Rogg, Stefanie ORCID: 0000-0003-4786-5813 (2023). Musikvermittlung im Museum. In: Musikwissenschaft und Musikvermittlung. Festschrift für Andreas Eichhorn, pp. 206-225. München: Allitera. ISBN 978-3-96233-415-4

[thumbnail of Rogg 2023 - Musikvermittlung im Museum.pdf] PDF
Rogg 2023 - Musikvermittlung im Museum.pdf

Download (352kB)

Abstract

Der Beitrag untersucht am Beispiel des Studiengangs Musikvermittlung an der Universität zu Köln interdisziplinäre Ansätze außerschulischer Musikvermittlung, insbesondere im Kontext musealer Bildung. Im Zentrum steht ein Seminarprojekt, in dem Studierende musikvermittelnde Konzepte für das Wallraf-Richartz-Museum entwickelten, um Beziehungen zwischen bildender Kunst und Musik herzustellen. Theoretisch fundiert durch kunstspartenübergreifende Didaktik (u. a. Brandstätter, Jung-Kaiser) werden ästhetische Transformationsprozesse und partizipative Vermittlungsformen reflektiert. Anhand exemplarischer studentischer Projekte zeigt der Beitrag, wie Musikvermittlung im Museum u.a. sinnlich-ästhetische Wahrnehmung, kulturelle Teilhabe und kreative Eigenaktivität fördert. Musikvermittlung erscheint hier als dynamisches und gesellschaftlich relevantes Handlungsfeld, das musikbezogenes Denken, pädagogische Reflexion und institutionelle Praxen in produktive Wechselbeziehungen setzt.

Item Type: Book Section
Translated title:
Title
Language
Music education in museums
English
Translated abstract:
Abstract
Language
Using the example of the music education program at the University of Cologne, this article examines interdisciplinary approaches to extracurricular music education, particularly in the context of museum education. The focus is on a seminar project in which students developed music education concepts for the Wallraf-Richartz Museum in order to establish connections between visual arts and music. Based on interdisciplinary art education theory (e.g., Brandstätter, Jung-Kaiser), the article reflects on aesthetic transformation processes and participatory forms of education. Using exemplary student projects, the article shows how music education in museums promotes sensory-aesthetic perception, cultural participation, and creative self-activity, among other things. Music education appears here as a dynamic and socially relevant field of action that places music-related thinking, pedagogical reflection, and institutional practices in productive interrelationships.
English
Creators:
Creators
Email
ORCID
ORCID Put Code
Rogg, Stefanie
stefanie.rogg@uni-koeln.de
UNSPECIFIED
Editors:
Editors
Email
ORCID
ORCID Put Code
Keden, Helmke Jan
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
Rogg, Stefanie
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
Rolle, Christian
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
Schneider, Reinhard
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-791829
Title of Book: Musikwissenschaft und Musikvermittlung. Festschrift für Andreas Eichhorn
Series Name at the University of Cologne: Musik - Kontexte - Perspektiven. Schriftenreihe der Institute für Musikpädagogik und Europäische Musikethnologie an der Universität zu Köln
Volume: 12
Page Range: pp. 206-225
Number of Pages: 284
Date: 2023
Publisher: Allitera
Place of Publication: München
ISBN: 978-3-96233-415-4
Language: German
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Fachgruppe Kunst und Musik > Institut für Musikpädagogik
Subjects: Education
The arts
Music
Uncontrolled Keywords:
Keywords
Language
Musikvermittlung
UNSPECIFIED
Museumspädagogik
UNSPECIFIED
Transformation
UNSPECIFIED
Musik und Kunst
UNSPECIFIED
Kunst und Musik
UNSPECIFIED
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/79182

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item