Khoroshilova, Anastasia (2024). Zur Entwicklung der fotografischen Kultur in Russland 1839–1861. Der sächsische Fotograf Carl August Bergner in Moskau. PhD thesis, Universität zu Köln.

This is the latest version of this item.

All available versions of this item

  • Zur Entwicklung der fotografischen Kultur in Russland 1839–1861. Der sächsische Fotograf Carl August Bergner in Moskau. (deposited 23 Sep 2024 09:29) [Currently Displayed]
[img] PDF
khoroshilova_dissertation_band1_16.09.20224.pdf - Accepted Version

Download (1MB)
[img] PDF
khoroshilova_dissertation_band2.pdf - Accepted Version

Download (619MB)

Abstract

In der Dissertation werden erstmalig eine fotohistorische Rekonstruktion, Einordnung und Analyse der Entstehung der fotografischen Kultur in Moskau der Vorreformzeit (vor 1861) unter Berücksichtigung der Besonderheit der Dissemination fotografischen Wissens durch deutschsprachige Fotografen und landeseigenen politisch- gesellschaftlichen Spezifika des autoritären Regimes von Nikolaus I. (1796–1855) durchgeführt. Es wird gezeigt, wie deutschsprachige Fotografen maßgeblich zur Verbreitung des fotografischen Wissens im Russland der Vorreformzeit beitrugen. Es wird dargelegt, wie neue Bildgebungsverfahren den oppositionellen Gruppen in Moskau ein finanziell tragbares fortschrittliches Werkzeug, das noch nicht besonderen staatlichen Regularien unterworfen war, boten, und trotzdem nur im Kontext der strengen allgemeinen Zensur unter der Herrschaft Nikolaus’ I. in Russland eingeordnet werden können. Eine zentrale Rolle für diese Entwicklungen spielte das Porträtatelier des sächsischen Fotografen August Bergner „Photographie de A. Bergner à Moscou.“, das er zwischen 1851 und 1861 betrieb. Im Zuge der Recherchen wurde unter anderem bislang unerschlossenes bzw. unveröffentlichtes Archivmaterial herangezogen. Einen wesentlichen Teil der Quellen stellen die Anzeigen der Fotografen sowie Texte und Artikel aus Periodika dar, die in Russland zwischen 1839–1861 erschienen sind. Es flossen bislang unbekannte oder neu interpretierte Dokumente zu den Tätigkeiten der Fotografen in Russland vor 1861 aus den staatlichen Archiven Russlands und Deutschlands in die Untersuchung ein. In der Dissertation wird eine erste ausführliche Zusammenstellung von August Bergners Werken aus Museumsbeständen und Privatsammlungen präsentiert.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated title:
TitleLanguage
The Emergence of Photographic Culture in Russia 1839-186. The Saxon Photographer Carl August Bergner in Moscow.English
Translated abstract:
AbstractLanguage
The dissertation offers, for the first time, a photo-historical reconstruction, contextualization, and analysis of the emergence of photographic culture in Moscow during the pre-reform period (prior to 1861). It takes into account the unique dissemination of photographic knowledge by German-speaking photographers and the distinct political and social conditions of the authoritarian regime of Nicholas I (1796–1855). The study reveals how German-speaking photographers played a pivotal role in spreading photographic knowledge in pre-reform Russia. It explores how new imaging techniques provided opposition groups in Moscow with a financially accessible and advanced tool that was not yet subject to specific state regulations, but must still be considered within the broader context of Russia’s strict censorship during the reign of Nicholas I. An important contribution to these developments was made by the portrait studio of the Saxon photographer August Bergner, "Photographie de A. Bergner à Moscou," which he operated between 1851 and 1861. The research drew upon previously unexplored and unpublished archival material. A substantial amount of the sources includes photographers' advertisements, as well as texts and articles from periodicals published in Russia between 1839 and 1861. The study incorporates previously unknown or newly interpreted documents related to the activities of photographers in Russia before 1861, sourced from state archives in Russia and Germany. The dissertation presents the first comprehensive compilation of August Bergner's works from museum collections and private archives.English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Khoroshilova, Anastasiainfo@khoroshilova.netUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-736445
Date: 2024
Language: German
Faculty: Faculty of Arts and Humanities
Divisions: Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 1: Kunstgeschichte, Musikwissenschaft, Medienkultur und Theater, Linguistik, IDH > Kunsthistorisches Institut
Subjects: Photography and photographs
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Frühgeschichte der Fotografie, Fotografie des 19. Jahrhunderts, Russland, Russisches Kaiserreich, Moskau, Dresden, Photographische Gesellschaft zu Dresden, Carl August Bergner, Photographie de A. Bergner à Moscou, Scherer & Nabholz, Martin Scherer, Theodor Kirsten, Alfred Davignon, Karl Beckers, Joseph Christian Hamel, Porträt, Lithografie, ZensurGerman
Early history of photography, photography in the 19th century, Russia, Russian Empire, Moscow, Dresden, Photographische Gesellschaft zu Dresden, Carl August Bergner, Photographie de A. Bergner à Moscou, Scherer & Nabholz, Martin Scherer, Theodor Kirsten, Alfred Davignon, Karl Beckers, Joseph Christian Hamel, portraiture, lithography, censorshipEnglish
Date of oral exam: 8 May 2024
Referee:
NameAcademic Title
Wolf, HertaProf. Dr.
Wittekind, SusanneProf. Dr.
Lipińska, AleksandraProf. Dr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/73644

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item