Rogg, Stefanie
ORCID: 0000-0003-4786-5813
(2013).
Aufgaben im Musikunterricht: zwischen Instruktion und Konstruktion.
In:
Musikpädagogik und Musikkulturen. Festschrift für Reinhard Schneider,
pp. 371-380.
München:
Allitera.
ISBN 978-3-86906-607-3
|
PDF
Rogg 2013 - Aufgaben im Musikunterricht zwischen Instruktion und Konstruktion.pdf Download (1MB) |
Abstract
Der Beitrag analysiert die Funktion und Gestaltung von Aufgaben im Musikunterricht im Spannungsfeld von Instruktion und Konstruktion. Vor dem Hintergrund der bildungswissenschaftlichen Diskussion um Kompetenzorientierung und selbstgesteuertes Lernen werden zentrale musikdidaktische Entwürfe vergleichend betrachtet. Die Autorin zeigt, dass Aufgaben in der musikpädagogischen Praxis häufig eine instrumentelle Rolle als methodische Hilfsmittel einnehmen und weniger als Ausgangspunkt eigenständiger Lernprozesse fungieren. Zugleich verdeutlichen neuere empirische Untersuchungen die Notwendigkeit komplexer und offener Aufgabensettings, die kognitive Aktivierung, Problemlösefähigkeit sowie musikalische Gestaltungskompetenz fördern können. Im Ergebnis wird deutlich, dass die gängige Gegenüberstellung von Instruktion und Konstruktion zu kurz greift. Statt einer ideologisch aufgeladenen Dichotomie plädiert die Autorin für ein antinomisches Verständnis beider Prinzipien: Instruktive und konstruktive Elemente sind nicht gegensätzlich, sondern komplementär zu begreifen. Ein solches Verständnis ermöglicht eine differenzierte didaktische Planung, die sowohl Orientierung als auch Eigenaktivität der Lernenden berücksichtigt und damit zur Entwicklung einer reflektierten Aufgabenkultur im Musikunterricht beiträgt.
| Item Type: | Book Section |
| Translated title: | Title Language Tasks in music lessons: between instruction and construction English |
| Translated abstract: | Abstract Language This article analyzes the function and design of tasks in music education in the context of instruction and construction. Against the backdrop of the educational science debate on competence orientation and self-directed learning, key music education concepts are examined comparatively. The author shows that tasks in music education practice often play an instrumental role as methodological aids and function less as a starting point for independent learning processes. At the same time, recent empirical studies highlight the need for complex and open task settings that can promote cognitive activation, problem-solving skills, and musical creativity. The result clearly shows that the common contrast between instruction and construction falls short. Instead of an ideologically charged dichotomy, the author advocates an antinomic understanding of both principles: instructive and constructive elements are not to be understood as opposites, but as complementary. Such an understanding enables differentiated didactic planning that takes into account both the orientation and independent activity of learners, thus contributing to the development of a reflective task culture in music education. English |
| Creators: | Creators Email ORCID ORCID Put Code |
| Editors: | Editors Email ORCID ORCID Put Code Eichhorn, Andreas UNSPECIFIED UNSPECIFIED UNSPECIFIED Keden, Helmke Jan UNSPECIFIED UNSPECIFIED UNSPECIFIED |
| URN: | urn:nbn:de:hbz:38-791818 |
| Title of Book: | Musikpädagogik und Musikkulturen. Festschrift für Reinhard Schneider |
| Series Name at the University of Cologne: | Musik - Kontexte - Perspektiven. Schriftenreihe der Institute für Musikpädagogik und Europäische Musikethnologie an der Universität zu Köln |
| Volume: | 4 |
| Page Range: | pp. 371-380 |
| Number of Pages: | 445 |
| Date: | 2013 |
| Publisher: | Allitera |
| Place of Publication: | München |
| ISBN: | 978-3-86906-607-3 |
| Language: | German |
| Faculty: | Faculty of Human Sciences |
| Divisions: | Faculty of Human Sciences > Fachgruppe Kunst und Musik > Institut für Musikpädagogik |
| Subjects: | Education Music |
| Uncontrolled Keywords: | Keywords Language Aufgaben UNSPECIFIED Musikbuch UNSPECIFIED Schulbuch UNSPECIFIED |
| Refereed: | Yes |
| URI: | http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/79181 |
Downloads
Downloads per month over past year
Export
Actions (login required)
![]() |
View Item |
https://orcid.org/0000-0003-4786-5813