innovative Lehransätze. Weitere Forschung könnte das nachhaltige Lernen und detaillierte Mechanismen hinter dem Nutzen von Erklärvideos vertiefen, um die Gestaltung digitaler Lernumgebungen weiter zu verbessern.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated abstract:
AbstractLanguage
This dissertation examines the role of explanatory videos as multimedia teaching aids in science lessons for primary school pupils. The theoretical foundations emphasize the connection between media, cognition and learning processes, especially in the context of texts and images. The design of multimedia learning and the criteria for good explanatory videos are discussed. The research focuses on the learning effectiveness of explanatory videos, taking into account various models such as Mayer's "Cognitive Theory of Multimedia Learning" and Paivio's "Dual Coding". Two central questions are formulated in the dissertation: To what extent do explanatory videos promote the acquisition of specialized knowledge and do they contribute to the communication of topics that are difficult to access? The research design includes a quantitative analysis using ANCOVA in third and fourth grade. The results show that the learning effectiveness of explanatory videos tends to be higher than that of factual texts with visual illustrations. The multimedia presentation facilitates the acquisition of knowledge, especially for more complex topics. The study underlines the versatility of explanatory videos in an educational context and emphasizes their potential importance for innovative teaching approaches. Further research could deepen the sustainable learning and detailed mechanisms behind the benefits of explainer videos to further improve the design of digital learning environments.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Uçarat, Yasir MusabUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-722551
Date: 2024
Language: German
Faculty: Faculty of Mathematics and Natural Sciences
Divisions: Faculty of Mathematics and Natural Sciences > Department of Mathematics and Science Education > Institute of Primary Science and Social Sciences
Subjects: Education
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Sachunterricht; Erklärvideos;UNSPECIFIED
Date of oral exam: 8 January 2024
Referee:
NameAcademic Title
Schmeinck, DanielaProf. Dr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/72255

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item