Müllerke, Nicole E.
(2025).
Strategien für den mathematischen Wissenserwerb für Schülerinnen und Schüler mit Lernschwierigkeiten.
PhD thesis, Universität zu Köln.
|
PDF
DruckversionDissertation072025-1.pdf Download (5MB) |
Abstract
In der vorliegenden Arbeit werden vier Einzelfallstudien vorgestellt, die die Effektivität verschiedener Strategien zum mathematischen Wissenserwerb kombiniert mit geeigneten Förderinstrumenten zur Motivation untersuchten. Alle Studien wurden als Einzelfallstudien im AB- bzw. ABA-Design durchgeführt. In den Auswertungen konnte festgestellt werden, dass die jeweils angewandte Strategie in Verbindung mit der Motivationsmethode zu einer bedeutsamen Steigerung der behandelten mathematischen Kompetenz geführt hat. Eine wichtige Voraussetzung für die Auswahl aller Interventionen war die Möglichkeit, diese problemlos im Schulalltag durchführen zu können. Trotz unterschiedlicher Settings, unterschiedlicher Methoden und mathematischen Arbeitsbereichen konnten alle teilnehmenden Schüler ihre jeweiligen mathematischen Kompetenzen verbessern.
| Item Type: | Thesis (PhD thesis) |
| Translated abstract: | Abstract Language This paper presents four case studies that examined the effectiveness of different strategies for
mathematical knowledge acquisition combined with appropriate motivational support tools.
All studies were conducted as single-case studies in an AB or ABA design. The evaluations showed that the strategy used in each case, in conjunction with the motivation method, led to a significant increase in the mathematical competence treated.
An important prerequisite for the selection of all interventions was the possibility of implementing them easily in everyday school life.
Despite different settings, different methods and mathematical fields of work, all participating students were able to improve their respective mathematical skills. English |
| Creators: | Creators Email ORCID ORCID Put Code Müllerke, Nicole E. muellerke@t-online.de UNSPECIFIED UNSPECIFIED |
| URN: | urn:nbn:de:hbz:38-787487 |
| Date: | 2025 |
| Language: | German |
| Faculty: | Faculty of Human Sciences |
| Divisions: | Ehemalige Fakultäten, Institute, Seminare > Heilpädagogische Fakultät > Seminar für Lernbehindertenpädagogik |
| Subjects: | Education Mathematics |
| Uncontrolled Keywords: | Keywords Language Response Cards English Response Prompting English Video-Modeling English Musical Mnemonics English |
| Date of oral exam: | 31 July 2025 |
| Referee: | Name Academic Title Grünke, Matthias Prof. Dr. Walkenhorst, Philipp Prof. Dr. |
| Refereed: | Yes |
| URI: | http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/78748 |
Downloads
Downloads per month over past year
Export
Actions (login required)
![]() |
View Item |
